چاپ مطلب چاپ مطلب

اوحدی: تعداد کشته‌های ایرانی فاجعه حج به ۲۲۸ نفر رسید/ تعداد کل کشته‌ها ۴۷۰۰ نفر /سعودی‌ها اجساد حجاج شناسایی نشده را دفن کردند /آل‎سعود به هواپیمای هاشمی مجوز فرود نداد

همای گیلان:برخی خبرهای تائید نشده حاکی از افزایش محسوس شمار قربانیان ایرانی در فاجعه مناست، اما رئیس مرکز پزشکی حج: نمی توان به طور قطعی گفت زائرانی که به کاروان ها مراجعه نکرده اند جزو قربانیان هستند.

IMG12582496

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگوی تلفنی با خبر مشروح ساعت ۱۹ گفت : برخی خبرهای تائید نشده حاکی از افزایش محسوس شمار قربانیان ایرانی در فاجعه مناست در تلاشیم جزئیات این خبر را به نقل از مسئولان حج به اطلاع شما برسانیم.

اوحدی با اشاره به اینکه ۲۱ کانتینر حامل اجساد جان باختگان به سردخانه مرکزی مکه وارد شده است گفت : کار انتقال اجساد از درون کانتینرها به سردخانه به کندی انجام می شود و کار بسیار سختی است

رئیس سازمان حج و زیارت افزود : این کانتینرها حامل دستکم سه هزار جسد است و باید تیم تحقیق و تفحص سازمان حج و زیارت تک تک اجساد را شناسائی کنند و با بررسی هایی که شد تعداد جان باختگان ایران فاجعه منا به ۲۲۶ نفر افزایش یافته است .

اوحدی با اشاره به اینکه این کانتینرها از سردخانه طائف به سردخانه مرکزی مکه منتقل شده است تصریح کرد: هم اکنون تعداد جان باختگان ایران فاجعه منا ۲۲۶ نفر ، تعداد مفقودان و گم شدگان ۲۴۸ نفر و تعداد مجروحان ۲۷ نفر است.

رئیس سازمان حج و زیارت هر کانتینر را حامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ جسد دانست و اظهار داشت :  تیم تحقیق سازمان حج و زیارت تاکنون توانسته است فقط اجساد دو کانتینر را شناسائی کند .

سعودی‌ها اجساد حجاج شناسایی نشده را دفن کردند

عربستان از امروز دفن اجساد آن دسته از زائرانی را که در حادثه منا جان باختند اما اجسادشان هنوز شناسایی نشده است آغاز کرد.

1246636_784

خبرگزاری سمای فلسطین نوشت: این اجساد که تعداد آنها به بیش از ۶۰۰ نفر می رسد از سوی خانواده های حجاج شناسایی نشده اند در نتیجه مقامات عربستانی اعلام کردند نگرانند تاخیر در دفن اجساد ممکن است سبب انتشار بیماری های واگیر شود.
منابع وابسته به بعثه حج مصر خبر دادند مقامات عربستانی از بعثه حج مصر و دیگر کشورها خواسته اند نمایندگانی را در مراسم رسمی دفن اجساد اعزام کنند.
این منابع افزودند این اجساد در حال متلاشی شدن است در نتیجه تصمیم گرفته شد اجازه تصویربرداری از اجساد داده نشود و اجساد با حضور نمایندگانی از کشورها به صورت جمعی دفن شوند.
این منابع با بیان اینکه نگرانی های عربستان از امکان انتشار بیماری های واگیر را درک می کنیم، افزودند:« تعداد حجاج مصری که در حادثه منا مفقود شده اند ۱۲۰ نفر است.»

آل‎سعود به هواپیمای هاشمی مجوز فرود نداد

مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل درباره سفر وزیر بهداشت به عربستان جهت پیگیری فاجعه منا و همچنین رسیدگی به وضعیت مجروحان و جانباختگان این حادثه، گفت: وضعیت فرود هواپیمای حامل وزیر بهداشت در جده هنوز روشن نیست و مجوز فرود از سوی عربستان داده نشده است.

 

دکتر اسدی لاری در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه مهرآباد، درباره سرانجام سفر وزیر بهداشت به عربستان گفت: در این باره دو مساله وجود دارد؛ یکی پرواز از ایران است که امکانات آن در دست دولت جمهوری اسلامی ایران است و اقدامات آن انجام شده است. مساله دیگر آن است که پرواز باید از کویت بگذرد و بر اساس آخرین خبر کشور کویت نیز همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد، اما وضعیت مربوط به فرود هواپیما در جده هنوز روشن نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا سفر وزیر بهداشت امروز انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: احتمال همه چیز وجود دارد و وزارت خارجه، ریاست جمهوری و سفیر ما در ریاض واقعا تلاش می‌کنند و دقیقه به دقیقه خبر می‌گیریم.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که پرواز وزیر بهداشت به مقصد عربستان امروز انجام شود.

 

About سردبیر ارشد

Check Also

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر

قطع آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در پی بارش‌های اخیر   معاون حفاظت و بهره …