چاپ مطلب چاپ مطلب

اهمیت پدافند/ جوانشیری مسئول پدافند غیر عامل فرمانداری آستانه اشرفیه

اختصاصی همای گیلان:اهمیت پدافند /جوانشیری  روابط عمومی قرمانداری آستانه اشرفیه و مسئول پدافند غیر عامل فرمانداری آستانه اشرفیه
با توجه به اهمیت پدافند ، از جمله پدافند غیر عامل در تقابلات امروزی و نیز تاثیر آن در زندگی روزمره انسانها که خود جنگی در مقیاس کوچکتر و یا بعبارتی بسیار کوچکتر از جنگهای بین ملل است.بهتر است بدانیم:
213-124x150
این اهمیت از پدافند غیرعامل موجب شده تا بسیاری از عام مردم با شنیدن موضوعاتی و یا خواندن پرده یا تابلو و اعلانی به این موضوع مسئول شوند که پدافند غیر عامل چیست؟ و نیز گاهی در بین قشرهایی که انتظارِ ندانستن نیز کمتر است،به این موضوع پی میبریم که اطلاعاتِ در این زمینه بسیار ضعیف است که با توجه به در اختیار قرار دادن تسهیلاتی همچون اینترنت و یا روزنامه و مجله و هفته نامه ها از سوی دولت، از کارمندان انتظار میرود که کاملا” و یا تا حدی با آن آشنا باشند که متاسفانه و یا شاید به دلیل مشغله و بعضا” گرفتاریهای زندگیِ امروزی در بین کارکنان دولت هم کسانی هستند که هیچ از پدافند غیر عامل نداند.پس، بر این برآمدم تا با توجه به مطالعات و بررسی های انجام داده ام نسبت به نگارش این مقاله همت گمارم تا عده ای با خواندن آن حداقل در بکارگیری آن در زندگی روزمره خود بهره مند شوند.
پدافند در معنی جامع و کامل آن، دفع، خنثی کردن و یا کم نمودن اثرات حملات آفندی دشمن و ممانعت از رسیدن به اهداف خودی است. پدافند به دو بخش تقسیم می‌شود پدافند عامل: یعنی مقابله مستقیم با دشمن و به کارگیری جنگ افزارهای مناسب و موجود به منظور دفع حمله و خنثی کردن اقدامات آفندی شان. پدافند غیرعامل: مجموعه عملیاتی گفته میشود که در آن به جنگ افزار نیازی نبوده و با اجرای آن می‌توانیم از خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات مهم ،حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات نیروی انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن برسانیم .در معنی دیگر پدافند غیرعامل،کم نمودن خسارات مالی و صدمات جانی وارده بر مردم و غیرنظامیان که در اثر حوادث طبیعی یا حوادث غیرطبیعی همچون جنگ پیش میآید
. اصول اولیه پدافند غیرعامل، ساده و تقریباً ثابت بوده ولی کاربرد این اصول در موارد مختلف تفاوت داشته و در مواردی پیچیده و مشکل می‌شوند. اختفا یا پنهانکاری یکی از اضلی ترین این موارد است .اختفا یا پنهان کاری به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که مانع از قرار گرفتن تاسیسات و تجهیزات در دید مستقیم دشمن گردیده و یا تشخیص تاسیسات و تجهیزات و همچنین آگاهی از انجام فعالیت‌های خاص را برای او غیر ممکن و یا مشکل و جنگنده را دچار اشتباه و سردرگمی می‌سازد. در اختفا استفاده مناسب از عوارض زمین و احداث تاسیسات در محلی که توسط دشمن به سهولت قابل تشخیص و رویت نباشد. بعدا”جداسازی منطقی تاسیسات صنعتی که به علت نوع فعالیت نمی‌توان آنها را به طور کلی دگرگون نمود. به نحوی که تاثیر زیاد بر نوع فعالیت‌ها نگذارد و بسیار عادی و غیر مهم جلوه داده شوند.حذف نقاط حیاتی و حساس و مهم از روی نقشه‌هایی که به دلیل خاص باید در رسانه‌های گروهی منعکس گردد. نشان ندادن نمای خارجی تاسیسات حیاتی و حساس در تلویزیون به خصوص در ارتباط با محیط اطراف و جاده‌ها. و عدم درج آگهی در جراید به گونه‌ای که وقوع فعالیتی مهم در محدوده زمانی و در موقعیت جغرافیایی مورد استفاده قرار گیرد. ایجاد تاسیسات در اعماق زمین و یا در دل کوه‌ها که به این ترتیب علاوه بر پنهان کردن آنها بحث استحکام کافی در مقابله با راکت، بمب و موشک را می‌توان مطرح کرد.از آن جایی که تاسیسات صنعتی به صورت ثابت در نقطه‌ای مستقر می‌شود و انتظار و تغییرات و تحولات مکانی از آنها نمی‌رود. چنانچه جمع‌آوری و نصب مجدد گونه‌هایی از صنایع تا حد لازم سهولت داشته باشد می‌توان تجهیزات مورد نیاز را از نوع سبک و انعطاف‌پذیر مانند چادر و یا سازه‌های سبک با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ آن انتخاب نمود و در مراحل زمانی مختلف محل آن را جابه‌جا نمود.و در آخر استتار مهم است،مفهوم کلی استتار هم رنگ و هم شکل کردن تاسیسات و تجهیزات با محیط اطراف می‌باشد. استتار از موثرترین و متداول‌ترین روشهای دفاعی غیرعامل در ارتش کلاسیک دنیا است. در بحث پدافند غیرعامل استحکامات هم از موضوعات مهم است.استحکامات خودی به سازه‌های موقتی اطلاق می‌شود که با توجه به شرایط و امکانات و میزان اهمیت و آسیب‌پذیری نقاط حیاتی و حساس در محل‌های مناسب و اطراف تاسیسات ایجاد می‌گردند تا مانع اصابت مستقیم موشک بمب یا ترکش این مهمات به تاسیسات و یا تجهیزات گردیده و اثرات ترکش و انفجار را به طور نسبی خنثی نمایند. استحکامات به اشکال .کیسه شن.استوانه های بتنی و دیوار قابل اجراست.در همین میان پوشش بسیار مهم و به اقدامات موقتی گفته میشود که با بالا رفتن شدت تهدید و احتمال حمله هوایی موشکی انجام میگیرد.بعد از این موارد آموزش و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در پدافندغیرعامل اهمیت بسزایی دارد  که البته با تشکیل دوره‌های آموزشی مختلف، در مراکز آموزش نظامی و غیرنظامی میسر می‌باشد.

About سردبیر ارشد

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …