چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار خمام:با تبدیل خمام به شهرستان فاز جدیدی در چرخه اقتصادی استان بوجود می‌آید

همای گیلان به نقل از گیل سداد :دکتر مهدوی، بخشدار خمام اظهار داشت: با دو بخش مرکزی و چوکام و بالغ بر ۴ دهستان وارد فاز جدیدی از تعیین نقش و عملکرد خود در چرخه توسعه استان می گردد و به طبع تحقق این امر مستلزم مدیریت و احیاء حلقه های مفقوده و تزریق موثر اعتبارات ملی و استانی به خمام است.

رضا مهدوی با اشاره به نقش محوری این بخش در مراودات اقتصادی کشور و استان از گذشته های دور، یادآور شد: سابقه تشکیل سازمان شهرداری و بخشداری در این بخش از ۷۰ سال می گذرد.

مهدوی با بیان اینکه بخش خمام دارای بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت ساکن است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ هزار نفر از این جمعیت را جامعه شهری تشکیل می دهد که از این حیث در بین سایر شهرهای استان مقام ۱۱ ام را دارا است. وی به ظرفیت های کم نظیر خمام در حوزه های کشاورزی، اقتصادی، صنعتی، گردشگری و اجتماعی اشاره و تصریح کرد: خمام از این حیث در بین سایر بخش های شهرستان رشت سرآمد است.
وی با اشاره به مصوبه مورخ ۱۲ آبان ماه سال جاری هیات وزیران و دولت در خصوص تبدیل خمام از بخش به شهرستان و با تاکید بر موقعیت استراتژیک خمام به لحاظ اهمیت قرارگیری در حدفاصل شهرستان های رشت و بندرانزلی و مجاورت منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی که نقش محوری در توسعه استان ایفا می کنند، خاطرنشان کرد: بر این اساس شهرستان خمام با دو بخش مرکزی و چوکام و بالغ بر ۴ دهستان وارد فاز جدیدی از تعیین نقش و عملکرد خود در چرخه توسعه استان می گردد و به طبع تحقق این امر مستلزم مدیریت و احیاء حلقه های مفقوده و تزریق موثر اعتبارات ملی و استانی به خمام است.
بخشدار خمام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود محصول برنج مرغوب، بانک نشاء و آمادگی برای کشت کلزا در خمام، گذری به ریشه پیدایش برنج مرغوب و مشهور هاشمی در این بخش زد و گفت: با وجود بالغ بر ۱۱ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی زراعی در سطح روستاهای تابعه، کشاورزی یکی از مهم ترین ظرفیت های توسعه در این بخش محسوب می گردد.
رضا مهدوی، در ادامه سخنانش، وجود آب بندان های فراوان، صنایع مرغ داری و گاوداری محلی و کشت محصولات زراعی متنوع و صیفی جات را به عنوان بخش دیگری از پتانسیل های اقتصادی خمام برشمرد و اظهار داشت: وجود صنایع تولیدی برند همچون کارخانه پارس سیمین با ایجاد بالغ بر ۱۰۰ نفر فرصت شغلی و کارخانه چینی سازی پارس با ایجاد بالغ بر ۵۰۰ نفر فرصت شغلی، ظرفیت های خوبی برای تقویت اقتصاد و اشتغال منطقه محسوب می شوند.
وی همچنین با اشاره به مراکز خرید فلامینگو و سعادت، بتن آماده خوش اندوخته و زحمتکش و برنجکوبی های تکنولوژیک و صنعت بسته بندی برنج و فروشگاه رایی مستقر در حوزه بخش به عنوان بخش دیگری از پتانسیل های اشتغالزا و اقتصادمحور استان و شهرستان، خاطرنشان کرد: وجود آب بندان های متعدد و متنوع و مرکز اکوتوریسم جیرسرباقرخاله با مرتعی بالغ بر ۶۰۰ هکتار، موزه ملی حصیر در فشتکه، خانه روستایی شیجان و تالار خانه های رحمتی و بردبار، مکتب خانه دافچاه با قدمتی صدساله و جنگل های زیبای ۵۰۰ هکتاری فتاتو مشرف به منطقه آزاد انزلی، در حوزه گردشگرپذیری نقش کلیدی ایفا می کنند و بدیهی ست عواید آن متوجه مردم خمام و منجر به تولید ثروت و اشتغال برای مردم می گردد.
بخشدار خمام در ادامه این گفتگو، با اشاره به توقف پروژه احداث بیمارستان شهر خمام به دلیل بروز برخی موانع قانونی، بر لزوم راه اندازی بیمارستانی کوچک تر، توسعه کلینیک های تخصصی و درمانگاه ها تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به ازدیاد جمعیت و میزان تقاضا، در تلاشیم با افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه های اورژانس و آتش نشانی بخش عمده دغدغه و نگرانی مردم را برطرف کنیم.
مهدوی، اصلاح شبکه عبور و مرور جاده خمام – خشکبیجار در قالب اجرای بالغ بر ۱۵ پل در طول ۳ کیلومتر و اجرای عملیات آبرسانی در همین مسیر، تعریض جاده خمام – روستای لات کته سر به میزان ۴ متر از هر طرف در طول ۳ کیلومتر ( بخشی زیرسازی و بخشی آسفالت ) و اجرای بالغ بر ۷۰ کیلومتر لوله گذاری به جهت اصلاح شبکه آبرسانی در همین مسیر، راه اندازی مرکز خرید بزرگ سیتادیوم در روستای اشکیک با ظرفیت اشتغالزایی بالغ بر ۳ هزار نفر، تکمیل پروژه سایت آبرسانی بیج با ظرفیت پوشش آبرسانی ۱۱ هزار نفر جمعیت ساکن، احداث پل لاینینگ فشتکه و تکمیل و بهسازی پل میان محله و پل داخل شهر خمام، و آسفالت بالغ بر ۵۰ کیلومتر از راه های روستایی سطح بخش طی ۲سال اخیر را از جمله مهمترین پروژه های عمرانی و زیرساختی حوزه استحفاظی خود برشمرد.
وی در ادامه به وجود استعدادهای فراوان ورزشی در سطح بخش اشاره و با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی در خمام مطلوب است، اظهار داشت: بخش خمام دارای ۱۳ سالن ورزشی سرپوشیده و ۲۰ زمین چمن روباز است و اخیرا با توجه به جانمایی زمینی در روستای اشکیک در تلاشیم عملیات

اجرایی پروژه احداث سالن ورزشی چندمنظوره سرپوشیده با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان را آغاز کنیم.
بخشدار خمام در بخش پایانی این گفتگو، از پروفسور نصیری، آیت الله ملامحمدعلی خمامی، حجت الاسلام مودب پور، استاد جعفر خمامی زاده، استاد فرید خمامی، مبینا نژاد کته سری و استاد جمشید گرگین به عنوان جمعی از مفاخر ارزشمند این خطه یاد کرد و گفت: خمام به شهر خوبان شهره است و مردم این خطه در ادوار مختلف همواره نقش آفرین بوده اند.
گفتنی است، رضا مهدوی تحصیل کرده کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و روستایی و فارغ التحصیل دکتری برنامه ریزی روستایی ست. وی بالغ بر ۱۴ سال تحت عناوین مختلف نظیر کارشناس مسئول آمایش و برنامه ریزی منطقه ای، کارشناس بودجه، عضو کارگروه های ارزیابی و طرح های بالادستی و عضو کارگروه های برنامه های توسعه و اسناد بالادستی استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان مشغول به کار بوده است.
نماینده تام الاختیار استاندار گیلان در مرکز خدمات سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تدریس در دانشگاه های آزاد، پیام نور و امام حسین (ع)، عضویت در شورای توسعه روستایی کشور، شورای پژوهش استانداری گیلان و شورای راهبری نخبگان گیلان و برگزیده به عنوان نخبه برتر بسیجی طی سال های ۸۶ الی ۸۹  بخش دیگری از سوابق وی محسوب می گردد.
مهدوی همچنین سابقه تالیف بیش از ۱۵ کتاب و نشریه و بالغ بر ۱۳ مقاله در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی را دارا است و در تهیه و اجرای بیش از ۳۰ طرح مطالعاتی در حوزه های شهری و روستایی در سطح استان گیلان نقش آفرینی داشته است.
وی در فاصله زمانی سال های ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۶ تحت عنوان بخشدار رودبنه مشغول به فعالیت بوده و از سال ۱۳۹۷ تاکنون به عنوان بخشدار خمام مشغول خدمات رسانی به مردم این خطه است.

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی از دستاوردهای ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داد: ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال هیأت های خارجی از بسته های سرمایه گذاری

۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و استقبال از بسته های سرمایه گذاری معاون توسعه اقتصادی …