چاپ مطلب چاپ مطلب

این باید باشد وضعیت دانشجویان ما عایا؟/علیرضا پرندوش

اختصاصی همای گیلان:روز های امتحانات است و نام امتحان همواره اضطراب آفرین.

mail.google.com
“امتحان” کلمه ای که معمولا به دنبالش با بی خوابی ها،محرومیت ها،دشواری ها و … همراه است؛ چرا که با سرنوشت انسان گره خورده و پیامد های بسیاری همچون دلهره شکست،سرزنش و گاها تنبیه توسط خانواده ها و آشنایان، ناکامی از آرزو های کوچک و بزرگ و … را به دنبال دارد، که همه و همه روح و جسم آزمون دهنده را آزار می دهد.
و اما همه این موارد باعث می شود تا به دنبال راهی باشیم تا به هر شکل ممکن نمره قابل قبول را کسب کنیم و چه راهی راحت تر از تقلــــــــب؟!!
این روز ها دیگر تقلب فقط مخصوص دنشجویان ای که در طول ترم درس نمی خوانند و معدل پایینی هم دارند (به اصطلاح تنبل) نیست! این روزها حتی دانشجویانی که در طول ترم تمام در هایشان را مطالعه کرده اند و معدل بالایی نیز دارند (زرنگ)! فکر تقلب کردن به سرشان می زند…!
و اما به راستی چرا؟؟!
وارد شدن به مقوله تقلب جای بحث فراوان و نیازمند بررسی علمی و دقیق است ولی آنچه که بیشتر خودش را نمایان می کند دلایلی ای است که از زبان دانشجویان می شنویم!
و البته با کمی تفکر و اندیشه در این شنیده ها پی می بریم که بی راه نیز نمی گویند!
سالهاست دانشجویان از سیستم نمره دهی گله دارند و نمره را معیار مناسبی برای سنجش میزان مهارت و سواد نمی دانند،چرا که صرفا بر جمله هرکس بیشتر بخواند نمره اش هم بیشتر! تکیه دارد؛ اما در عمل برخی از دانشجویان که میزان درک و یادگیریشان بیشتر از گروه درس خوان ها بوده و لی به دلیل مشکلات و … نمیتوانند مانند این گروه از دانشجویان فقط بخوانند و بخوانند! نمره ای پایین تر را کسب می کنند و آنچه که در این سیستم نتیجه کار محسوب می شود و سرنوشت را می سازد چیزی نیست جز “نمره” …
گروه دیگری از دانشجویان حتی تقلب را اشتباه نمی دانند و عذاب وجدان نمگیرند! به میانشان که میروی دانشجویان معدل بالای کلاس و درس خوان های کلاس را نیز می توانی بیابی! ازشان می پرسی چرا تقلب؟؟؟
و با جواب های همچون : هر ترم سوالات سخت تر از ترم قبل، استاد سر کلاس ۲+۲ درس می دهد و سوالات امتحانیش Sin2x+ 2Sin4x + Sin6x = 4Cos^2x Sin4x است و … مواجع می شویم.

و گروه ای هم که…شامل گروه های بالا نمی شود! کلا به تقلب عادت کرده اند و معملا آن ها را یا این جمله : وقتی را که صرف نوشتن این تقلب ها صرف کرده ای اگر صرف درس خواندن می کردی الآن انیشتین بودی! می شناسیم.

ولی در اتنها … واقعا چرا؟ چرا نمره بیش از یاد گرفتن اهمیت دارد؟
چرا سیستم آموزشی دانشگاهمان به گونه ای است که حتی دانشجویان بسیار باهوش و زرنگ نیز با وجود درس خواندن بسیار فقط به خاطر کسب “نمره” فکر استفاده از تقلب به ذهنشان خطور می کند…
این باید باشد وضعیت دانشجویان ما عایا؟

نوشته علیرضا پرندوش

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …