چاپ مطلب چاپ مطلب

استیضاح شهردار بالاترین مدیر شهری در کمتر از ۶ ماه عقلانی نیست/ اگر این حرف را به مرغ پخته هم بگویید خنده اش می گیرد/تالش به سمت تصمیم‌های هیجانی در حال حرکت است /اینکه عده ای شب بخوابند و صبح برای استیضاح برخیزند

با توجه به بحث استیضاح شهردارتالش توسط اعضای شورای شهر ، که اخیرا نقل محافل خبری شهرستان شده است ، اظهار نظر های متعددی در این خصوص در فضای مجازی و در بین عموم مردم بازگو می شود که بعنوان تیتر یک رسانه های شهرستان تبدیل شده است ، که باید منتظر بمانیم و ببینیم باباپور رفتنی است یا ماندنی ؟
یا طرح استیضاح یک تلنگر به شهردار بود .

 شهردارانی که انتخاب می شوند برای اجرا ،نیاز به یک برنامه میان مدت و بلند مدت دارند .

کارهای رو بنایی که مردم به چشم می بینند در زمان کوتاه عملی می شود ولی در بحث سرمایه گذاری و پروژه های زیر بنایی در شهر تالش ، اگر بخواهد این پروژه ها خودش را نشان بدهد نیازمند یک زمان طولانی است ست ، و طبیعتا باباپور برای پیاده کردن اهداف بلند مدت نیاز به زمان دارد

البته حق شورا هر شهر هست که در چارچوب اختیاراتی که قانون به شوراها داده است اعمال نظر کند ،
و منتقد عملکرد شهردار باشد اما در این برهه و در این وضعیت باید با کمی مدارا و آرامش مسائل را پی گیری کنند به نفع شهر و مردم می باشد .

گمانه زنی برای استیضاح شهردار تالش در حالی جدی شده که این امر واکنش بسیاری از کارشناسان و مسئولان و شهروندان را در پی داشته است

تعطیلات نوروزی هم به پایان خط رسید تا آغازی باشد برای یک سال پر از کار و کوشش، مطالبات و توقعات مردم در کنار نیازهای اساسی مردم، می‌تواند مهم ترین رویکرد دستگاه‌ها برای گذراندن روزهای سال ۹۷ باشد.

در خلال تعطیلات امسال برخلاف آن چه توقع می‌رفت حاشیه و خبری وجود نداشته باشد، اما پچ پچ هایی به گوش رسید که از یک تصمیم نه چندان جدی خبر می‌داد، ظاهرا برخی اعضای شورای شهر تالش که اتفاقا نامشان در فهرست رای دهندگان به شهردار کنونی دیده‌می‌شود، از روزهای بهار ۹۷ استفاده کردند تا سناریوی استیضاح و برکناری رامین باباپور، شهردار تالش را کلید بزنند.

شهرستان تالش به سمت تصمیم‌های هیجانی در حال حرکت است

دور از ذهن به نظر می رسد که دلیل اعضای شورای شهر که قبلا نیز به باباپور در مرحله اول انتخاب شهردار رای نداده بودند، تنها همین موضوع باشد.

وقتی فقط ۶ ماه از آغاز به کار رسمی یک مدیر شهری در سطح شهردار یک شهر حدود ۲۰۰ هزار نفری می‌گذرد و شهرداری در نخستین گام از اجرای بودجه تدوین شده در دوره خود قرار می‌گیرد، فقط باید به سمت اصلاح اشکالات و تقویت مواضع و برنامه‌های موجود رفت در حالی که تصمیم اخیر برخی اعضای شورای شهرتالش با این منطق منافات جدی دارد.

مرور سال های گذشته در شورای شهر و مدیریت شهری تالش پرده از یک واقعیت برمی‌دارد و آن هم تاثیر عمیق و شکننده مدیریت‌ ناپایدار بر توسعه و پیشرفت شهر بوده است،

زمانی که فقط ۶ ماه از آغاز به کار یک شهردار می‌گذرد و تیغ استیضاح و سوال روی گردن او جا خشک می‌کند، یعنی شهر به سمت تصمیم‌های هیجانی در حال حرکت است و احتمالا باید منتظر تصمیم‌های هیجانی تر و طرح معامله‌های بیشتر بود.

اما این که چه کسی می‌تواند باور کند فقط چند ماه بعد از معارفه یک شهردار، اعضای شورای شهر گیوه‌ها را ور می‌کشند تا فقط با هدف اصلاح روش ها، دست به تغییر احتمالی شهردار بزنند، خود یک مساله جدی است.

اما آن چه از تحرکات و حاشیه پردازی‌ها قابل برداشت است نشان می دهد برخی افراد که احتمالا می‌توانند ، در زمره گزینه‌های شهرداری آینده باشند، در این اوضاع نقش آفرینی پررنگی می‌کنند، تا گرد و خاکی که برخواسته به یک توفان تمام عیار تبدیل شود.

تالش از بی ثباتی مدیریت شهری زیان های مشهودی دیده است

برخی معتقد اند بحث استیضاح اگر دوباره مطرح شود و برخی از اعضای شورای شهر پافشاری بکنند بر این موضوع ،
عقلا باور دارند که اگر این موضوع ادامه داشته باشد آن هم در این مقطع کوتاه ۶ ماهه ، باید تایمر سقوط شورای پنجم تالش را روشن کرد و شاهد خروج قطار شهر از ریل بود، امیدواریم شورای شهر تصمیم منطقی بگیرید و کاری را بکنند که به ضرر شهرستان نباشد ، این اتفاقات تمرکز شهردار را از بین می برد و مجبور است به حواشی این موضوع بیشتر بپردازد تا مشکلات  اصلی شهر تالش.

همه می دانند بی ثباتی در مدیریت شهری سم مهلک توسعه در شهرها می باشد

تبعات و زیان هایی که شهرهای همچون رشت ، انزلی ، تالش ، حویق ، رضوانشهر ، پره سر از بی ثباتی مدیریت شهری تحمل کرده اند، کاملا مشهود است، قانون گذار اگر اختیاری به شورای شهر داده، بیشتر برای این است که اعضای شورای شهر بتوانند گزینه ای را برای مدت معین مشخص کنند، که با شرایط و ایده های آنان متناسب باشد.

سیکل مدیریت مفید در کشور ما ۴ سال است و اختیار برای انتخاب در این دوره به شورا داده شده، تا فرصت کافی برای اجرای ایده ها و برنامه ها وجود داشته باشد، هیچ بهانه ای برای تغییر شهردار این زمان وجود ندارد و خوشبختانه هیچ تحمیل و فشاری برای انتخاب شهرداران در شهرستان تالش نبوده و شوراها نمی توانند بگویند، شهردار خارج از اختیار آنها انتخاب شده است.

خبرگزاری ها و اصحاب رسانه همواره در زمان انتخاب شهردار تاکید کرده اند ، که باید گزینه ای را انتخاب کنند که بتوانند ۴ سال، یعنی یک دوره کامل کنار او کار کنند.

 


استیضاح باباپور در این شرایط به نفع شهرستان تالش نیست.

اگر ملاک و معیار استیضاح کنندگان کارنامه اجرایی باباپور است ، باید گفت فرصت حدود ۶ماه برای ارزیابی عملکرد شهری مانند تالش فرصت بسیار کمی است

با توجه به شناختی که از برخی اعضای شورای شهر تالش داریم انتظار این می رود ، که در این مقطع اعضای محترم شورای شهر نگاه حمایتی به شهردار داشته باشند نه اینکه در امورات داخلی شهردار دخالت کنند.

با شناختی که از اعضای شورا داریم ، امیدوارم که با تدبیری که انجام خواهند داد آرامش و نشاط را به شهر برگردانند ،چرا اینکه هر شهرداری در دوره مدیریت خود نیاز به حاشیه امنیت دارد ،که بتواند در فضای آرام و بدون حاشیه برنامه های در دست اجرا شهرداری را پیاده کند، و این میسر نمی شود مگر با همراهی اعضای محترم شورا ، انتظار می رود که این همراهی بیش از پیش در سایر شهرها و حتی در سایر بخش های مدیریت شهری دیده شود .

 

اگر این حرف را به مرغ پخته هم بگویید خنده اش می گیرد

ولی اینکه باباپور به عنوان شهردار زیر ذره بین قرا بگیرند یک امر طبیعی ست.چون حق هر شوراست که پس از مدتی سوال و جواب از شهردار داشته باشد .

از اعضای شورای شهر انتظار می رود به جای استیضاح رویه دیگری را پیش بگیرند تا آرامش به مدیریت شهری برگردد چرا که درفضای پرتنش تنها مردم آسیب می بینند

برای قضاوت و داوری درباره عملکرد شهردار تالش بسیار زود است اما در همین مدت زمان کوتاه توفیقات نسبی به دست آمده و بهانه ای برای استیضاح و سوال وجود ندارد.

این طور نیست که عده ای شب بخوابند و صبح برای استیضاح برخیزند

برای استیضاح و سوال باید روند قانونی نیز مورد توجه قرار بگیرد، این طور نیست که عده ای شب بخوابند و صبح برای استیضاح برخیزند، اعضایی که نسبت به عملکرد شهردار منتقد هستند، ابتدا باید تذکرهای مستند و دقیقی در حوزه وظایف و اختیارات شهردار مطرح کنند و پاسخ بگیرند و بعد از آن مراحل دیگری تا استیضاح وجود دارد، که باید طی شود.

این حرف شاید حرف دل هزارن شهروند تالشی باشد ، در همه شهرها فقدان ثبات مدیریتی باعث آشفتگی، بی نظمی، هدررفت منابع و بی انگیزه شدن مدیران و مسئولین میشود و در نهایت خدمات شهری و عمرانی نیز توقف خواهد شد

علی رغم این که برخی از اعضای شورای شهر تالش در خصوص استیضاح شهردار معتقدند، که این مهم به قوت خود باقی است، اما بهتر است، با دقت بیشتر و به دور از در نظر گرفتن منافع شخصی و با توجه به منافع شهروندان در خصوص استیضاح بالاترین جایگاه مدیریت شهری اقدام صورت بگیرد .


گرچه اگر برخی از شهرداران عملکرد خوبی هم داشته باشند ، همیشه افرادی در برخی از شورا های شهر ها هستند ، که باز به اختلافات دامن می زنند و روحیه تفاهم و همکاری بین شورا و شهردار را خدشه دار می کنند و اگر هم شهردار برود این فاصله و این خلا مدیریت شهری به شهر ضربه می زند چرا که امروز دیگر تالش فرصت آزمون و خطا راندارد .

اینکه گفته می شود شهردار باید در انتصابات درون سازمانی از شورا کسب اجازه کند خلاف قانون است،
بر اساس ماده ۸۲ قانون شورا ها شهردار مستقل است و مسائل اداری و موارد مربوط به انتصابات را باید تحت مدیریت خودش انجام دهد و دخالت شورا امر پسندیده ای نیست و نمیتوان در روز استیضاح با تکیه بر اینگونه موارد شهردار را زیر سوال برد در هرصورت ما بر این باوریم که تفاهم بین دوطرف میتواند به شهر و شهرداری تالش کمک کند

به قلم مدیر مسئول پایگاه خبری و تحلیلی وارنا
مهدی میزانی

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …