اختصاصی همای گیلان، بحران کرونا چنان هوش وحواسمان را برده که انگار سالهاهمزادو همنشین تنهایی های مابوده است.
کرونا”حصرهوشمندوخودخواسته ای”برای ما رقم زده که صدالبته به لطف شبکه های اجتماعی از جنس حصرهای سیاسی مرسوم نیست.
ازین رو حصر هوشمند است که تک تک ما خانه نشینان به انتخاب واز سر حب نفس تن به آن داده ایم و به این دلیل خودخواسته است که میتوانیم مانند پاره ای از هموطنان جلای منزل کنیم اما حفظ جان؛خانه نشینی ماراتبدیل کرده به روش مبارزه مدنی با ویروس جهانگیر.
برای ما اهالی رسانه که جنس اخبارخاص را تاحدودی می شناسیم وکمی بیش از متوسط اجتماعی از مفهوم گزاره های خبری ویژه باخبریم این حجم از پوشش خبری ویروس کرونا،طبیعی نیست.درنگاه نخست؛مخاطب عام شاید بگوید که کرونا خبر اول دنیاست و کشور ما هم مستثنی ازین قاعده نیست،به ظاهر این حرف شایددرست باشد اما ازآنجا که همه چیزمان به همه چیزمان می ایدو ایضا هیچ چیزمان شبیه به همه دنیا نیست(نگاه کنید به آمارتلفات کرونا درکشورهای اروپایی با آن سیستمهای بهداشتی مدرن و قیاس کنید با آمارفوت هموطنانمان درپی اپیدمی کرونا )این حجم ازاخبار کرونا شائبه تحت تاثیر قراردادن سایر اخبار را در خود مستتر دارد.
وامابعد؛
اینها را گفتم تابرسم به یک خبر که لابه لای دیگر اخبار گم شد.
در پی سقوط قیمت نفت پس از بحران کرونا،قیمت بنزین(فوب خلیج فارس )به لیتری حدود۱۲سنت آمریکا رسید.
آنقدر این روزها به ما خبرهای بد رسیده که دیگر درپی تحلیل کمتراز نصف شدن درآمد نفتی کشور دراین وانفسای نفسگیر نیستم ویقین دارم که سالی بسیارسخت ازنظر اقتصادی درپیش داریم و باید کمربندها راسفت ببندیم.فقط میخواهم بدانم اقتصاددانان شبه لیبرال که بر طبل رها سازی اقتصادی(آزادسازی اقتصادی چیز دیگر است )می کوبیدند حالا دقیقاکجایند؟آنها که می گفتند قرار نیست اقتصاد ملی تاوان مصرف زدگی بیش از بیست میلیون خودروسوار وطنی رابدهد حالا چه حرفی برای گفتن دارند؟نمیخواهم تکرارمکرر کنم و بگویم موتور کم کیفیت داخلی که درشرایط انحصاری تولید میشودباعث افزایش مصرف بنزین بوده است چون دیگران بسیارگفته اند.
آن کارشناسانی که مصوبه “بنزین سه هزارتومانی”را روی میز سران سه قوه گذاشتند حالا آیا از تصمیم کارشناسی شان دفاع می کنند؟با احتساب دلار۱۵هزارتومانی هم اکنون بنزین ایران لیتری۱۸۰۰تومان روی نفتکش در خلیج فارس مشتری دارد و ملت ایران لیتری۱۲۰۰تومان گرانتر از قیمتهای جهانی بنزین را داخل باک خودروهای پرمصرفش می ریزد.اگر متوسط مصرف بنزین-با توجه به جمیع جهات-روزانه حدود ۶۰میلیون لیتر باشد(در برخی از ایام سال ۹۸عدد مصرف بنزین کشور به بیش از۹۵میلیون لیترهم رسیده بود)روزانه۷۲میلیارد تومان وسالانه۲۶هزارو۲۸۰میلیارد تومان درآمد ناشی از این تصمیم کارشناسی دقیقا قراراست کجا خرج شود؟قرار است ما ملت همیشه درصحنه،تاوان مدیریت کارآمد مدیران و کارشناسان اقتصادشبه لیبرالی که از مفهوم اقتصادلیبرال فقط”رها سازی اقتصادی”رافهمیده اندتا به کجا پس بدهیم؟حالا که شکرخدا کاروباردولت سکه شده و درآمدفروش داخلی بنزین بیش از صادراتش است چقدرش به سفره ملت برمیگردد؟باز هم مدیران اقتصادی منت بنزین ارزان را سرملت میگذارند؟
کرونا هم می رود و برای ما می ماند دست چرک و نماز قضا…