چاپ مطلب چاپ مطلب

بازنویسی ژنتیکی ورزشکاران؛ تکنیک جدید دوپینگ در جهان /مجیدفلاح خوش قلب

اختصاصی همای گیلان، ورزشکاران بزرگ و مشهوری مانند لنس آرمسترانگ، مانی رامیرز و بن جانسون دستاورد‌های بزرگ ورزشی خود را مدیون دوپینگ هستند، عملی غیرقانونی که مقامات رویداد های ورزشی تاکنون در شناسایی متخلفات موفقیت کاملی نداشته‌اند.
مفاهیم: دوپینگ خونی چیست؟
براساس گزارش فیوچریزم، باوجود اینکه درحال حاضر نیز امکان تشخیص دقیق دوپینگ در میان ورزشکاران وجود ندارد و آزمایش‌های دوپینگ از دقت کافی برخوردار نیستند،‌ در آینده‌ای نه چندان دور، ورزشکاران قادر خواهند بود به شیوه‌ای تقلب کنند که تشخیص آن دشوارتر از حد انتظار باشد.

این تکنیک که دوپینگ ژنتیکی نام دارد، به واسطه بهبود و ویرایش ساختار ژنتیکی ممکن خواهد شد،‌به بیانی دیگر ورزشکاران فردا با برتری ژنتیکی وارد میدان‌های مسابقه خواهند شد، برتری که به شکلی مصنوعی به دست آمده‌است.

درحال حاضر این روند روی فراورده‌های تراریخته اجرا می‌شود. دانشمندان با استفاده از یک ویروس ژن‌های مفید را معرفی می‌کنند و در تئوری، همین روند را می‌توان برای ایجاد ورزشکارانی بهتر اجرا کرد.
برای مثال دانشمندی می‌تواند ویروسی بسازد تا ژن محرک بدن برای تولید پروتئین اریتروپویتین (EPO) را جاگذاری کند. این پروتئین به انتقال اکسیژن به بافت بدن کمک می‌کند و ورزشکاران نیز به همین دلیل این پروتئین را برای سال‌ها به بدن خود تزریق کرده‌اند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
ردیابی EPO تزریق شده کار ساده‌ای است، و به همین دلیل ورزشکارانی که احتمال می‌دهند مورد آزمایش قرار گیرند آن را تزریق نمی‌کنند. اما ردیابی پروتئین مازادی که به شکل طبیعی در بدن تولید شده کار بسیار دشوارتری خواهد بود.

به گفته اولیویه رابین مدیر اجرایی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای ردیابی این نوع دوپینگ محققان باید در بدن ورزشکار به دنبال نسخه‌های اضافی از ژن باشند. البته این تکنیک نیز در شرایطی کاربردی است که محققان نسخه پیشین ژن ورزشکار را پیش از ایجاد تغییرات در اختیار داشته باشند.

تکنیک دیگری به نام ویرایش ژنتیکی نیز وجود دارد که برخلاف ارتقای ژنتیکی، که شامل افزودن ژن‌ها به ساختار ژنتیکی است، ویرایش ژنتیکی بر جا‌به‌جایی ژن‌های موجود در بدن ارگانیزم تمرکز دارد. در چنین شرایطی ورزشکار هیچ نسخه اضافی از ژن نیز نخواهد داشت که قابل ردگیری و شناسایی باشد.

برای مقابله با این معضل، آژانس جهانی مقابله با دوپینگ قصد دارد از تمامی ورزشکاران المپیک درخواست کند که نسخه‌ای از کد کامل ژنتیکی خود را تحویل این مرکز دهند. این عمل در تعریف حریم خصوصی قلمروی تاریک به شمار می‌رود، و موضوع زمانی ناخوشایند‌تر می‌شود که دریابید تعدادی از این ورزشکاران کودک یا نوجوان هستند. و حتی در صورت جمع‌آوری این اطلاعات، نمی‌توان از تغییرات ژنتیکی در تمامی رشته‌های ورزشی جلوگیری کرد زیرا در این صورت باید کد ژنتیکی تمامی ورزشکاران جهان پیش از محقق شدن بهبود ژنتیکی در انسان جمع‌آوری شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …