چاپ مطلب چاپ مطلب

اهمیت و تاثیر ورزش در کودکان و نوجوانان؛ آیا کاراته ورزش مناسبی برای افراد علی الخصوص کودکان و نوجوان است؟!

اهمیت و تاثیر ورزش در کودکان و نوجوانان؛

آیا کاراته ورزش مناسبی برای افراد علی الخصوص کودکان و نوجوان است؟!

یادداشتی از سیدرضامیرحسینی مربی و داور فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران:

– سال‌های کودکی و نوجوانی، سال‌های حساسی برای بچه ها میباشد در این میان داشتن یک برنامه‌ی ورزشی منظم به حفظ سلامت جسمانی و روانی کودک و نوجوان کمک زیادی می‌کند؛ اما سوال اینجاست که چه ورزشی برای آنها مناسب است؟ اهمیت ورزش و تأثیر آن بر سلامت جسم‌ و روان برکسی پوشیده نیست و برخی از مهمترین تأثیرات آن در کودکان و نوجوانان موارد ذیل میباشد؛
استحکام بخشیدن به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، ایجاد روابط دوستانه در بین بچه ها، جلوگیری از اضافه وزن و چاقی،بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش خطر ابتلا به فشار خون و دیابت ،کاهش استرس و اختلال خواب ، یادگیری مهارت‌های جدید، بهبود سلامت قلب و ریه، تقویت سیستم ایمنی بدن…
حال باید ببینیم چه ورزشی برای آنها مناسب است؟
قبل از انتخاب بهترین کلاس های ورزشی برای فرزندمان باید ببینیم به کدام دسته از ورزش‌ها علاقه و استعداد بیشتری دارد، آیا به ورزش‌های گروهی علاقه بیشتری دارد یا فردی؟ اصلا هدف از ورزش کردن چیست؟ آیا صرفا برای سلامت جسم‌ به ورزش می پردازد یا برای دوره های قهرمانی و رسیدن به اهداف بزرگ ورزش می کند؟ به‌هرحال باید بدانیم هدف‌ از ورزش کردن چیست و سپس برای انتخاب رشته ورزشی تصمیم گیری کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که نوجوانان ورزش را پس از یک مدت کوتاه رها می‌کنند، عدم وجود علاقه است زیرا اگر کاری که انجام می‌دهند برای‌شان جذاب و هیجان انگیز نباشد ادامه دادن آن کار برایشان سخت است.
برای انتخاب رشته ورزشی بچه ها بهتر است از فرزندتان بپرسید، آیا دوست دارد که تنهایی و طبق برنامه‌ی شخصی خودش ورزش کند؟ اگر چنین است: ورزش‌های انفرادی همچون دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای او باشد.اگر هم ورزش های گروهی برایش جذاب است می‌تواند در آن رشته ها به فعالیت بپردازد.طبق تحقیق ؛ پسران بیشتر ورزش‌های سرعتی، قدرتی و رقابتی را ترجیح می‌دهند و محبوب‌ترین ورزش در بین پسران ورزش های رزمی و فوتبال است.دختران نیز در سنین نوجوانی بیشتر به ورزش‌های منظم، هماهنگ و گروهی تمایل نشان می دهند.
برای اینکه ورزش‌کردن را انتخاب عاقلانه‌ای بدانیم کافی ا‌ست تا فوایدی که برای قلب، ماهیچه‌ها، مفاصل و ذهن دارد را در نظر بگیریم. زندگی‌ ماشینی و کم‌تحرک امروزی ورزش را واجب کرده است؛ کوچک و بزرگ و نوجوان و سالمند هم ندارد ورزش برای همه افراد در تمام سنین مفید است،حال میخواهم یک پیشنهاد خوب به شما بدهم؛ ورزش کاراته برای افراد از هر سن و جنسی مناسب است و می‌تواند به عنوان یک ورزش خوب و هیجان انگیز گزینه مناسبی باشد. این ورزش رزمی برای کودکان و نوجوانان، علاوه بر تقویت سلامت جسمانی، انضباط و احترام به دیگران را نیز ترویج می‌دهد.
به طور کلی، شما می توانید ورزش کاراته را در هر سنی شروع کنید درهای کاراته همیشه به روی شما باز است. اگر یک مربی خوب و محل تمرین مناسب پیدا کردید در شروع این رشته ورزشی درنگ نکنید و فوران آغاز کنید،برای کودکانی که علاقه به ورزش رزمی دارند، از گروه سنی۷ سال فرصتی عالی برای شروع تمرینات کاراته میباشد. در این محدوده سنی، کودکان از انعطاف پذیری بدنی مطلوبی بهره مند هستند و شروع در این سن باعث میگردد تا تمامی موارد کاراته را بخوبی فرا گیرند ، البته ناگفته نماند ورزش کاراته برای نوجوانان و بزرگسالان در تمام سنین مناسب است. یادگیری کاراته در سنین نوجوانی یا بزرگسالی می تواند مزایای مختلفی از جمله بهبود آمادگی جسمانی، مهارت های دفاع شخصی و ذهنی قوی را به همراه داشته باشد ، سعی کنید که یک محل تمرین مناسب و یک مربی خوب پیدا کنید که بتواند آموزش را با نیازهای خاص شما تنظیم کند در نهایت، بهترین سن برای شروع زمانی است که شما آماده و با انگیزه برای انجام تمرین هستید و هیچ وقت برای شروع ورزش کاراته دیر نیست. طبق تجربه سالها آموزش در باشگاه صالحین و تختی لاهیجان بر روی تاثیر ورزش در رشد جسمی ، ذهنی و تعادلی کودکان و نوجوانان به دستاوردهای خوبی رسیدیم اساساً ورزش به دلیل تحریکی که در بافت استخوان، عضلات و ذهن به وجود می آورد به روند رشد کودک و نوجوان کمک می کند پس با خیال راحت فرزندتان را در یکی از باشگاه های کاراته ثبت نام کنید تا به تمرینات ورزشی بپردازد مطمئن باشید نتیجه آن را در سال‌های بعدی خواهید دید بچه هایی که در این رشته ورزشی فعالیت دارند در برنامه های تحصیلی خود موفق هستند و به موفقیت های بزرگ دست پیدا می‌کنند.

About نسرین عشقی

Check Also

“مدیریت” و “دولت سایه” از نشانه های “مدیــــریت سایه”، “پخمه گــــزینی” و تــرویج فـــرهنگ “چاپلوســـی” است

“مدیریت” و “دولت سایه” از نشانه های “مدیــــریت سایه”، “پخمه گــــزینی” و تــرویج فـــرهنگ “چاپلوســـی” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *