چاپ مطلب چاپ مطلب

باحضور رئیس سازمان صمت استان گیلان جلسه بررسی مشکلات واحدهای راکد صنعتی شهرک صنعتی سیاهکل و کارخانه سیمان دیلمان برگزار شد

اختصاصی همای خبر/دراین جلسه که دکترپورحیدری رئیس سازمان صمت استان گیلان،بابایی فرماندار،سرهنگ یعغوبی فرمانده سپاه سیاهکل ،نیرومند دادستان سیاهکل وعمویی رئیس دادگستری این شهرستان حضور داشتند،امین بابایی فرماندار شهرستان سیاهکل
ضمن تشکر از حضور دکتر پورحیدری در شهرستان سیاهکل به جهت بررسی مشکلات شرکت های راکد شهرصنعتی سیاهکل گفت: حضور دکتر پورحیدری در این شهرستان را به فال نیک می گیریم و امیدوارم این جلسه بتواند وضعیت صنایع راکد در شهرستان سرومان یابد.

فرماندارشهرستان سیاهکل:
هدف از تشکیل این جلسه حل مشکل صنایع راکدشهرستان وکارخانه سیمان می باشد

بابایی افزود: این جلسه حسب نامه‌ای که استاندار محترم به ریاست صمت استان در مورد بررسی مشکلات صنایع راکد شهرک صنعتی، صنایع فعال و کارخانه سیمان دیلمان است برگزار شده است.
وی اضافه کرد:در این جلسله اوضاع و احوال شرکت‌ها را کالبدشکافی و بررسی نمود تا با تدبیر منتج به نتیجه گردد.
فرماندار شهرستان سیاهکل به جهت اهمیت تولید تلاش نمودیم تا در این جلسه همه مسئولین تصمیم ساز وتصمیم گیر شامل فرمانده سپاه ، رئیس دادگستری،رئیس اطلاعات،دادستان و مدیرکل صمت گیلان حضور داشته باشندتا بتوانیم بازخورد خوبی از این جلسه داشته باشیم.
وی افزود: هدف از این نشست فعال سازی صنایع راکد وحل مشکلات کارخانه سیمان می باشد.
در ادامه رئیس شهرک های صنعتی سیاهکل گفت : شهرک صنعتی سیاهکل ۴۷ هکتار است که۱۰۲ قرارداد برای احداث واحد صنعتی منعقد شده است که این قراردادها در وضعیت مختلف قرار دارد. ۴۴ قرار داد در حال حاضر فعال هستند و سی قراردادها هم فعال و بقیه در حال ساخت و ساز در حوزه های مختلفی می باشند.
یوسفی اظهارداشت: یکی از مشکلات این شهرک مسایل زیست محیطی است که این مشکلات به‌صورت موردی حل شده‌اند ولی به‌صورت عمومی با توجه به پیگیری‌ها حل‌نگشته است .
وی افزود:بحث دیگر در خصوص واحدهای صنعتی افزایش ۳الی۴برابری گاز واحدهای صنعتی است که اگر قبل تر۲ میلیون پول گاز می‌دادند هم اکنون این عدد به ۸ الی ۱۰ میلیون رسیده‌است .
رئیس شهرک های صنعتی شهرستان سیاهکل ادامه داد:موضوع دیگری که دغدغه کل استان است بحث قطعی آب‌وبرق است که معمولاً در دوره تابستان اتفاق می‌افتد معمولاً به این شکل است که ۲ الی ۳ هفته این بی‌نظمی‌ها به وجود می‌آید و آب‌وبرق بدون اطلاع قطع می‌ گردد و واحدهای صنعتی ضرر زیادی می‌بیند و بعد از ۲ الی ۳ هفته برنامه‌ریزی می‌کنند که قطعی‌ها طبق برنامه باشد پیشنهاد ما این است که اگر قطعی می‌خواهد اتفاق بیفتد از همان اول طبق برنامه باشد تا واحدها دچار خسارت نشوند .
یوسفی اذعان داشت:مشکل دیگر صنایع این شهرک در حوزه مخابرات است که مربوط به قطعی تلفن می باشد.پشنهاد ما این است که شبکه فیبر نوری که در منطقه ایجاد شده زودتر به شهرک متصل گردد.ضمن انکه ما برای پرداخت هزینه مشکلی نداریم .
وی خاطر نشان کرد:مشکل خیلی مهم در حوزه شهرک صنعتی سیاهکل این است که ما ۱۲ قرار داده تحت تملک بانک‌ها داریم که درواقع ۴ قرار داد از این قراردادها بانک‌ها دربر گرفته‌اند. ۸قرارداد هم که رقم آن‌ها خیلی کم است اگر از دسترس بانک‌ها خارج شود استقبال خوبی در شهرک‌ها داریم که سرمایه‌گذاری گردد.متاسفانه این صاحبان این ۸قرارداد عموما فوت کرده‌اند که باعث شده این ۸ قرارداد بلاتکلیف باشد.

مدیرعامل کارخانه سیمان : با شرایط پیش امده ۵۰درصد درآمد خودرا ازدست داده ایم
مهندس مقدم مدیر عامل شرکت سیمان دیلمان در ادامه این جلسه گفت:
شرایطی که برای کارخانه سیمان پیش‌آمد که متاسفانه ما ۵۰ درصد درآمد خودمان را از دست داده‌ایم .با این رویه به نظر می رسد ما ۱ الی ۲ ماه نهایتاً بتوانیم درآمد خودمان را تامین کنیم که در این شرایط ما محکوم به توقف این واحد بزرگ هستیم.
مهندس مقدم افزود: گفته می شود این شرکت با مشکلات زیست‌محیطی مواجه است که این مسایل فقط مختص کارخانه سیمان گیلان سبز نیست ما حدود ۸۰ واحد تولید سیمان در این مملکت داریم که اگر با این دید بخواهیم به همه آن‌ها نگاه کنیم باید همه آن‌ها را تعطیل کنیم.
وی اضافه کرد:جنبه‌های زیست‌محیطی تمامی ندارد از ۱ میخ زدن به درخت گرفته تا تصفیه‌خانه‌های فاضلاب.وظیفه ما این است که این مشکلات را برطرف کنیم .اینکه صرفاً به‌خاطر این مشکلات بخواهیم ۱ واحد را محکوم به تعطیلی کنیم درست نیست .
مدیر عامل کارخانه سیمان اذعان داشت:شما هر واحد صنفی را نگاه کنید حداقل ۱۰ جنبه زیست‌محیطی را دارد و واقعاً اگر ما در راستای از بین بردن آن موارد حرکت کنیم. شاید ۱۰۰ سال طول بکشد.
وی تاکید کرد:چنین برخوردبا تولید نادرست است . ما در مسیر پیش‌آمد به سمت سقوط هستیم .علاوه‌براین کارخانه برای دولت است ضرر به کارخانه ضرر به دولت و بیت‌المال است خواهش می‌کنم به این‌مورد توجه بفرمایید بنده به‌عنوان عضو کوچک این کارخانه هر کاری بتوانم انجام می‌دهم ولی برخورد چکشی ، کارخانه را له می‌کند .سال ۸۴ ماه مصوبه هیئت وزیران را داشتیم که جاده مواصلاتی کارخانه ارتقا پیدا کند که نشد.
ما توان این‌که جاده اختصاصی بزنیم را نداریم . کارخانه بعد از ۹ سال بهره‌برداری به سود نرسیده‌است اما به جهت تولید واشتغال ادامه می دهیم .در مورد جاده ما متولی نیستیم این کار،برعهده اداره راه و شهرسازی است به‌جای این‌که ما بگوییم که چرا به عهد خود وفا نکرده‌اید از ما پرسیده می شود.
بنده بازمی‌گویم اگر برخوردی که با کارخانه سیمان دیلمان می‌شود با ۸۰ کارخانه دیگر می‌شد باید تمامی آن‌ها بسته می‌شد سیمان ۱ پارامتر توسعه است ما درخواست حمایت داریم شرایط ما بحرانی است.
مدیرعامل کارخانه سیمان با اشاره به اینکه گفته می شود مشکل کارخانه سیمان حمل ونقل است گفت:حمل ونقل متولی دارد و در حوزه اختیارات ما نیست .ضمن انکه طی ازمایش به عمل امده کچ‌ واهک هیچ مشکل زیست محیطی ندارند.

دادستان شهرستان سیاهکل:ضرر کارخانه سیمان هیچ ارتباطی با دستور ما نداردمشکل کارخانه حمل ونقل است

در ادامه نشست ، دادستان شهرستان سیاهکل گفت: دادگستری و قوه قضاییه هم قطعا هدفش ،حمایت از واحدهای تولیدی است .
بحث کارخانه سیمان و مشکلاتی پیش‌آمده باید کارشناسی بشود و تصمیمی که مبنی برجلوگیری از عبور ومرور کامیون ها در ایام تعطیل گرفته‌شده هیچ ارتباطی به تولید و آسیب به تولید این کارخانه ندارد .
نیرومند افزود:ما ممانعتی با تولیدکارخانه نداریم .موضوع ما بحث جاده است ما با جاده‌ای که وجود دارد به جهت حفظ جان و مال مردم، در زمانی‌که پیک ترافیک ، مانند پنجشنبه جمعه و روزهای تعطیل جلوی عبور و مرور کامیون‌ها گرفته شود که این‌موضوع از قبل بوده‌است اماچند سال وقفه افتاده این چه آسیبی به تولید کارخانه می‌رساند .
وی در پاسخ به سوال مدیر کارخانه سیمان که گفتند این موضوع چرا در شهرهای دیگه نیست ؟گفت: من وظیفه خودم می‌دونم که کارخانه‌ای که مسائل زیست‌محیطی را رعایت نکرده با آن برخورد کنم خسارت‌های جبران‌ناپذیری به مردم سیاهکل وارد شده و انفجارهایی که کارخانه داشت طبق رعایت ضوابط نبوده است.
دادستان سیاهکل با اشاره به مطلب مدیرعامل کارخانه سیمان که می گوید در حال حاضر این کارخانه زیان ده است وسود کارخانه برای ما در این شرایط مهم نیست اذعان داشت: مگر می‌شود کسی کاری را شروع می کند و به سود ان فکر نکند .مشکل اصلی کارخانه سیمان دستور قضایی نیست مشکل اصلی آن حمل‌ونقل است که باعث شده‌است که قیمت سیمان دیلمان افزایش پیدا کند و خرید کم بشود .ما باید مشکل حمل‌ونقل را حل کنیم وقتی کامیون‌داران به قیمت کم راضی نمی‌شوند درنتیجه قیمت سیمان هم‌بالا می‌رود .درنتیجه کم شدن فروش شما دستور قضایی نیست افزایش قیمت حمل‌ونقل دیلمان به سیاهکل است .
دادستان سیاهکل خاطرنشان کرد:متاسفانه کارخانه شما،سنگ آهک و سنگ گچ را ،در محیط رها نمود و شیرابه‌ها وارد محیط‌زیست شد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست واردگردید. حرف مااین بود که کارخانه سیمان باید بسترسازی کند. باید کارخانه سیمان برای جان مردم هزینه کند .
وی تاکید کرد:شما ۳۸۰ هزار تن سیمان برای مدت ۴ ماه دپو کردید که متاسفانه باعث رانش زمین شد.
وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان بلای جان محیط‌زیست است گفت:
بنده از این دستوری که صادر کردم کوتاه نمی‌آیم چون جان مردم برایم در اولویت است.

 فرمانده سپاه سیاهکل:عزم ما حمایت از کارخانه سیمان می باشدولی کارخانه بایدمشکلات خود را حل کند

در پایان فرمانده سپاه شهرستان سیاهکل در خصوص معضلات کارخانه سیمان گفت :در سال های ماضی روزی نبود که تجمع کامیون‌داران را نداشته باشیم .در جلسه شورای تامین به سه موضوع پرداخته شد که کارخانه سیمان باید به آن بپردازدتا ما بتوانیم به مجموعه کارخانه سیمان کمک نماییم .حقیقتا مشکل اصلی کارخانه در همین سه موضوع خلاصه می شود .
سرهنگ یعغوبی افزود:مشکل اول کارخانه مربوط به مسایل زیست محیطی برمی گردد که باید براساس استانداردها باشد.
وی اضافه کرد:مصوع دیگری که در شورای تامین مطرح شد مربوط به کارگروه راهداری است که باید آسیب شناسی شود.اینجانب به‌عنوان فرمانده سپاه در قالب گروه‌های جهادی وعده ترمیم جاده را می دهم که تامین سیمان از سوی شما بقیه کارها با ما .
وی ادامه داد:مورد سوم به کارگروه اشتغال برمی گردد که شما در بحث اشتغال با یکسری کمبودها روبرو هستید. این ۳ کارگروه‌ها تشکیل دهید حل مشکل شما با ما.
فرمانده سپاه سیاهکل با تاکید براینکه با تعطیلی کارخانه سیمان مخالف هستم گفت:کسی دنبال تعطیلی کارخانه نیست این آمادگی هست تا مشکلات کارخانه را حل نمایبم. سرهنگ یعغوبی اذعان داشت:مشکلات شهرک صنعتی، مشکلاتی بسیار جزئی هست که می شود نسبت به حل انها اقدام نمود.
وی با اشاره به اینکه در بحث اشتغال‌زایی متأسفانه در بعضی از موارد ما خودمان مانع هستیم گفت: امیدواریم تمامی این مشکلات به‌سرعت حل شود.

 رئیس سازمان صمت استان گیلان در جلسه حل مشکلات صنایع شهرستان سیاهکل گفت:سیمان پارامتر توسعه است امیدوارم با همدلی بتوانیم نسبت به حل مشکلات کارخانه گام برداریم

دکتر پورحیدری رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گیلان اظهارداشت:مشکلی حل نخواهد شد مگر با همدلی. مشکلات حوزه صنعت ،نیازمند بررسی موشکافانه می باشدکه امیدوارم در این جلسه بتوانیم با توجه به شعار دانش بنیان و اشتغال‌آفرین که توسط مقام معظم رهبری داده شده است که قسمت اعظم این شعار مربوط به حوزه صنعت معدن و تجارت است بتوانیم مشکل صنایع را حل کنیم.
وی افزود: یکی از وظایف ما احیایی صنایع راکد می باشد.از انجائیکه گفته شد در حدود ۱۲ واحدشهرک صنعتی در اختیار و تملک بانک‌ها است لذا رسیدگی به این امور در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.
دکتر پورحیدری با اشاره به اینکه ستادی به ریاست استاندار محترم در استان ایجاد شده است که در آن ستاد مشکلات واحدها برطرف می شوداذعان داشت: امیدوارم که شهرک صنعتی هم جهشی در تولید داشته باشد .
وی ادامه داد: مشکلات شهرک صنعتی، بخش زیرساختی است و بخشی دیگر هم مربوط به مشکلات خط تلفن ویاگاز می باشد که امیدوارم با پیگیری حل گردد.ضمن انکه مسائل زیست‌محیطی هم که الی ماشاءالله همه جا هست.
پورحیدری تصریح کرد: موانع اصلی تولید عموما به بانک‌ها ،بیمه‌ها ومالیات برمی گردد.ما باید جوری برنامه ریزی کنیم که اشتغال‌زایی در سطح کشور ملموس شود .
رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان گیلان در خصوص مشکلات کارخانه سیمان بیان داشت :این کارخانه با اشتغالزایی بالغ‌بر ۳۰۰ نفر مستقیم و ۱ هزار پانصد نفر غیرمستقیم در شهرستان در حال فعالیت می باشد که بنابرتایید کتبی روسای محیط زیست استان همه مسائل زیست‌محیطی در آن رعایت شده است .
پورحیدری با تاکید براینکه وظیفه ذاتی صمت حمایت از تولید است گفت: مشکلاتی که برای کارخانه سیمان اعلام شد اگر واقعاً با نگاه خوش‌بینانه و تولید محور و شعار سال نگاه کرده نشود من فکر می‌کنم که کارخانه از مدار تولید خارج خواهد شد ‌.
وی ادامه داد :در سالی که مزین است به حمایت از تولید همه دستگاه‌هادموظف به حمایت از تولید می باشند.ضمن انکه این نگاه در دستگاه قضا هم حاکم است به طوریکه وقتی ریاست محترم قوه قضاییه از برخی از واحدهایی صنعتی بازدیدنمودند بسیاری از واحدها دوباره به مدار تولید بازگشتند .
من خواهش می‌کنم رییس دادگستری و دادستانی که در جلسه حضور دارند با نگاه حمایتی این موضوع را پیگیری کنندو یکسری مشکلاتی هست که امیدواریم این جلسه موجب کاستن مشکلات کارخانه سیمان شود.بطوریکه هم
اشتغال آن حفظ شود و هم تولید آن افزایش یابد.زیرا همان‌طور که مدیرعامل کارخانه سیمان گفتند سیمان پارامتر توسعه است اگر بخواهیم با این مشکل با شدت برخورد کنیم تبعاتی در استان به وجود می‌آید که جبران‌ناپذیر می باشدمن خواهش می‌کنم از دوستان که از جنبه حمایتی به موضوع نگاه کنند و مشکل را برطرف کنند .

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …