چاپ مطلب چاپ مطلب

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در ماه مبارک رمضان/گردآورنده: معین رمضانی

اختصاصی همای گیلان:فریضه امر به معروف ونهی از منکر یک عبادت مخصوصا در ماه رمضان است و ما باید این فریضه را با رعایت حرمت و شخصیت و اطلاع کافی از منکرات و معروفات بجا آوریم .فرهنگ‌سازی در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر از اساسی‌ترین کارها و بهترین زمان اجرای آن در ماه مبارک رمضان است.
mail.google.com
انجام فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی بسیار مهم بوده و تذکر لسانی در ماه رمضان با زبان روزه تاثیر دیگری برای تطهیر و تلطیف جامعه و روحیه مردم دارد، لذا باید از این فرصت بی نظیر وموثر نهایت استفاده را برد. امر به معروف و نهی از منکر، در آموزه‌های دینی ما از جایگاه بلند و ویژه برخوردار است و اساس نبوت پیامبران الهی، بر امر به معروف و نهی از منکر استوار بوده است. ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند جهت اصلاح و تعالی ارزشهای دینی و انسانی بوده و وظیفه همه ما این است که با امر به معروف و نهی از منکر معنویت را در جامعه گسترش دهیم. بی تردید استواری و قوام تمام واجبات و بقای آنها با حدود و شرایط شان در راه خدا در گرو بر پا بودن امر به معروف و نهی از منکر است .
همانطوریکه حضرت امام علی ( ع ) در باره این دو فریضه می فرمایند: تمامی کارهای نیک حتی جهاد در راه خدا در  برابر امر به  معروف و نهی از منکر هم چون قطره ی آب در برابر  دریایی  پهناور است.
 بنابراین تقویت باورهای معنوی و اعتقادی اساس تحول در نظام اسلامی است و می تواند منشا خدمات ارزشمندی باشد. امروز اشاعه امر به معروف و نهی ازمنکر کاهنده بسیاری ازآسیب های اجتماعی جامعه است. و رعایت آموزه های اعتقادی و معنوی دین مبین اسلام تاثیر بسیاری در کاهش ناهنجاری های اجتماعی دارد. لذا باید با تقویت باورهای دینی در نظام خانواده زمینه فرهنگ سازی برای جوانان و نوجوانان را فراهم کرد.
رسالت دینی ما افزایش معرفت است و ما دائما نیاز به موعظه داریم زیرا موعظه برای تمام افراد اثرگذار است و هیچکس در هیچ زمانی از نصیحت بی‌نیاز نیست. دین ما می‌گوید که ما باید جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی و در حد ضرورت داشته باشیم و در برخورد با مردم باید اخلاق اسلامی و نرم‌خویی را رعایت کنیم.
یکی از ناهنجاری های اجتماعی که متاسفانه امروز در جامعه شاهد هستیم  و از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولین می باشد منکر بد حجابی می باشد. تذکر لسانی ساده‌ترین روش در مقابله با بدحجابی و دیگر منکرات اجتماعی می باشد. درصورتی‌که این مهم در جامعه نهادینه شود، عفت عمومی در جامعه تقویت خواهد شد و در پی ترویج عفت اجتماعی آسیب‌های مترتب بر آن نیز از میان خواهد رفت. همه باید همت کنیم تا بتوانیم موضوع عفاف و اخلاق اسلامی و تقوی را در جامعه تقویت کنیم اگر ما توانستیم عفاف را در جامعه نهادینه کنیم، موضوع حجاب خود به خود حل می‌شود و در واقع رعایت حجاب سبب می‌شود که زمینه‌های فساد کاهش یابد و این امری بسیار مهم است.
انتظار می‌رود همه افراد در این ماه مبارک و ضیافت الله با رعایت عفاف و حجاب به شئونات اسلامی توجه ویژه داشته باشند و در راستای ترویج فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر همکاری و مساعدت نمایند.
 در نتیجه مقام معظم رهبری فرمودنده اند : همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند. امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت اتقلابی و سیاسی شماست. مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یاد گرفتنی است و شما باید بروید و مسائل آنرا یاد بگیرید….
 
 

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …