چاپ مطلب چاپ مطلب

بخشدار دیلمان: در منطقه لاریخانی مجتمع رفاهی از جمله رستوران و هتل احداث می شود

اختصاصی همای گیلان:دیلمان بخش بسیار مستعدی برای گردشگری به حساب می آید این بخش با داشتن آب وهوا ی مساعد منطقه بسیار خوبی برای گردشگری است .  اما لازمه صنعت گردشگری فراهم نمودن زیر ساخت ها می باشد هرچه امکانات  بیشترشود ،می تواند صنعت گردشگری رونق بیشتری بگیرد واین عامل باعث عدم مهاجرت خواهد شد ودر نتیجه اشتغال رابرای مردم بدنبال خواهد داشت .بعد از پیروز ی انقلاب اسلامی دولتمردان کم وبیش خدماتی در این بخش مهیا نمودنداما در دولت روحانی این اتفاق پررنگتر شد به طوریکه گازرسانی دردستورکار قرارگرفت وبا سرعت چشم گیری به ادامه کار پرداخت وگفته می شود تا پایان سال ۹۶ تمام روستاهای بالای بیست خانوار گازدارخواهند شد.

 دیلمان دارای استعدادهای با لقوه ای است که اگر به فعلیت برسد می تواند به عنوان انبار غله استان تلقی گرددوهزاران اشتغال را به همراه خواهد داشت و درواقع اشتغال دردل طبیعت خدادادی آن نهفته است . صنعت گردشگری ، وجود هزاران هکتارزمین زیر کشت و درختان گردو وفندق که بصورت دیمی کشت می شوند (که اگر تدبیر کشت بصورت آبیاری قطره ای اندیشیده شود) می تواند تولید و اشتغال را برای مردم منطقه به ارمغان بیاورد با این مختصرتوصیف خبرنگارما گفتگویی به صورت پرسش و پاسخ با حسین یکتا بخشداردیلمان انجام داده است که با هم آن را می خوانیم :      

س : لطفا بفرمائید دیلمان چقدر وسعت دارد ؟ دارای چند روستا ، دهیاری و شوراست ؟ آیا آماری از زمین های زیر کشت این بخش دارید؟ وضعیت کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته چگونه بود؟

ج: وسعت دیلمان۶۲۴ کیلومترمی باشد که  دو سوم وسعت شهرستان سیاهکل را اشغال کرده است . این بخش  دارای ۱۰۳ پارچه روستا ست که از این میان  ۲۷ پارچه خالی از سکنه می باشد و دارای ۴۱ شورا و ۳۱ دهیاری می باشد

زمین های زیر کشت کشاورزی

  زمین های زیر کشت عبارتنداز ۴۱۰۰ هکتار گندم ، ۲۳۰۰ هکتار جو، ۲۶۰۰ هکتار عدس ،۱۰۰ هکتار نخود، ۶۵۰ هکتد لوبیا ، ۱۰۰ هکتار ماش، ۶۰۰ هکتار کشت علوفه (یونجه)، ۱۵۰۰ هکتار چاک به صورت علف بور، حدود ۳۰۰ هکتار باغات فندق ، ۳۶۵ هکتار باغات گردو، ۲۵۰ هکتار میوه، ۴ هکتار زعفران، ۳۰ هکتار سبزی و سیفی، ۱۰۰ هکتار سیب زمینی  ( تولید نسبت به سال گذشته بهتر بوده است)، ۷۰۰ هکتار کاشت گیاه کلزا{ ( دانه روغنی ) ۵۰۰۰هکتار به صورت ایش (کشت یک سال در میان)}می باشد.

طرح مطالعاتی سد گولک به اتمام رسیده و اعتبار لازم برای فاز اول آن تخصیص داده شده است

س : با توجه به اینکه دیلمان یک بخش کشاورزی است دولت در خصوص تامین آب زمینهای زیر کشت چه تمهیداتی اندیشیده است؟    

ج: سد گولک در پایین دست روستای زرد رودقراردارد که طرح مطالعاتی آن به روبه اتمام است و اعتبار لازم برای فاز یک سد تخصیص داده شده است که به زودی شروع به کار خواهند کرد و با اتمام این پروژه و احداث سد مشکل آب شرب و آب کشاورزی بخش دیلمان و پیرکوه رفع خواهد شد.

تاپایان سال ۹۶ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد

س :وضعیت گازرسانی منطقه به کجا رسید؟ چند روستا گازدار شدند ؟ چند روستا درشرف گازدار شدن هستند ؟ به نظر شما گازرسانی چه زمانی به اتمام می رسد؟

ج: گاز رسانی در منطقه دیلمان در حال انجام می باشد و ۲۵ روستا گازدار و ۵ روستا در حال گازدار شدن هستند  که تا پایان سال ۹۵ گازرسانی به اتمام می رسدو انشالله تاپایان سال ۹۶ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

زیر ساخت و آسفالت راه اسپیلی به کارخانه سیمان در سال۹۶لکه گیری تا پایان سال

س :درخصوص مرمت و آسفالت راه اسپیلی به کارخانه توضیح دهید؟ همچنین پیرامون راه جدید الاحداث کارخانه به لاریخانی توضیح بفرمایید؟  

ج: مقرر گردیده است در خصوص راه اسپیلی به کارخانه سیمان ، زیر ساخت و آسفالت از طریق راه و شهر سازی و همکاری کارخانه سیمان در سال ۹۶ صورت گیرد ، در ضمن تاپایان سال ۹۵ تعریض به صورت لکه گیری انجام خواهد شد و همچنین در مورد راه جدید الاحداث کارخانه به لاریخانی ، متولی آن کارخانه سیمان و سازمان صنعت ، معدن و تجارت می باشد که به طول ۱۶ کیلومتر و با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان در حال احداث می باشد، این کار با پیگیری اینجانب و فرماندار محترم شهرستان ونماینده شهرستان حدود ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته و تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری می رسد.

   بااحداث پل روستای تنگرود که به بهره برداری رسید، شبکه ارتباطی روستای مذکورحل گردیده و پل ارتباطی روستای بندبن به چشناسر و شهرستان رودبار با پیگیری اینجانب و فرماندار محترم شهرستان  احداث گردیده و تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری خواهد رسید.

حدود ۴۰ کیلومتر راه روستایی زیرسازی و آسفالت و ۲۰ کیلومتر محور سیاهل به دیلمان تثبیت و آسفالت گردیده است.

پایان ۹۶ مشکل آنتن دهی بخش حل خواهد شد

س : پیرامون نقاط کور فاقد آنتن دهی موبایل چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟ در مورد اینترنت پرسرعت چطور؟

ج: اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان جهت رفع مشکل در بخش دیلمان صورت گرفته و به زودی این مشکل رفع می گردد و تا پایان سال ۹۶ مشکلی در خصوص آنتن دهی در سطح بخش نخواهیم داشت.

س: مناطقی از دیلمان فاقد شبکه تلویزیونی بود، بفرمائید چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

ج: اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان جهت رفع مشکل در بخش دیلمان صورت گرفته و به زودی این مشکل رفع می گردد.همچنین با توجه بر آنکه در خصوص آمار نفوس مسکن امسال توانستیم رتبه اول کسب نماییم فرماندار شهرستان این وعده را از مسئولین مرتبط استانی گرفته تا در خصوص حل مشکل آنتن دهی اقدام شود.

س : لطفا ٌ در مورد آخرین وضعیت درمان بستر توضیح بفرمائید  واینکه چه موقع به بهره برداری می رسد و اختلافشان پیرامون تحویل پروژه به کجا کشیده شده؟

ج: عملیات ساخت درمان بستر به پایان رسیده و تحویل سازمان علوم پزشکی شده است وبا نشست های که اینجانب ،فرماندار ونماینده شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی برگزار نمودیم  هم اکنون درشرف تجهیز می باشد.

س : آقای بخشدار لطفاٌ بفرمائید ساختمان بخشداری چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

ج: ساختمان بخشداری دیلمان به امید خدا در سه ماهه اول سال ۹۶ به بهره برداری خواهدرسید .

س : لطفاٌ بفرمائید پیرامون کمبود آب شرب برخی از روستاها چه برنامه هایی دردستورکاردارید؟

ج : باید بگویم دو حلقه چاه در روستای چاکرود زده شده که در فاز اول روستاهای پیرکوه سلفی و علیا ، بنه زمین، گرماور، گولک و  میکال  از نعمت آب برخوردار گردیده و در فاز دوم، مشکل آب روستای لیه برطرف خواهد شد، همچنین احداث سد در دیلمان واقع در روستای گولک و           زرد رود کارهای مطالعاتی انجام گردیده و در سال ۹۶ شروع خواهیم کرد و انتظار داریم این پروژه ظرف ۳ سال با اتمام برسد.

س :گازرسانی در بخش دیلمان چه اثرات مثبتی در جذب گردشگر داشته است؟ آیا سرمایه گذارانی در این بخش درحال سرمایه گذاری هستند؟

ج: یکی از کارهای بزرگ دولت تدبیرو امید در خصوص گازرسانی به روستاها بوده که این عمل باعث گردیده روستائیان مهاجرت کمتری به شهر داشته باشند و این امر باعث رونق در گردشگری این منطقه می باشد

در منطقه لاریخانی  مجتمع رفاهی از جمله رستوران ، هتل و … احداث می شود

س : میان دشت یکی از مناطق گردشگری پذیر ،است  .چه برنامه ای درمورد نصب سطل زباله و جمع آوری آنها دارید؟

ج:در منطقه گردشگری میان دشت و لاریخانی جهت نصب سطل زباله و همچنین جمع آوری زباله با شرکت تعاونی دهیاران بخش دیلمان قراردادی منعقد گردیده است و سرمایه گذارانی شناسایی و در منطقه لاریخانی  جهت احداث مجتمع رفاهی از جمله رستوران ، هتل و … اقدام خواهد شد.

س : آقای بخشدار لطفا ٌدر خصوص کشتارگاه نیز توضیح بفرمائید ؟

ج:این کشتارگاه بالغ بر چهار ماه است که مورد بهره برداری قرار گرفته و خدمات رسانی به مردم شریف دیلمان و پیرکوه صورت گرفته و طی جلسه ای که با بخشدار خورگام از شهرستان رودبار داشته ایم از فروردین ۹۶ آن بخش هم از این نعمت بهره مند خواهند شد ، همچنین با بخشدار رانکوه شهرستان املش هم هماهنگی صورت گرفته که از سال ۹۶ آن بخش هم از این نعمت برخوردار خواهد شد.

س: آقای بخشدار لطفاٌ در مورد برف اخیر و اقداماتی که این بخشداری در خصوص کاهش بحران انجام داده است توضیح بفرمائید

ج: همانطور که می دانید دیلملن منطقه بسیار سردسیری به حساب می آید و در فصول سرد سال بارش برف را در آن شاهد هستیم که برف سه متری اخیر یکی از مهمترین این بارش هابوده است که با همکاری خوب نیروی راهداری ،نیروی انتظامی ،تمام ادارات بخش ،شهرداری وشورای شهر دیلمان ، کارخانه سیمان، شورا ها ودهیاران وشوراهای بخش توانستیم مشکلات این بخش را به حداقل برسانیم تا شرمنده مردم این بخش نشویم همچنین در خصوص بازگشایی محور دیلمان به سیاهکل چندین بار ریزش بهمن را داشتیم که با همکاری خوب عزیزان راهداری ونیروی امنیتی رفع مشکل گردید.

س: حرف ناگفته؟

ج:اینجانب باتمام توان علی رغم تمام کمبودها تلاش کردیم تا مردم در این بحران برف کمترین آسیبی نبینند وامید وارم شرمنده آنها نشده باشم

/باکانال همای خبر همراه شوید

About سردبیر ارشد

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …