یک کارشناس خودرو گفت: تیبا از لحاظ ایمنی و شرایط پاس کردن استاندارد دارای یک سری ظرافتهایی است که باعث میشود شرایط بهتری نسبت به پراید داشته باشد.
همای گیلان، اخیرا تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد و مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تا چند ماه آینده مدلهای دیگر این خودرو نیز از خط تولید خارج میشوند. اما چرا پراید دیگر تولید نمیشود؟ تفاوت پراید با جایگزین آن یعنی تیبا از لحاظ ایمنی چقدر است؟ برای یافتن پاسخ این ۲ پرسش گفتوگویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
کاکایی ابتدا به تفاوت ایمنی میان پراید و تیبا پرداخت و گفت: بخشی از استانداردهای ۸۵ گانه مربوط به ایمنی خودروها میشود. ایمنی پراید و تیبا تا حدودی با یکدیگر فرق میکند. ۲ موضوع مهم در این زمینه وجود که در خصوص خودرویی مانند پراید دیگر از آن جواب نمیگیریم؛ یکی برخورد با عابر پیاده است. طراحی خودروها در مورد نحوه برخورد با عابر پیاده بر ایمنی آنها تاثیر دارد بدین صورت که شکل ظاهری پراید به گونهای است که در زمان برخورد با عابر، فرد به زیر خودرو میرود. در حالت صحیح فرد باید روی کاپوت خودرو پرتاب شود. یکی از تفاوتهای پراید و تیبا در نحوه طراحی آنهاست که اگر بخواهیم پراید نیز ایمنی مناسب در این زمینه را کسب کند باید شکل آن عوض شود.
وی ادامه داد: نکته دیگر تست ضربه از بغل است که بیش از این نمیتوان آن را در پراید تقویت کرد اما تیبا این امکان را دارد. باید تاکید کرد که تغییرات و ظرافتهای پراید و تیبا بسیار کم است اما همین مقدار کم باعث میشود که تیبا امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد.
کاکایی در مورد وضعیت ایمنی خودروهای داخلی گفت: خودروهای موجود در ایران از لحاظ ایمنی و کیفی مورد بررسی قرار میگیرند. شرکت isqi ستاره کیفی به خودروها میدهد اما در مورد ایمنی آن را یورو انکپ میدهد. در ایران یک سری خودروهای مونتاژی هستند که سه ستاره ایمنی دارند و متناسب با سال ردهبندی آنها تغییر میکند. به عنوان مثال خودرویی که چند سال قبل به ایران آورده شده در آن زمان ۳ ستاره ایمنی داشته اما اگر همان خودرو را در حال حاضر تست کنند ممکن است ستاره ایمنی کمتری بگیرد زیرا مسئله امنیت خودروها روزبهروز پیشرفتهتر میشود. در حال حاضر کف استانداردی مبنای ما است که خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نمیتوانند آن را پاس کنند.
وی در پایان به ایمنترین خودروهای داخلی اشاره و اظهار کرد: در میان خودروهای داخلی و تولیدات کنونی سمند، دناپلاس و سراتو بیشترین ایمنی را دارند. روی خودرویی مانند دناپلاس آخرین استانداردها اجرا میشود اما اطلاعاتی از تعداد ستارههای ایمنی آنها ندارم. استانداردها ۲ مدل هستند که یک سری از موارد ظریف باید رعایت شوند اما در برخی مواقع تغییرات اساسی نیاز است. به عنوان مثال تبدیل خودروی یورو ۳ به یورو ۴ با اندکی تغییر در کاتالیست صورت میپذیرد. اما تغییر یورو ۴ به یورو ۵ نیازمند تغییر در بخشهای پیشرانه و همچنین آیرودینامیک خودرو است. در مورد ایمنی نیز چنین شرایطی قرار دارد./گسترش نیوز