چاپ مطلب چاپ مطلب

با حضور مقام قضایی؛ اولین جلسه آموزشی شرح شرایط اخذ مجوز دفاتر مشاور املاک شهرستان لاهیجان برگزار شد/ آزمون صدور جواز کسب  برای متقاضیان دفاتر املاک شهرستان لاهیجان آذر ماه امسال برگزار می‌شود/

با حضور مقام قضایی؛

اولین جلسه آموزشی شرح شرایط اخذ مجوز دفاتر مشاور املاک شهرستان لاهیجان برگزار شد/

آزمون صدور جواز کسب  برای متقاضیان دفاتر املاک شهرستان لاهیجان آذر ماه امسال برگزار می‌شود/


اولین نشست از جلسات سه گانه آموزشی شرایط احراز گواهینامه تخصصی اتحادیه املاک برای متقاضیان بنگاههای املاک شهرستان لاهیجان برگزار شد.

اختصاصی همای خبـر (همای گیلان)– خانم دکتر حاجی پور ، قاضی دادگستری شهرستان لاهیجان در این نشست که با هماهنگی اتحادیه املاک شهرستان لاهیجان برگزار شد، شرایط شکلیِ تنظیم انواع مبایعه نامه را به تفصیل برای متقاضیان ثبت دفاتر املاک شرح داد.

بنا به این گزارش عینی نماینده دادستانی لاهیجان، مهرداد پرحلم رئیس اتحادیه و اعضای هیأت رئیسه اتحادیه املاک و اتومبیل شهرستان لاهیجان نیز در این جلسه حضور داشتند.

حاجی پور در این جلسه، اهم شرایط شکلی تنظیم یک مبایعه نامه صحیح و بی‌نقص را به حاضران جلسه با این شرح توضیح داد:

– مبایعه نامه حتما باید در سه نسخه تنظیم گردد؛ یک نسخه به فروشنده یا مالک، یک نسخه خریدار یا مستأجر تحویل میگردد و نسخه آخر در کمد بنگاهی که عقد قرارداد در آن انجام شده بایگانی میگردد؛ بدیهی است این نسخه در دعوای احتمالی بین طرفین بعدها مورد استناد مراجع قضایی خواهد بود.

– مشاوران املاک ملزم هستند پس از اخذ جواز کسب، آن را روی دیوار دفتر کار خود،  در معرض دید عموم نصب کنند.

–  متقاضیان برای اخذ جواز کسب دفتر مشاور املاک باید در آزمونی که از سوی اتحادیه املاک شهرستان لاهیجان برگزار میگردد شرکت و موفق به کسب نمره قبولی شوند.

– مبایعه نامه ها باید توسط شخص مشاور املاک و یا مباشر وی تنظیم و کتابت شود و هر نوشته ای که توسط شخصِ غیر در بنگاه نوشته شود، فاقد اثر قانونی خواهد بود. مبایعه نامه ها صرفأ با خودکار آبی نوشته شود و در بین سه نسخه کاربن یک شکل، سالم و یکرنگ قرار گیرد تا هر سه نسخه به یک شکل تحویل افراد شود.

– شخص مباشر باید حتما دارای کارت مباشر بوده و نام و مشخصات وی در سامانه های مربوط به این صنف درج شده باشد.

– اسناد بر دونوع هستند؛ اسناد رسمی که در دفاتر رسمی و توسط متصدیان رسمی تنظیم میگردد و اسناد عادی که شامل مکاتبات توافقی بین افراد، وصیت نامه های خانوادگی و اسنادی از این دست است و تنظیم مبایعه نامه های بنگاههای املاک نیز در دسته اسناد عادی قرار دارد.
مبایعه نامه حتما باید در بنگاه و توسط شخص بنگاه دار یا مباشر بنگاه کتابت شود.

– حتی الامکان مبایعه نامه را بدون قلم خوردگی تنظیم نمایید اما اگر قلم خوردگی یا تخدیش در نوشته ها اتفاق افتاد، ضروری است روی عبارتی که اشتباه درج شده را با خودکار خط کشیده وعبارت یا کلمه صحیح در کنار آن نوشته شود و در مبایعه نامه نوشته شود: ” قلم خوردگی صحیح و مورد تایید است” و دقیقا ذیل جمله را طرفین معامله امضا نمایند.

– بعنوان مثال اگر در هنگام تنظیم مبایعه نامه عبارت پارکینگ مزاحم دارد به اشتباه ” ندارد”  درج شود ، لازم است روی عبارت خط کشیده و در کنار آن نوشته شود” پارکینک مزاحم دارد” و این توضیح درج گردد که ” قلم خوردگی صحیح و مورد تایید است” و در ذیل این توضیح  امضای طرفین قرارداد انجام شود.

– لازم به توضیح است رعایت تمامی اصول و قواعد در هنگام تنظیم مبایعه نامه بعدها سیر رسیدگی قضایی به پرونده ها را تغییر میدهد و قراردادهای بی نقص سریعتر تعیین تکلیف قضایی خواهند شد.

– لازم است هر دفتر مشاور املاک مهر مخصوص خود را در تمامی اوراق درج نماید . از استامپ خشک و کهنه استفاده نکنیـد. امضا و مهرها باید شفاف و واضح باشند.

– مشاوران املاک به هیچ وجه مهر خود را در اختیار دفاتر و بنگاههای دیگر قرار ندهند و مسئولیت هر مهر در هر نوشته بر عهده شخص صاحب مهر خواهد بود.

– روز عقد قرارداد، ضمن اخذ امضا از خریدار و فروشنده شهود نیز دقیقا در زیر مبایعه نامه امضای واضح داشته باشند.

دریافت کد رهگیری در تنظیم مبایعه نامه /

در بخشنامه صادره از هیات دولت تصریح شده ثبت قراردادهای خرید و فروش و رهن و اجاره املاک باید در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور که تمام مشاوران املاک به ثبت برسد و مشاوران دفاتر املاک پس از استعلام ملک کد رهگیری دریافت نمایند.
کد رهگیری ملک مورد نظر را شناسایی کرده و به شکل اتوماتیک از خرید و فروش و اجاره و رهن ملک مورد نظر جلوگیری میکند.

– کد رهگیری باید در صدر برگه چاپ شده مبایعه نامه درج گردد، میتوان با استعلام هر قرارداد و با استفاده از کد ملی افراد، به تمامی مشخصات ملک و استعلام بدهی آنها به شهرداری یا بانکها دسترسی یافت.

شرایط شهود در تنظیم مبایعه نامه ها
شهود باید دو نفر مرد عادل، بالغ دارای عقل و ایمان بوده و بی خانمان یا متکدی نباشند و در قرارداد مورد امضا،  دارای نفع یا خصومت شخصی با طرفین قرارداد نباشند.

از آنجا که گاه شهادت شهود میتواند برای مقام قضایی کارگشا باشد، حتما باید شهود اشراف کافی به مفاد و توضیحات قرارداد داشته و صفر تا صد مفاد قرارداد برای شهود تفهیـم شود.

– تاریخ تنظیم مبایعه نامه مهم است و مبایعه نامه بدون تاریخ و بدون کد رهگیری و مهر و امضای بنگاه و طرفین معامله اثر قانونی ندارد.

– از نوشتن در حاشیه های مبایعه نامه پرهیز شود، هر گونه توضیحات اضافه در بخش مربوط به توضیحات در پشت مبایعه نامه درج گردد و پشت مبایعه نامه هم باید توسط طرفین قرارداد و شهود امضا و توسط بنگاه امضا و مهر گردد.
توضیحات بیشتر و تکمیلی در صورت لزوم در برگه ای که به مبایعه نامه الحاق میگردد درج شود، برگه الحاقی هم باید به امضا و مهر خریدار ، فروشنده یا مالک و مستاجر و شهود و به مهر و امضای بنگاه مورد نظر برسد.

– تمامی توضیحات و تفاهمات فی مابین باید در بخش توضیحات مکتوب شده و پایان توضیحات با علامت ضربدر ✖️ مشخص گردد.

– در برگه مبایعه نامه تمامی قسمتهای نقطه چین پر شود، هر قسمت  که قرار نیست چیزی در آن درج شود با خودکار خط کشیده شود.

حاجی پور در این جلسه اعلام کرد: این نخستین جلسه از سه جلسه آموزشی برای متقاضیان صدور مجوز کسب برای بنگاههای شهرستان لاهیجان بود که اختصاص به شرایط شکلی و ظاهری قراردادها داشت.

این قاضی دادگستری افزود: به محض صدور جواز کسب برای هر دفتر مشاور املاک یک شماره صنفی مشخص خواهد شد و آن مشاور املاک دارای سابقه صنفی میشود و بر اساس آن کد صنفی شناخته میگردد.

در این جلسه اعلام شد دو نشست آینده در روزهای پنجم و هفتم آذرماه تشکیل میشود،و تاریخ برگزاری آزمون نیز بزودی به داوطلبان اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ همای خبـر(همای گیلان)

About نسرین عشقی

Check Also

افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید

افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید گیلان یک قطب صنایع غذایی در …