چاپ مطلب چاپ مطلب

اعضای شورای شهر رشت از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند/شهردار رشت در آستانه استیضاح

همای گیلان:این جلسه که  به ریاست محمدعلی رفیعی برگزار می شود ، پاسخگوئی شهردار به  ۶ سوال هشت عضو شورای شهر  از جمله دستور برنامه های این جلسه خواهد بود.

مستند شهردار برای باجه های بانک شهردار، تخصیص بودجه برای بیمه دانا، عدم پرداخت حقوق کارکنان، تغییر و تحولات و بی ثباتی در مدیریت شهردار، وضعیت بیمه درمانی بعضی کارکنان شهرداری ،وضعیت اسفبار ناوگان اتوبوسرانی سوالاتی است که اعضای شورا تنظیم کرده اند.حاجی پور ، صابر، رفیعی، شوقی، کاظمی، باقری، علوی، نیکومنش امضا کنندگان طرح سوال از شهردار بودند.

ساعت ۱۷:۴۵ جلسه با ۴۵ دقیقه تاخیر با حضور ۱۱ نفر با قرائت قرآن ،  پخش سرود ملی، دعای فرج و قرائت بخشی از  وصیتنامه شهید آغاز شد.  مسعود کاظمی، مظفر نیکومنش ، فرانک پیشگر و  اسماعیل حاجی پور غائبین این جلسه هستند.

ساعت ۱۷:۵۲ مسعود کاظمی وارد صحن شد.

محمدعلی رفیعی نوده با گرامیداشت ایام هفته بار دیگر عید سعیدفطر را به شهروندان رشت تبریک عرض کرد.

رضا رسولی: امکانات آتش نشانی باید افزوده شود/ ما در پیاده راه فرهنگی نیاز به تغییر ساختار شغلی داریم

رضا رسولی ناطق اول شورا نیز با تبریک عید سعید فطر ابراز امیدواری کرد طاعات و عبادات همگان مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شده باشد. وی ادامه داد: بنده در کلاس، دانشجویانم  ویدئویی را از آتش سوزی ساختمان طاووس نشان دادند، همان لحظه احساس کردم که اگر این مشکل در رشت به وجود بیاید چه اتفاقاتی می افتد با توجه به این که تجیهزات لازم و مکفی  وجود ندارد، هرچند آتش نشانان ما با جان و دل به جنگ آتش رفته اند و از مشکلات نهراسیده اند و امنیت را به شهروندان هدیه کردند. من در سال گذشته هم در این رابطه عرایضی داشتم و امیدوارم با توجه به این که اعتباراتی را که در بودجه دیدیم این مسائل حل بشود. با حادثه ای که امروز در پاساژ قدیری افتاد احساس خطر ما باید بیشتر باشد.

رسولی در ادامه گفت: بازار رشت مشکلات دیگر دارد. نوع چیدمان اصناف و بازار و کابل و ها وسیم هایی که در اطراف است و سیستم کابل کشی بازار دچار مشکلات جدی است و بساز دستفروشان هم مزید بر علت شده که خطرات زیادی را در بازار ایجاد کرده باشد. این ها بیشتر از پول نیاز به مدیریت و تعامل دستگاه ها نه تنها بین شورا و شهرداری که بین همگان دارد. وی افزود: بازاریان سال ها در خدمت شهروندان بوده اند و همین بازاریان در زمان جنگ کمک های بسیار زیادی کرده اند و امروز نیز در پروژه های مختلف شهری نیز در کنار ما هستند و باید به آن ها کمک شود و این اراده ای بیشتر از سطح شهرداری رشت نیازمند است و برای همین از فرماندار محترم خواهش دارم که به این مساله ورود کنند.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا در ادامه ابراز داشت: ما در پیاده راه فرهنگی نیاز به تغییر ساختار شغلی آنجا داریم و پیاده راه ما هنوز برای گردشگر جذابیت لازم را ندارد و باید مشاغل لازم برای مردم خودمان ایجاد شود، ضمن آن که مباحث زیبایی سازی کف پیاده راه باید مورد بررسی قرار بگیرد و از همین جا از مدیران شهرداری می خواهم در قالب طرح و لایحه برنامه های خود را ارائه کنند.

شیرزاد: از آتش نشانان خودمان خجالت زده هستیم

فاطمه شیرزاد ناطق دوم شورا نیز با تبریک عید سعید فطر درباره بحث آتش  و آتش سوزی و گسترش آن در رشت بیان داشت: مبحث فردای ما در کمیسیون بهداشت در این رابطه است و از آقای شکریه از اصناف گیلان نیز جهت حضور در این جلسه دعوت کرده ایم. وی ادامه داد در چند روز گذشته ۲۲۷ مورد آتش سوزی و حریق در سطح شهر داشتیم که با تلاش ماموران آتش نشانی و جان بر کف ما مهار شده است، در کلانشهر فعل تنها یک نردبان ۳۲ متری هیدرولیکی وجود دارد که این تاسف بار است و امیدوارم نردبان ۵۲ متری هیدرولیکی با تصویب شورا خریداری شود. شیرزاد ادامه داد: من امروز در بازار رشت شرمنده آتش نشانان شدم که با این همه سختی کار ما حقوق معوقه خردادماه آن ها را پرداخت نکردیم.

شیرزاد خاطر کرد: بحث مشکلات بازار را باید جدی گرفت، این بازار نیازمند جدی گرفتن است، ما در بازار بحث اتصال سیم ها و همین طور ترافیک داریم که البته امروز ماموران ما به موقع رسیدند و ۷۱ نفر حاضر بودند. وی افزود: از مدیرعامل سازمان  منطقه آزاد درخواست دارم که از آتش نشانان به دلیل تلاش بی حدو حصرشان تشکر کنم. که امیدوارم با فعالیت های فرهنگی خوبی که این منطقه دارد این کار نیز مورد توجه قرار بگیرد.

محمود باقری ناطق سوم شورا : اسناد شرکت پلشیر دست من است و باید این ها اعلام شود. لیستی که من دارم ۳۳ کارمند این شرکت دارد که همه دریافت حقوقی آن را دارم  که ۶ الی ۷ نفر با مدارک پائین تحصیلی اصفهانی وجود دارد. وی افزود: می خواهم بپرسم این در کجای کار آمده است که جوانان ما بیکار باشند و از خارج استان کار بیاورند. وی ادامه داد: بحث حقوق آتش نشانان ما سه ماه حقوقشان را ندادیم و بعد افطار در شهرداری رشت می گیریم. واقعا مگر می شود که سه ماه حقوق را نگرفت و انتظار داشت که اعتراض نکرد.

علوی: نگران این هستم بدهی شهرداری به اندازه درآمد آن شود

امیرحسین علوی نیز به عنوان ناطق دیگر شورا بیان داشت: به عنوان رئیس کمیسیون برنامه  وبودجه می خواهم که یک  سری نگرانی ها را بیان کنم، این ها حاصل کلی بحث و کارشناسی با افراد مختلف است که باید نسبت به آن چاره اندیشی شود. وی در ادامه گفت: درباره پیاده راه فرهنگی کار بزرگی شده اما کاش کار کمی بهتری انجام می گرفت که مشکلات زیادی به وجود نمی آمد، اکنون پیمانکاران زیادی طلبهای زیادی از این پروژه دارند که باید پرداخت شود و این گونه نباشد که این بدهکاری ها را به شورای بعدی به یادگار بگذاریم. وی ادامه داد: فصل تابستان است و ما بارها سر موضوع پروژه های مکانیزه  صحبت کردیم، همکاران ما دیده ایم که این پروژه را از طرح خارج کرده ایم و پروژه  آب های سطحی را جایگزین می کنیم، پروژه آب های سطحی خطر ترافیک های شدید  و فرسایشی شدن آن به طور جدی حس می شود و باید این مساله به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، این را به عنوان یک هشدار جدی می گویم.

رئیس کمیسیون برنامه  وبودجه اضافه کرد: حجم بدهی های شهرداری در حال اضافه شدن است ، بارها گفته ایم در بحث بودجه شهرداری اولویت بندی کند . این بار سنگینی نیست، من نگران این هستم که شهرداری را تحویل بدهیم که اندازه درآمدش بدهی داشته باشد، در آن صورت می توان شهرداری را ورشکسته نامید. وی افزود: این شورا افزایش درآمد ایجاد کرد، ولی بدهی های ما نیز به همان اندازه است. این ها را می گویم که به یادگار بماند تا وظیفه شورایی خودم را انجام داده است.  وی در انتها گفت: درباره پل های عابرپیاده گفتیم که بیاییم این را به بخش خصوصی بدهیم که این اتفاق افتاد ولی به نتیجه ای در اجرای آن نرسیده است، چه کسی باید پاسخگو باشد؟

شهردار رشت جهت پاسخگوئی به سوالات در صحن حاضر شد.

تفاهنامه بانک شهر در زمان کریم سرپرست منعقد شد/

دکتر سید محمدعلی ثابت قدم جهت پاسخگوئی به ۶ سوال ۸ سوال شورا بیان داشت: وی درباره مستندات مجوز بانک شهر گفت: این بانک از سال ۸۷ مجوز گرفته و سهامداران آن شهرداری ها هستند و مستندات سهامداری شهرداری رشت هم به پیوست ارائه شده است. ما تفاهمنامه ای در این رابطه داریم و در اختیار گرفتن مکان های مناسب هم در این تفاهمنامه بوده است، این تفاهم نامه  در سال ۹۳ در زمان سرپرستی آقای سرپرست منعقد شده است. در سال ۹۴ بر اساس آن تفاهنامه جانمایی های آن در زمان اقای صابر اجرایی شده است. در تیر ۹۴ لایحه پیشنهادی جهت جانمایی ها به شورای اسلامی رشت ارائه شد. وی در انتها گفت: از آن جا که شورا با نصب کیوسک ها مخالفت کرده با شهرداری مناطق طبق پیوست ها نامه نگاری شده و نسبت به جمع آوری آن اقدام می شود.

در بیمه دانا تهاتر نکردیم به ازای عقب نشینی پولی گرفته نشد 

شهردار رشت درباره سوال دوم تقسیط بدهی مجتمع دانا که بیش از اختیارات شهردار است چگونه بوده است ابراز داشت:  ما در جلسه ای  در این رابطه با این شرکت انجام دادیم  که در آن توافق کردیم  که  وگذاری رایگان از سند عرصه ترمینال هشتپر به مساحت ۱۷۷ متر و واگذاری ۱۱۰۰ متر مربع از اعیان انبار شرکت عمران  و مسکن شمال  را منعقد قرار دادیم.

شهرداری متعهد شد که آرای کمیسیون ماده ۷۷ را پیگیری کند. ما نیامدیم ملکی را تهاتر کنیم، ما به ازای عقب نشینی در بودجه ۹۴ معین کردیم که  پولی گرفته نشود.

معوقات شهرداری در ۱۵ سال گذشته را طبق جدول زمان بندی شده تا دی ماه پرداخت می کنیم

سوال بعدی اعضای شورا تاخیر در پرداخت حقوق ها بوده که ثابت قدم در جواب گفت: ما برای خروج از چالش و مشکلات  سیاست هایی را در  جذب درآمدهای غیرنقدی ایجاد کردیم، عدم دریافت مطالبات از از بخش ارزش افزوده و انجام پروژه های عمرانی از جمله دلایل تاخیر بوده است. وی افزود:  معوقات ما چهار و نیم میلیارد تومان است که شامل بیمه اجباری و تامین اجتماعی نیز می شود. قبل سال ۹۴ ما نزدیک سه میلیارد تومان بدهی داشتیم، از سال ۹۴ تاکنون  مبلغ معوقات به چهار و نیم میلیارد تومان رسیده است. پس ملاحظه می کنید که از سال ۹۴ معوقات ما نزدیک یک میلیارد و سیصد میلیون تومان است.  ما ۸۳۵ میلیون تومان بدهی ها را پرداخت کردیم که زمان و نوع هزینه آن معلوم شده و طبق جدول زمان بندی بروزرسانی می شود، ما از مرداد ماه همه معوقات همه را از ۱۵ سال گذشته را انجام می دهیم و در دی ماه تمام خواهیم کرد.

ثابت قدم اضافه کرد: میزان حقوق هایی که باید پرداخت شود  نیز طبق جدول اعلام شده است و طبق جدول انجام می گیرد.

علوی نیز جواب پاسخ شهردار گفت: نباید این تعویق حقوق ها به گونه ای باشد که کارمند مرکز حقوقش را دریات کند ولی کارمند آتش نشانی حقوقش با سه ماه تاخیر انجام شود. بحث تاخیر یکسان و همزمان باید در دستور کار قرار بگیرد.

ما پاورپوینت نمی خواهیم

مجید رجبی: کسانی که پایان نامه مینویسند این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهند . ما اینجا پاورپوینت نمی خواهیم، ما می گوئیم چرا این حقوق ها پرداخت نشده است.

رضا رسولی: این مسائل نباید ان شبهه را ایجاد کند که ما داریم فرافکنی می کنیم، وظایف شورا مشخص است و ما باید در حد سوالاتی که می کنیم راه حل داشته باشیم. آقای علوی ان شاء الله شهردار شدند حقوق ها را راحت تا مرداد  پرداخت می کنند.

تغییر و تحولات  مدیریتی ما در ۵ ماه گذشته کاهش پیدا کرده است

دکتر ثابت قدم درباره دلیل تغییر و جانمایی های متعدد در شورا نیز  علل و عوامل متعدد تغییرات  از روایای گوناگون بررسی کرد. رفیعی نوده در اعتراض به سخنان شهردار بیان داشت: چگونه است که مدیری را در عرض دو ماه تغییر می دهند که بعضی بیست سال مدیر بوده اند، ما بارها گفته ایم این همه تغییر و تحول بر چه مبنایی است.

ثابت قدم در پاسخ ابراز داشت: بخشی از این تغییرات به ساختار برمی گردد و تغییراتی که در حوزه های مختلف انجام گرفته بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته است،  تعداد واحدهای سازمانی ما افزایش پیدا کرده و بیش از دویست نفر افزایش نیرو در مناطق داشته ایم، در چند مدت اخیر تغییر و تحولات ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و دیگر به مانند سابق نیست، یک تعدادی بر اساس بازنشستگی و یا وضعیت های دیگری بودند و در پنج ماه گذشته تغییرات گسترده ای نداشتیم.

ثابت قدم درباره دلیل تاخیر در بیمه ها کارکنان نیز گفت: در بخش معوقات گفته ام که این هم مشمول جدول زمان بندی است .

عدم قانع شدن ۷ نفر از جواب های شهردار

۸:۰۰ لابی های پشت پرده در پشت درهای بسته شورای شهر رشت جهت رای قانع شدن به پاسخگوئی شهردار در جریان است .
هنوز رای گیری انجام نگرفته است و در اتاق ریاست اعضا به درگیری لفظی می پردازند.

تعدادی از اعضای شورا ساعت ۸:۱۲ دوباره وارد صحن شدند تا رای گیری اقناع از سخنان شهردار صورت گیرد. مظفر نیکومنش و محمدعلی رفیعی به زبان آذری همچنان در حال مجادله با یکدیگر هستند.

در ساعت ۸:۱۷ دقیقه رئیس شورا با معذرت از خبرنگاران اعلام رای گیری کرد.

از ۱۳ رای ماخوذه ۷ رای قانع نشدن دریافت شد که به منزله این است که از پاسخ سوالات شهردار قانع نشدند.

دستور جلسه:

ضوابط اجرای بودجه توسط اعضا رای نیاورد.

 

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …