چاپ مطلب چاپ مطلب

افتتاح ایستگاه هواشناسی-اقلیم شناسی سیاهکل+تصاویر

ایستگاه هواشناسی- اقلیم شناسی سیاهکل در مرکز پژوهشگری چای افتتاح شد

اختصاصی همای گیلان: در ایین این افتتاحیه که مدیرکل هواشناسی استان گیلان، فرماندار سیاهکل و رئیس پژوهشکده چای کشور حضور داشتند کمانگر مدیرکل هواشناسی استان گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و هفته دولت گفت: ما با گسترش علم هواشناسی در استان گیلان دو هدف را دنبال می کنیم که شامل کاهش مستمر جبر و تولید داده و تولید و پردازش محصول می باشد.
وی افزود: برای کاهش جبر به نیروی انسانی توانمند نیاز است که خوشبختانه هواشناسی استان گیلان از نیروهای کارشناسی بسیار قوی و زبده برخوردار می باشد و با همکاری این افراد می توان گام موثری در این استان برداشت.
کمانگر با بیان این مطلب که انواع مختلف ایستگاه های هواشناسی در شهرستان های استان گیلان در شبکه ایستگاه های ما موجود است٬ یاد آورشد: ایستگاه های سنتی به پیشرفته تبدیل شده اند و ایستگاه های خودکار سینوپتیکی و ایستگاه های خودکار اقلیم شناسی در نقاط مختلف در حال نصب هستند.
وی تشریح کرد: ایستگاه های شبکه هواشناسی گیلان شامل ۱۳ ایستگاه سینوپتیکی اصلی می باشند که در مراکز شهرستان ها قرار گرفته اند و با احتساب ایستگاه اقلیم شناسی سیاهکل یازدهمین ایستگاه را به چرخه جمع آوری اطلاعات اضافه می کنیم.
مدیر کل هواشناسی استان ادامه داد: در حال حاضر سه مرکز تحقیقاتی موجود است که مرکز تحقیقاتی هواشناسی کشاورزی در رشت ، دریایی در بندر انزلی و مرکز رادار و کاوش های جبری در بندر کیاشهر می باشد.
وی افزود: ایستگاه هواشناسی فرودگاهی ما جز ایستگاه های پیشرفته در سطح کشور می باشد که از دو بخش ایستگاه های سینوپتیکی و ایستگاه های جبر بالا تشکیل شده است که ایستگاه های جبر بالا با استفاده از پابلت بالن پروفیل عمودی جبر را تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری در هر روز اندازه گیری می کنند و در بحث پیش بینی مورد استفاده قرار می دهند.
کمانگر با بیان این مطلب که برای اولین بار سامانه هواشناسی خودکار فرودگاهی در رشت مستقر شده است گفت: این سامانه اطلاعات دقیقی را در اختیار خلبان قرار می دهد و طبیعتا این امر باعث به حداقل رساندن تاخیری و کنسلی در پروازها می شودو همچنین مرکز هواشناسی دریایی در بندر انزلی ۳ استان گیلان، مازندران و گلستان را در بخش های مختلف دریانوردی، شرکت ها و همچنین کسانیکه در بخش فرآوری دریایی در حال فعالیت هستند را ساپورت می کند.
وی تصریح کرد: ایستگاه اقلیم شناسی-هواشناسی سیاهکل دومین ایستگاه هواشناسی در این شهرستان است که ایستگاه اصلی ایستگاه دیلمان است و از انجاییکه سیاهکل از ۳ اقلیم متفاوت جنگلی و کوهپایه ای ، جلگه ای و مناطق بالا دست برخوردار است ٬ این ایستگاه کمک فراوانی به این شهرستان خواهد کرد.
مهندس کمانگر با بیان این موضوع که در ایستگاه های خودکار خطای انسانی حذف شده است گفت: در سیستم های خودکار پارامترها بسیار دقیق می باشند و خوشبختانه سیاهکل جز اولین ایستگاه های مجهز به سامانه وایرلس بوده است که اطلاعات به صورت انلاین قابل مشاهده می باشند .
مدیر کل هواشناسی در راستای هدف دوم اظهار داشت: دومین هدفی را که ما دنبال می کنیم پردازش و تولید محصول است که با استفاده از اطلاعاتی که ایستگاه ها و محصولات ماهواره ای و رادارها و همچنین مدل های جهانی می فرستند مجموعه این اطلاعات پردازش می شوند و در بخش پیش بینی در اختیار مردم و مسئولین قرار می گیرند.
مدیر کل هواشناسی افزود: اولین هدف ما در این زمینه در بخش مواد غذایی است در حال حاضر سامانه تهک به منظور محصولات مورد نیاز برای کشت برنج و ۶ محصول دیگر شامل چای ، زیتون ماهی گرمابی، کرم ابریشم و …را داریم.پیامک های هواشناسی برای کاربرهایی که عضو این سامانه هستند ارسال می شود. وی افزود : از مزایای این سامانه به طور مثال برای کشاورزان این است که در زمان کاشت یا برداشت طبق هواشناسی می توانند تصمیم درست تری را بگیرند.

در ادامه این مراسم فرماندار سیاهکل ضمن تشکر از مهندس کمانگر بابت مستقر شدن ایستگاه هواشناسی در سیاهکل گفت: علم هواشناسی جز علوم زیرساختی و شناخته شده ی دنیا می باشد و اکنون بسیار پیشرفته و هوشمندانه عمل می کند ما امیدوار یم که در این زمینه بتوانیم به شما کمک کنیم .
مهندس اسلامی با بیان این مطلب که اساس توسعه سیاهکل کشاورزی و گردشگری است گفت: امر هواشناسی یک امر استراتژیک برای سیاهکل محسوب می شود زیرا با دو پایه اصلی توسعه ی آن یعنی کشاورزی و گردشگری ارتباط مستقیم دارد و اطلاعات دقیقی را دراختیار گردشگران و کشاورزان محترم قرار می دهد و از شرایط جوی باخبر می سازد.

همچنین فرماندار سیاهکل در پایان سخنان خود تاکید کرد: سیاهکل به دلیل داشتن چند اقلیم متفاوت نیازمند علم دقیق هواشناسی برای رفاه حال گردشگران و مردم عزیر است.

دکتر آزادی رئیس پژوهشکده چای کشور در ادامه صحبت کرد و گفت: بسیار مفختر هستیم که این مراسم در پژوهشکده چای برگزار گردیده است. پژوهشگری چای کشور یک پژوهشگری ملی است که در استان گیلان ۴ ایستگاه پژوهشگری وجود دارد. و در حوزه تحقیق و پژوهش فعالیت می کنند.
دکتر آزادی افزود: بیان این نکته از مهندس اسلامی که به موضوع توریست باید توجه ویژه ای شود ما را به وجد آورد و امیدواریم با درایت و ذکاوتی که از فرماندار محترم سراغ داریم روی این موضوع تمرکز و توجه بیشتری شود.
رئیس پژوهشکده چای کشور بیان کرد: ما دارای مجوز صادرات به اتحادیه اروپا جهت تولید چای ایرانی و معرفی این برند می باشیم و انشاالله در دی ماه امسال سفری نیز به آلمان در راستای این امر خواهیم داشت تا ارزش بالای چای ایرانی را به همه نشان دهیم.
دکتر رضا آزادی در پایان گفت: در پژوهشکده چای  صابون، کرم  و شامپوی چای نیز وجود دارد.

 

با کانال همای خبر همراه شوید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …