چاپ مطلب چاپ مطلب

«اسپیلی» روستایی با بناهای زیبا و مراتع وسیع در سیاهکل

همای گیلان:این شهرستان زیبا از شمال و شرق به لاهیجان، از جنوب به رودبار و از غرب به رشت محدود بوده و از دو ناحیه جلگه و کوهستانی تشکیل شده است.

 

«اسپیلی» یکی از مهم‌ترین روستاهای سیاهکل است که بناهای زیبا و مراتع وسیعی دارد و دیلمان که امروزه بخش کوچکی از این شهرستان را تشکیل می‌دهد روزگاری وسعت بسیار زیادی داشت به طوری که یک طرف به مازندران و طرف دیگر به قزوین محدود و در قرون چهارم و پنجم هجری‌قمری مقر حکومت دیلمیان بود.

آب و هوای مناسب جلگه‌ای و کوهستانی موجب رونق کشاورزی و دامداری در سیاهکل شده و بیشتر مردم این شهرستان در امر مذکور فعالیت دارند.

انواع برنج، گندم، جو، توتون، سیب‌زمینی، چای، فندق، گردو و مرکبات از محصولات سیاهکل بوده و مردم این شهرستان در تولید سفال و دستباف‌های پشمی مهارت زیادی دارند و بازار سنتی سیاهکل در روزهای دوشنبه و پنجشنبه با استقبال مردم برگزار می‌شود.

فرماندار سیاهکل این شهرستان را دارای دو شهر سیاهکل و دیلمان، دو بخش مرکزی و دیلمان، پنج دهستان پیرکوه، دیلمان، توتکی، خرارود و مال‌فجان و ۲۴۹ پارچه آبادی عنوان کرد.

رحیم حیدری درباره جاذبه‌های گردشگری و تاریخی سیاهکل اظهار کرد: کوه درفک با غارهای یخی، کاروانسرای تی‌تی، غار اسپهبدان که آثار زندگی انسان‌های اولیه در آن به دست آمده است از جمله جاذبه‌های گردشگری سیاهکل است.

وی روستای اسپیلی را از مناطق بسیار زیبا و دیدنی دیلمان سیاهکل عنوان کرد و گفت: سیاهکل با طبیعتی بکر و زیبا برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده است.

به گزارش فارس، بقاع متبرکه شاه شهیدان، سید اسماعیل، سید ابراهیم، سید احمد، سید حسین، سید محمدصالح و سید سلطان حسین از جمله نقاط زیارتی و تاریخی سیاهکل است.

 

 

 

/فارس

About سردبیر ارشد

Check Also

به مناسبت روز شورا، به همت فرمانداری ماسال، از شوراهای شهر و روستا تجلیل شد

به مناسبت روز شورا، به همت فرمانداری ماسال، از شوراهای شهر و روستا تجلیل شد …