چاپ مطلب چاپ مطلب

اولین حمام ثبتی استان گیلان«حمام گلشن»در حال تخریب!

همای گیلان:حمام گلشن شهر لاهیجان که به‌عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می‌شود، به‌علت عدم رسیدگی درحال تخریب است.

به گزارش خزرآنلاین، سنگ بنای حمام گلشن که در میدان وحدت (چهار پادشاه) قرار دارد، در زمان صفویه پایه‌گذاری شده و بنای فعلی در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث گردیده است.
حمام گلشن در حال حاضر به محل اسکان کارتن خواب‌ها و انبار ضایعات تبدیل شده و در صحن اصلی حمام زباله دپو شده است.

قسمتی از حمام گلشن در دهه ۱۳۳۰ به‌علت تعریض خیابان تخریب شد و در سال‌های اخیر جداره بیرونی آن در خیابان سردار جنگل با مرمت غیراصولی و ساخت بنای الحاقی به‌صورت نیمه‌کاره رها شده است که این قسمت در یکی از میدان‌های اصلی شهر لاهیجان به‌عنوان محل دپوی زباله، فراموش شده است.

سرپرست نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان درخصوص بنای الحاقی به حمام گلشن به گفت: “مسئولیت رسیدگی به بنای الحاقی حمام گلشن و تخریب آن به‌ عهده شهرداری لاهیجان است و این سازمان وظیفه‌ای در این‌خصوص ندارد!”

صحن اصلی حمام گلشن در این روزها به مکان تجمع و استراحت کارتن خواب‌ها و معتادان شهر تبدیل شده است، درحالی که حمام گلشن در کنار بقعه چهار پادشاه (اولین اثر ثبتی استان گیلان)، مسجد جامع، کاروانسرا و … و در بافت تاریخی شهر قرار دارد و می‌تواند با احیاء آن به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

لازم به ذکر است، در تمامی بولتن‌ها و بروشورهای تبلیغاتی که در ورودی شهر به بازدیدکنندگان اهداء می‌شود، نام حمام گلشن به‌عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شده است!

بانو غفاری ـ یکی از راهنمایان گردشگری لاهیجان ـ نیز در این خصوص اظهار داشت: به‌علت عدم اجازه ورود به حمام گلشن و شرایط نامناسب آن، معمولاً راهنمایان و همچنین مسافران رقبتی برای بازدید از این عمارت قاجاری ندارند.

شایان ذکر است، به‌علت عدم رسیدگی مناسب، قسمتی از خزینه، نقاشی‌های صحن، ستون‌ها (پاشش غیراصولی رنگ) و … درحال تخریب است و قسمت‌هایی از جداره و دیوارها برای ورود سهل‌تر، توسط معتادان تخریب شده و قسمت شمالی آن نیز به‌عنوان واحد تجاری درحال بهره‌برداری است!

سرپرست نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان نیز در پاسخ به عدم رسیدگی به حمام گلشن مدعی شد: “سقف حمام دو ماه پیش با پوشش مناسب عایق‌بندی شده و طرح پاکسازی جداره و صحن حمام نیز انجام شده است و هیچ‌گونه مشکلی در این حمام نیست!”

دکتر صمد توانا ـ محقق، استاد دانشگاه و دکترای معماری که پایان‌نامه فوق لیسانس وی درخصوص بهبود و بازآفرینی پیکره تاریخی شهر لاهیجان ـ است، در این خصوص اظهار داشت: “حمام گلشن در بافت تاریخی و صفوی شهر لاهیجان و در کنار مسجد جامع، بقعه چهار پادشاهان و کاروانسرا قرار گرفته که در سال‌های گذشته به‌علت تعریض خیابان تخریب شده و این بی‌مهری و تخریب کماکان ادامه دارد.”
وی یادآور شد: “حمام گلشن قسمتی زنده از بافت شهر است که درحال نابودی است و این عدم رسیدگی و رفتار نامناسب با میراث تاریخی شهر، باعث بازخوردهای نامناسب اجتماعی و … خواهد شد.”

امید است این اثر تاریخی و بسیار باارزش به‌عنوان اولین و قدیمی‌ترین حمام ثبتی استان گیلان مربوط به دوران صفویه در دستور کار بازسازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد./خزرآنلاین

About

Check Also

فرماندار لنگرود در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان: فرهنگ کتابخوانی باید در خانواده ها ترویج داده شود

فرماندار لنگرود در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان: فرهنگ کتابخوانی باید در خانواده ها …