چاپ مطلب چاپ مطلب

با حضور رییس اداره ثبت لاهیجان و قاضی دادگستری؛  دومیـن جلسه آموزشی شرح شرایط اخذ مجوز دفاتر مشاور املاک شهرستان لاهیجان برگزار شـد

با حضور رییس اداره ثبت لاهیجان و قاضی دادگستری؛

 دومیـن جلسه آموزشی شرح شرایط اخذ مجوز دفاتر مشاور املاک شهرستان لاهیجان برگزار شـد

آزمون صدور جواز کسب برای متقاضیان دفاتر املاک شهرستان لاهیجان در روزهای آتی برگزار می‌شود

دومیـن نشست از جلسات سه گانه آموزشی شرایط احراز گواهینامه تخصصی اتحادیه املاک برای متقاضیان بنگاههای املاک شهرستان لاهیجان برگزار شد.

اختصاصی همای خبـر – این جلسه با حضور قربانعلی زاده رئیس اداره ثبت شهرستان لاهیجان، خانم حاجی پور قاضی دادگستری لاهیجان ، پرحلم رئیس واعضای اتحادیه املاک و اتومبیل شهرستان لاهیجان در روز پنج آذر ماه برگزار گردید.

قربانعلی زاده در این نشست با ذکر اینکه در دور قبل از میان ۱۱۳ شرکت کننده ۹۱ نفر حائز نمره بالای ۱۲ بوده اند گفت: برای اخذ مجوز، اعطای گواهی قبولی به تنهایی کافی نیست و گواهینامه داوطلب باید برای صدور پروانه تخصصی به ثبت در اداره ثبت اسناد و در ادامه به تایید اداره کل دادگستری گیلان برسد.

رییس اداره ثبت اسناد لاهیجان، با بیان اینکه این تدریس پیش زمینه اخذ پروانه تخصصی است گفت: اعطای گواهینامه به این معناست که مشخصات شما در سبستم بارگذاری شده و در انتظار پروانه تخصصی است و لازم است در این راستا با اتاق اصناف و اداره صمت در ارتباط باشید.

– کلمه ” ثبت ” در حقوق به معنای هر قراردادی است که بصورت کتبی نوشته میشود اعم از اقرارنامه، رضایت نامه، معامله و غیره و کلمه ثبت معمولا همراه با سند است.
– کلمه ” سند ” در قانون معنای کاملا مشخصی ندارد و در ماده ۱۲۸۴ قانون قضایی آمده است که سند یعنی: نوشته ای که در مقام دعوا قابل استناد باشد.

– در قوانین مدنی دو نوع سند داریم؛ سند رسمی و عادی .
تمامی اسناد دفترخانه ها رسمی است و اسناد نزد مأموران رسمی طبق مقررات تنظیم شده است.
تنظیم سند باید در حدود اختیارات و صلاحیت مأمور ثبت سند باشد و گرنه صورت جلسه رسمی محسوب نمیشود و قابل اجرا نیست.

– معنای لغوی حقوق: حقِ توانایی یا امتیاز.
حقوق در قانون انواعی دارد مانند حقوق عام و خاص ، حقوق جزا ، حقوق ثبت و غیره و در این مقال به حقوق ثبت پرداخته شده که خود زیرمجموعه حقوق خصوصی افراد است.

– در تنظیم هر معامله چهار نکته اساسی و مهم باید مشخص باشد که عبارتند از : مورد معامله، طرفین معامله،ثمن معامله واهلیت طرفین معامله.
اهلیت به این معناست که طرفین معامله طفل نبوده و مهجور نیز نباشند و عقد قرارداد آنها در حالت مستی، در حالت خواب، بیهوشی و یا جنون صورت گرفته نباشد.

لازم به ذکر است از چهار شرط فوق هر کدام مخدوش و نامشخص باشد معامله قانونأ باطل است.

معنای مجهول المالک در امور ثبتی :

در حقوق مدنی و حقوق ثبتی دو نوع مجهول المالک داریم.
مجهول المالک در حقوق مدنی یعنی مالی که مالک آن وجود خارجی ندارد و نمیدانیم کجاست حتی اگر نام وی مشخص باشد.

اما مجهول المالک در حقوق ثبتی به ملکی گفته میشود که اظهار نامه‌ی آن به ثبت رسیده اما اطلاعات آن درج نشده و به اداره ثبت عودت داده نشده است. در حقوق ثبت این ملک مجهول المالک نامیده میشود.

– ملک مجهول المالک هم دارای پلاک ثبتی است و فقط اماکنی دارای پلاک ثبتی نیستند که در هنگام ثبت اولیه دیده نشده اند که اصطلاحأ به آنها میگوییم ملک خلأ و توضیح آنکه در لاهیجان ملک خلأ نداریم.

– ذکر پلاک فرعی در مبایعه نامه بسیار مهم است و حتی اگر حدود ملک در مبایعه نامه جا افتاده باشد ، چون پلاک مشخص است میتوان در دادگاه به آن استناد کرد.

– معامله ای که مشخصات ملک در آن درج نشود باطل است.

– این مطلب که فروشنده همان مالک باشد است یا خیر بسیار مهم است، برای تنظیم معامله باید مورد ملک مشخص و طرفین معامله یا وکلای آنها حضور داشته باشند.

– طبق قانون هر سند ثبتی رسمی است اما اسناد رسمی ممکن است ثبتی نباشند.

– هدف از ثبت قراردادها قانونمندی در انجام معاملات است. بسیاری از معاملات بصورت وکالتی انجام میشود، باید مفاد قرارداد توسط وکلا کاملا خوانده شود، گاه ممکن است وکیل حق فروش داشته باشد و حق دریافت ثمن نداشته باشد.

– انواع عقود را بشناسید ، عقود ممکن است جایز ، معلق یا لازم باشد. در عقد جایز با فوت یا مهجور شدن یکی از طرفین قرارداد باطل میشود اما عقود لازم در صورت فوت یا هجر یکی از طرفین همچنان به قوت خود باقی است.

بیع شرط:
– بیع شرطی به قرادادهای دارای شروط ضمن قرارداد گفته میشود مثلا آنکه طرفین قرارداد مجازند تا ۴۸ ساعت پس از عقد قرارداد ان را فسخ نمایند و مسائلی از این دست.

– مفاد قراردادها؛
در قانون مدنی مفاد قرارداد به مواردی گفته میشود که اگر به آن عمل نشود سبب بطلان قرارداد است مثلا آنکه طرفین قرارداد باید آگاه به مفاد قرارداد بوده و رضایت و قصد انجام معامله داشته باشند و این معامله تحت جبر و زور و یا تهدید انجام نگرفته باشد. اگر شرایط رعایت نشود معامله باطل است.

– معاملات سوری باطل است، بنگاه دارها باید مطمئن شوند که فروشنده برای انتقال مال خود به شخص دیگر قصد فروش واقعی داشته باشد و بدهکار و مغرض نباشد، معاملات سوری به علت نداشتن قصد فروش باطل است.

– سن قانونی طرفین قرارداد باید ۱۸ سال کامل شمسی باشد و در غیر اینصورت قیم یا ولی باید طفل را همراهی کند و مسئولیت قرارداد بر عهده وی است.

– اصیل بودن طرف معامله باید احراز گردد، بعنوان مثال اگر پدری بجای پسر امضا میکند باید در قرار داد قید کند از طرف فرزندم (باذکر نام و نام خانوادگی) این امضا انجام میشود.

تاریخ قرارداد بسیار مهم است، تاریخ باید هم به عدد و هم به حروف نوشته شود، طبق قانون اگر تضادی بین تاریخ عددی و تاریخ حروفی دیده شود، تاریخ حروفی قابل استناد خواهد بود و در صورت پیدا شدن مدعی ثالث برای ملک ، تاریخ خرید ملک، مشخص کننده مالک اصلی خواهد بود.

– ذکر تاریخ ثبت قرارداد معین کننده سن طرفین قرارداد در هنگام انعقاد قرارداد نیز میباشد.

– معلوم بودن مال مورد معامله ،
ملک مقدار و جنس باید مشخص باشد ، مثلا اگر ذکر شود یک قطعه از آن دو قطعه یا یک واحد از این ساختمان را به فلان مبلغ فروختم یا خریدم معامله باطل است. موجود بودن ملک نیز علاوه بر معین و مشخص بودن ملک ضروری است.

– قبل از خرید هر ملک و خصوصا زمین، باید استعلام گرفته شود که ملک متعلق به منابع طبیعی یا شخص دیگری نباشد. قرارداد و خرید و فروش ملکی که در توقیف دادگاه یا بانک باشد باطل است چون ملک در حال توقیف قابلیت انتقال ندارد.

قرارداد باید خوانا نوشته شود، میزان ثمن معامله با ذکر تاریخ پرداخت و نحوه پرداخت باید در معامله بصورت کاملآ مشخص درج شود.
اگر مبلغ نقد پرداخت میشود باید ضمن قرارداد درج شود و اگر پرداخت مدت دار انجام میشود باید دقیقا ذکر گردد که پرداخت مبلغ با چک، کارت به کارت ، درگاه اینترنتی و یا چگونه و در چه مدت پرداخت خواهد شد و شهود نیز باید تاریخ و نحوه پرداخت مبالغ قرارداد را امضا کنند.

– اگر معامله ای باطل اعلام شد، شروط ضمن معامله هم باطل است

در این جلسه اعلام شد، جلسه پایانی این نشست سه شنبه هفتم آذر ماه برگزار میشود و طی آن به سوالات مکتوب حاضران نیز پاسخ داده خواهد شد.

انتهای پیام/همای خبـر (همای گیلان)

About نسرین عشقی

Check Also

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران

بهار عمرانی شهرداری سیاهکل, با عملیات بازسازی در مرکز تفریحی پاشوران اختصاصی همای خبر– هرچند …