چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار خمام: روستاها نماد و مرکز تکثیر فرهنگ،تاریخ و تمدن بشر هستند

اختصاصیهمای گیلان:ارامش درزندگی روستایی نقش اساسی دارد.یکی از مهمترین ویژگیها و برتریهای زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری ،همین ارامش است که تنها در روستاها می توان به ان رسید.زندگی در روستا از هر جنجال و قیل و قال و دود و دم بدوراست .

روستانشینان همواره یار و یاور یکدیگرند و اگر دردی برای یکی از همسایگان پیش بیاید همچون خواهر و برادر پشت هم هستند.

به بهانه ۱۵مهرماه روز ملی روستاها و عشایر گفتگویی با بخشدار خمام ترتیب دادیم که در ذیل میخوانیم.


بخشدار خمام طی گفتگوی اختصاصی ،ضمن برشمردن اهمیت روستا با بیان اینکه صبورترین مخلوقات خداوند متعال روستاییان هستندتصریح کرد:بدون شک روستاها نماد و مرکز تکثیر فرهنگ،تاریخ و تمدن بشر به شمارمی آیند .
دکترمهدوی افزود: روستا به عنوان اولین اجتماع بشریت شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اولین اجتماع بشر در بین النهرین و قرون وسطی با صید و شکار و کشاورزی شکل گرفت و به اجتماع شهر و مدنیت رسید ،اذعان کرد:
روستا اولین اجتماع بشریت در تاریخ است که بوجود امد.

وی روستا را محل صداقت،پاکی،حقیقت و نشات گرفته از اعتقادات پاک عنوان کرد و افزود:نقش و جایگاه روستا باید با حفظ پتانسیل و قابلیتهای ان حفظ شود.
بخشدار خمام با بیان اینکه نزدیک به ۲۲سال از تشکیل دهیاری وشوراها می گذرد، تصریح کرد: روستاها از نظام کدخدایی و بزرگ‌منشی به سمت دهیاری در روستاها قوت گرفت و در حال حاضر روستاهای گذشته با روستاهای امروز متفاوتند و جایگاه تولید و اشتغال روستایی با حفظ کشاورزی ،دستخوش تغییرات و تحولات خانه های دوم ، ویلانشینی عجین شده است.

وی با اشاره به اینکه با دانش بومی و با کمک مردم روستا بافت و ارزشهای روستاها رو حفظ کنیم، تصریح کرد: زمینهای کشاورزی،محیط زیست و اشتغال پایدار روستایی ،امنیت غذایی کشور از درون روستاها، باعث درامد پایدار روستایی در غالب طرحهای مختلف گلخانه ای،مجتمع گردشگری،دهکده سلامت،سالنهای ورزشی، چمن مصنوعی،نیروگاههای خورشیدی،استخر پرورش ماهی،مجتمع بین راهی و خدماتی،باعث افزایش درامد ماندگار برای جوانان روستا خواهد شد.

دکتر رضا مهدوی با بیان اینکه محصولات کشاورزی مثل برنج،صیفی جات،ابریشم،چای که در منطقه به وفور کشت می شود افزود:
با شرایط اقلیمی روستاها ،پرورش گاوشیری،بوقلمون،پرورش اسب اصیل پرورش زنبور عسل،ایجاد کارگاههای خیاطی،احداث تالارهای پذیرایی، آشپزخانه، کارگاه تیرجه بلوک ،تولید پوشاک و لباسهای بیمارستانی و انواع البسه خراطی،حصیر و صنایع دستی که زبانزد خاص و عام منطقه خمام می باشد می توان جایگاه ارزشمندی در تولیدات روستاها داشته باشند .
وی اشتغال پایدار ، در کنار محصولات کشاورزی از قبیل ،بانک نشاء برنج ،صیفی جات،کارگاه حصیربافی و مراکز تولید را جزو اولویتهای مدیران دانست .
بخشدارخمام یاداورشد:یکی از مهمترین اولویت های نظام جمهوری اسلامی بیش از پیش،توجه همه جانبه به بخش روستایی و عشایری است تا ضمن کمک به ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور و تحقق شعار سال جهش تولید بتوانیم نقش مهم و موثری برای خدمتگزاری به روستاها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه دولت با ایجاد طرحهای زودبازده کمک بزرگی به روستاییان خواهد کرد افزود:
خمام به دلیل مجاورت با مرکز استان دارای پتانسیل و ظرفیت های قابل توجهی در زمینه کشاورزی، صنایع دستی و غیره است.
این امر سبب عدم وابستگی روستاییان نسبت به دولت خواهد شد و شاهد ارتقای شاخص های توسعه پایدار و پیشرفت و ابادانی هر چه بیشتر روستاها خواهیم بود.
تهیه گزارش:عطیه نصرتی

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیرکل صمت گیلان: بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور

“مدیرکل صمت گیلان: بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور   همای خبر- …