چاپ مطلب چاپ مطلب

 اندونزی ، کشوری توسعه یافته ، دموکراتیک ، مسلمان و بیستمین اقتصاد جهان

 اندونزی ، کشوری توسعه یافته ، دموکراتیک ، مسلمان و بیستمین اقتصاد جهان

(آشنایی با کشورهای پیشرفته با فکت های عینی و تاریخی : بخش ششم )

یادداشت از رضا بژکول  – دانش آموخته ارشد علوم سیاسی و روزنامه نگار

سخن گفتن از کشورهای توسعه یافته سخته،  اما برای واکاوی از یکی از این کشورها که بیشترشان مسلمان هستند لازم و ضروری است.
تا ببینیم چگونه  کشوری عقب مانده در کمتر از  چند دهه توانست جزو بیست کشور اقتصادی جهان لقب گیرد ؟! در این نوشتار با آمارهای متقن به بررسی این کشور می پردازیم که چه دارد ؟!  به کجا رسیده ؟ و به کجا می رود !؟.

🔺اندونزی با جمعیت  ۲۷۶ میلیون نفری و مساحت ۱/۹۰۵/۰۰۰ کیلومتر مربعی
که ۱۳۰ میلیون نفر جمعیت شاغل و کار می کنند

🔺چهارمین کشور پر جمعیت جهان که ۱۱۲۰۰۰ هزار خارجی در آن مشغول کارند کشوری که از  ۱۳۰۰۰ جزیره تشکیل شده

🔺۵۰ میلیون بنگاه کوچک دارد که  ۴۸ درصد اقتصاد کشورش در دست آنها است
درآمد سرانه اقتصادی آن  ۳۸۴۶ دلار با رشد ۵ درصدی ، و نرخ بیکاری ۴ درصدی ، با تورم ۳/۴  درصدی ، ۶ میلیون مهاجر در خارج از کشور ، که باعث شده  ۷ میلیارد دلار در سال وارد کشورشان  کنند

🔺بنیان گذار عدم تعهد ،  با مردمانی آرام ، ملایم ، پرکار و علاقمند به یادگیری ، شاد که حتی یک دشمن خارجی ندارد

🔺۳۷۵۷ شرکت در این کشور متشکل از شرکت های ژاپنی ، چینی ، اروپایی و امریکایی که  همکاری سازمانی و فن آوری دارد (منبع مقاله اقای  دکتر سریع القلم )

استقلال این کشور در سال ۱۹۴۵ رخ داد

🔺جزو ۲۰ اقتصاد دنیا ، با رشد سالیانه حدود ۵ درصد، تولید ناخالص داخلی بیش از یک تریلیون دلار
تولید ناخالص ملی ( ۱.۱۲ تریلیون دلار ) در جایگاه شانزدهم جهان
یکی از بزرگترین کشورهای اقتصاد جنوب شرق آسیا ( منبع مقاله اقای صابر گل عنبری )

بخشی اط آمارهای داده شده این سئوال را به ذهن هر خواننده ای متبادر می کند که  اندونزی چگونه به این رشد رسیده بی انکه نامی از آن کشور در جهان و منطقه و تقابل ها  و درگیرهای سیاسی و اقتصادی دیده شود ؟!

🔺چطور حاکمان آن کشور توانستند به  افقی از پیشرفت و توسعه برسند که  غرب و شرق در عالم آنان را تحسین و به روابط با آنان پیشقدم شوند ؟!

اندونزی سالها از جنگ  قدرت رنج می برد ، این کشور با حداقل اصلاحات اقتصادی  توسط دولت های  مانند  سوهارتو ، حبیبی  دست به دست می شد ، با تلاش نخبگان واقع گرا و اعتماد ملتش  توانست در سال ۲۰۱۴ با اصلاحات ساختاری در یک سال  و با برگزاری انتخابات دموکراتیک برای ریاست جمهوری برای  دو دوره پنج ساله ، جهش بزرگی در انتخابات  دموکراتیک گام بردارد. 

🔺نخبگان اندونزی در برنامه های در پیش گرفته روسای قبلی این کشور که گاه با تنش های سیاسی و اقتدار دولتمردان هم همراه بود ! توانستند با عقلانیت سیاسی گذار به کشوری دموکراتیک را پیش گیرند و ا‌کنون به عنوان کشوری توسعه یافته و در بین بیست کشور بزرگ اقتصادی جهان جا پهن کنند،  که در گذشته دور  آز آنان به عنوان کشوری فقیر و اقتدارگرا یاد  می کردند!

🔺بر اساس  پیش بینی ها ، قرار است  اندونزی در سال ۲۰۴۵ با رسیدن به در آمد  ۸.۸۹ تریلیون دلاری به عنوان چهارمین اقتصاد دنیا لقب گیرد .
اقتصادی دیجیتالی و سبز که  هدف اصلی دولتمردان این کشور در فرایند زمان برای رسیدن به نقطه اوج شووفایی با  برنامه ریزی باشد .

🔺در نگاهی  دیگر و البته  کوتاه مدت ، پیش بینی ها از افزایش حجم اقتصاد دیجیتالی این کشور در سال ۲۰۲۵ ، یعنی دقیقا یک سال دیگر به در آمد ۱۳۰ میلیارد دلاری و جهش آن در سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد  ، که در نوع خود در یک کشور آسیایی آن هم با جمعیت زیاد ، متکثر و متنوع قومیتی ، یک رکورد  تاریخی و جهشی بزرگ در جهان و آسیا  محسوب می شود .

کشوری واقع گرا که با هیچ یک از کشورها و دولت ها ، چه شرق و چه غرب ، چه منطقه ای و چه پیرامونی در تقابل و درگیری نیست .
منافع مردمش را می بیند ،  به دنبال رفاه ملتش با ابزارهای مختلف در تبادلات اقتصادی و مهمتر از همه روابط سیاسی با جهان است .

بزرگترین کشور  مسلمان که گام به گام به قله های پیشرفت و توسعه رسیده و همچنان  قطار پیشرفتش در حال سرعت گرفتن است.

آن هم ، نه با منابع زیر زمینی ،  بلکه  با برنامه ریزی ،  خرد جمعی ، روابط عالی ، استفاده درست از نخبگان  اقتصادی و سیاسی ، رفاه عمومی را فراگیر و  با اعتماد دولت و ملت ، جهش های بزرگتر اقتصادی را  در سر می پروراند .

🔹اندونزی می تواند الگویی بزرگ برای دولت های خاورمیانه و  کشورهای مسلمان و غیر مسلمان باشد ، تا دولتمردان  این مناطق  بدانند که در پس هر خردی و گفتگویی و  روابطی ، در جهان پر از تنش و درگیری ، منافع ملی خود را بنگرند و کشورشان  را بر اساس واقعیت های جهانی و منطقه ای  به پیش ببرند تا ناقوس توسعه با خردورزی جمعی به ثمر نشیند .

About نسرین عشقی

Check Also

کسبه و بازاریان؛ صنعتگران و معدنکاران گیلانی به انتخابات دعوت شدند

کسبه و بازاریان؛ صنعتگران و معدنکاران گیلانی به انتخابات دعوت شدند مدیرکل صنعت، معدن و …