چاپ مطلب چاپ مطلب

برای ماه رمضان، تشابه حیوان و انسان/علی رحیم پور دکتری اقتصاد

اختصاصی همای گیلان، ۱)حیوان؛غریزه دارد.
گرسنگی،خشم،حسادت،
ناامنی و… در وجودش
غریزی است.او را تحریک
می کند و به واکنش،وادار
تا خوراکی،فراهم آورد.
?۲)حیوان،در شرایطی،
برای بقا،جنگ و رقابت هم
می کند.
انسان؛درجاهایی،غریزی
عمل می کند.مانند
گرسنگی،خشم و…•
?۳)حیوان و انسان بطور
غریزی،خانواده خود را،
بیشتر دوست دارند.
درنتیجه،حیوان و انسان،
قدرت را برای کسب خوراک
دوست دارند.
?۴)حیوان و انسان،از
قدرت و ثروت،برای فریب
دیگران،استفاده می کنند.

?تفاوت انسان و حیوان?

❇️۱)انسان شعور دارد و
آینده نگر هم هست.
❇️۲)انسان،”ذخیره سازی”
می کند،برای آینده.
مورچگان و پلنگان،هم،
“ذخیره سازی”می کنند.
مورچگان با ذخیره دانه
و کالاهای خشک.
همه انسان ها،به تناسب
قدرت،ثروت و احترام خود،
ذخیره سازی می کنند.
?هر چه در یک کشوری،
توزیع قدرت،ثروت و احترام،
ناعادلانه ترباشد.ریاکاری،
زورگویی و پنهانکاری هم،
بیشتر است.
?انسان ها،به نسبتی که
قدرت،ثروت و احترام شان،
بیشتر باشد،ذخیره سازی
شان هم بیشتر است،برای
مصرف خانواده خود و
برای کسب درآمد بیشتر.
???
?بر همین اساس،هر
حکومتی موظّف است
که”آمار”همه کالاها و
خدمات یکسال را،داشته
باشد و”برنامه ریزی”هم.
?هر قدر”حکومت مرکزی”
یک کشور در”علم آمار”و
“برنامه ریزی”؛ضعیف تر
و با مردم خود،شفافیت
کمتری داشته باشد و
آزادی در گفتار واقعیات
را؛ناپسندتر بداند،یقین
بدانید که دُزدی،بی قانونی جنگ،خودخواهی و زیاده
خواهی مردم آن کشور،
هم بیشتر است.
?در این شرایط،برخی از
انسان های<باشعور>و دارای
قدرت،ثروت و احترام،بطور
مستقیم و غیر مستقیم،به
<<بیت المال>>،دستبرد می
زنند و”ماحصل”را در درجه
نخست در اختیار خانواده
خود و در درجه دوم در
اختیار خویشان خود،قرار
می دهند مانند گله”شیران”،
“کفتاران”و”گرگان”.
این انسان های<باشعور>،
در این”تنگنا”به غریزه شان،
باز می گردند و<<حیوان
صفت>>می شوند.
?همه انسان ها،<باشعور>،
هستند.
●کمتر از یک درصد مردم
جهان،”عقب ماندگی ذهنی”؛
دارند●
?افراد<<با شعور
اجتماعی>>؛همواره،
منافع جامعه را،بر منافع
خانواده خود،ترجیح می
دهند.مانند انبیا،اولیا،
صالحان.
?مثل اعلا:حکومت
پنجساله(۵)امام علی
بر بیت المال?
?انسان صرفاً<باشعور>،
فقط،در”حاکمیت قانون”،
رفتارقانونمدارانه را،رعایت،
می کند.
?مانندکشورهای
اسکاندیناوی?
❇️<<ماه رمضان>>،
تمرین قانون،آزادی،عدالت،
رعایت حقوق دیگران و
در یک کلام،ترجیح دادن
منافع اجتماع،بر منافع
خانواده خود.
?انسان<<باشعور
اجتماعی>>،یک”پلًه”،
بالاترایستاده است از
انسان<باشعور>.
?انسان<<باشعور
اجتماعی>>؛<خود>را،
در<دیگران>می بیند.
انسان<باشعور><خود>را،
در<خود>می بیند.
?نتیجه?
هرقدر،یک حکومت،قانونمند،
عدالت گرا،آماردان،برنامه ریز
و با شعور اجتماعی باشد،
مردم آن کشور هم،<<آینه>>
آن،حکومت می شوند.
《النّاس عَلی دین مُلوکَهِم》
▶️سرشک▶️
۱۸اردیبهشت۱۳۹۹

About عطیه نصرتی

Check Also

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت در عصر پلتفرم، جامعه ایران …