چاپ مطلب چاپ مطلب

«اوباما» خیال «ترامپ» را راحت کرد؛ نگران برجام نباش!

همای گیلان: باراک اوباما پس از انتخاب ترامپ، نخستین واکنش خود را نسبت به موضع احتمالی رئیس جمهور آینده آمریکا درباره برجام و سرنوشت آن اعلام کرد و با بیان استدلال هایی از ترامپ خواست که به توافق نامه هسته‌ای پایبند باشد.

 اوباما در یک نشست خبری، برجام و مذاکرات هسته ای را به عنوان نمونه ای از فاصله میان شیوه برخورد مخالفان این توافقنامه با واقعیت ها نام برد و گفت: در زمان مذاکرات هسته ای بسیاری اصرار می ورزیدند که ایران به تعهدات خود در رابطه با این توافقنامه پایبند نخواهد ماند درحالی که حالا با گذشت یک سال، اسناد و مدارک زیادی نشان می دهد که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

وی با بیان اینکه کسانی که خواستار بر هم زدن این توافق هستند باید دلیلی قانع کننده برای این کار داشته باشند افزود: شواهد یک سال نشان از پایبندی ایران به توافق هسته ای است و این تنها نظر و قضاوت او در این رابطه نیست، بلکه بسیاری از مخالفان از جمله حتی مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل که از دشمنان قسم خورده این توافقنامه بشمار می روند، این نکته را تایید می کنند.

رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه برجام توافقی چند جانبه است و بر هم زدن آن بدون لطمه به منافع آمریکا ممکن نیست ادامه داد: توجیه ابطال توافقی که کارساز است و مانع پیگیری سلاح های هسته ای توسط ایران شده، کار دشواری است.

اوباما ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت ترامپ مسئولان دولت او نیز قبل از داوری در مورد ارزش های این توافقنامه این اسناد و شواهد را مورد بررسی قرار دهند.

این اظهارات اوباما در حالی صورت گرفت که روز گذشته نیز وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مجددا بر حمایت خود از این توافق تاکید کردند.

همچنین، ۷۶ کارشناس امنیت ملی آمریکا طی نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ و دولت آتی وی درخواست کردند که خصومت خود را نسبت به توافق هسته ای با ایران کم کرده و از برجام به عنوان اهرمی برای کاهش تنش‌ با ایران استفاده کند.

براساس گزارش «نیویورک تایمز» امضا ‌کنندگان این نامه که بیشتر آنها مقامات پیشین دو حزب اصلی آمریکا هستند تاکید می کنند که با توافق هسته ای خطر جنگ در خاورمیانه تا حدی زیادی از بین رفته است.

ترامپ از زمانی پیروزی‌اش در انتخابات تاکنون، درباره آینده توافق هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ اظهار نظر نکرده است.//آخرین خبر

 

 

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …