چاپ مطلب چاپ مطلب

اقتصاد گیلان 🌿(۷) 🌾برنج🌾+پادکست

اختصاصی همای خبر/«گیلان»؛از استانهای
«کوچک»ایران و با مساحت
«چهارده هزار کیلومتر
مربعی»و جمعیت«دو و نیم
میلیون نفری»؛که«چهل
درصد»مردم آن،«روستا
نشین»هستند•
🔵صالح محمدی رییس
سازمان جهاد کشاورزی گیلان
در گفت و گو با«کاشف»؛
خاطر نشان کرد:سال۱۴۰۱؛با توجه به این که سال مهمی که در حوزه تامین آب کشاورزی در گیلان بود،به دلیل کاهش نزولات و ذخیره پشت سد،سازمان جهاد کشاورزی استان با دارا بودن«صد و هفتاد ایستگاه پمپاژ»،همه این ایستگاهها را با صرف هزینه«چهارده میلیارد تومان» وارد مدار کرد و هیچ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی که در قالب چاه استحصال می باشد برای مناطقی که دچار تنش آب وجود داشت،بدون فعالیت نبود.
🔵مصرف بهینه آب در دستور کار قرار داشت و هم مصرف بهینه کودهای کشاورزی به ویژه کودهای پایه ای:”ازته،فسفاته و پتاسه”که در حوزه کود”پتاسه”در گیلان نسبت به سال گذشته؛چهار برابر مصرف شد که در واقع یکی از فاکنورهای مهم افزایش تولید را به همراه داشت.
🔵محمدی”با ابراز خرسندی از این که میزان تولید شلتوک و دانه برنج به سالیان گذشته برگشته است،پیش بینی کرد که امسال«یک میلیون و صد و پنجاه هزار تن شلتوک»؛از شالیزارها برداشت و بالغ بر«هفتصد و پنجاه هزار تن برنج»؛ تولید بشود که در واقع رکود خوبی است.
🌿جغرافیای کشت برنج🌿
❇️«برنج»؛در«شانزده استان کشور»؛ کشت می شود که سهم گیلان و مازندران بیشتر از همه است و ارقام هاشمی،صدری،دم سیاه و علی کاظمی بیش از سایر ارقام برنج،مورد توجه کشاورزان استان گیلان برای کشت قرار می گیرد،به طوریکه«هشتاد و پنج درصد»محصول برنج گیلان؛شامل هاشمی و علی کاظمی است.
❇️سطح زیر کشت برنج❇️
سطح زیر کشت برنج گیلان«دویست و سی و شش هزار و چهارصد و سی و یک هکتار»است که میزان تولید شلتوک آن «یک میلیون تن»؛برآورد می شود•
🛑مشکلات برنجکاران🛑
🔶هزینه بالای تولید برنج و عدم حمایت از کشاورزان،گرانی نهاده ها و گران بودن دستمزد کارگران،واردات بی رویه و مشکلات تامین آب زراعی به یک اندازه برای همه شالیزارها از جمله مشکلاتی است که برنج کاران با آن دست و پنجه نرم می کنند.
❇️از آنجایی که«سی و سه درصد»از کل برنج تولیدی کشور در گیلان کشت می شود و«پنجاه درصد»؛از اشتغال استان به طور مستقیم و غیرمستقیم به این محصول استراتژیک و مهم وابسته است می بایست حمایت های دولت در عمل یعنی بازار صرفه اقتصادی تولید برنج را برای شالیکاران به ارمغان آورد و الا روند رو به کاهش تولید و کشت و عدم رغبت جوانان استان به کشت این محصول پر زحمت ادامه دار خواهد بود.
🌓قصه پر غصه«واردات
بی رویه برنج»؛به کشور•
🔳آمارهای گمرک نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه برنج مورد نیاز کشور از«پنج کشور»/«هند»،«پاکستان»، «تایلند»،«امارات متحده عربی» و «مناطق آزاد»/؛وارد شده است.
🌑«هند»؛بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است،(با سهم«چهل درصدی»؛ تجارت جهانی)هرگونه اختلال در صادرات برنج از این کشور می‌تواند تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان داشته باشد و فشارهای تورمی در بازار جهانی غذا را افزایش دهد.
🔳براساس داده‌های اعلام شده،برنج وارد شده از هند،برابر با«پانصد و هشتاد و سه میلیون و ششصد و ده هزار دلار»؛ بوده و با این شرایط این کشور همچنان توانسته بیشترین حجم صادرات در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهد.
🔳افزایش خرید از هند در حالی رقم خورده که همه ساله با شروع فصل برداشت و ممنوعیت واردات برنج شاهد کاهش برنج در این مدت بودیم،اما در سال جاری با توجه به لغو ممنوعیت واردات برنج در دوره برداشت و نبود محدودیت برای واردات برنج شاهد ورود بیش از«یک میلیارد دلار برنج»؛به کشور بوده ایم.
🔳«پاکستان»هم،در رتبه دوم واردکنندگان برنج قرار دارد.براساس آمار در پنج ماه نخست امسال«سیصد و پنجاه میلیون و چهارصد هزار دلار»؛برنج از این کشور،وارد ایران شده است.
🔵(منابع:خبرگزاری جمهوری
اسلامی،ایلنا و ایسنا)
💜تحلیل💜
🌙ویژگی های برنجکاری
گیلان:
🔹۱)«گیلان»؛دومین؛
🔹۲)«مازندران»؛اولین
🔹۳)«گلستان»؛سومین؛
//تولید کنندگان برنج//•
🌿۴)هزینه آفرینی بسیار
«تولید برنج»•
🟫۵)عقب ماندگی«نظام
آبیاری»•
🟫۶)فرسودگی فزاینده
«سد سپید رود»•
🟫۷)«کشاورزی»؛جلوی
«گدایی»؛را می گیرد•
🟫۸)کهنسالی«خرده مالکان»•
🌕۹)«نوین شدن»نظام
«نشا»و«درو»•
🟫۱۰)«واردات بی‌رویه»
برنج نامرغوب خارجی•
🟫۱۱)میانگین برنج برای
فروش به بازار یک خانوار؛
«پانصد کیلو گرم»،در«سال»•
🔺(کم بودن«سطح زیر کشت
یک خانوار»؛به دلیل«قانون
ارث اسلامی»)•
🟫۱۲)غایب بودن دولتهای
پیش و پس از«انقلاب»؛
در«کاشت»«داشت»و
«برداشت»برنج•
🌑۱۳)بهره مند نبودن
«برنجکاران»؛از مزایای
«بازنشستگی»•
😳۱۴)بی مزد بود و مِنَّت
هر خدمتی که کردم😂
😳یا رب مباد کس را
مخدومِ بی عنایت😂
(حافظ)
▶️سرشک▶️
باکانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

صدا:میلاد علیپور

نوشته:دکتر علی رحیم پور سرشک

About مدیر خبر1

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …