چاپ مطلب چاپ مطلب

برای چهار دهه آینده چه برنامه ریزی کرده ایم ؟ و قراره در سال ۲۰۵۰ کجا باشیم ؟

✅ برای چهار دهه آینده چه برنامه ریزی کرده ایم ؟ و قراره در سال ۲۰۵۰ کجا باشیم ؟

✍رضا بژکول   :   پژوهشگر اجتماعی

جهان تا سال ۲۰۵۰ شاهد تغییرات گسترده ای در حوزه های مختلف خواهد بود. تغییرات تدریجی اقلیمی ، جهانی شدن ، دستاوردهای علمی و وضعیت آب ، مهاجرت ها و… همه و همه نشانه های از  تغییرات گسترده در چهار دهه آینده  خواهد بود .

 

حال سئوال ما دغدغه مندان این است که برای آن روزها که قطعا نوه های ما زیست خواهند کرد ، ایران چگونه خواهد بود؟  و برنامه ریزان کشور چه تدبیری از هم اکنون اندیشیده اند ؟

 

تا آن زمان جایگاه کشور ما در کره زمین چیست ؟ کشاورزی ما چگونه است  و چه محصولاتی را می توانیم تولید کنیم ؟ تغییر اقلیمی چه محصولی از ما را حذف خواهد نمود ؟ و ما چه محصولی را جایگزین آنها می کنیم ؟ چقدر زمین  قابل کشت داریم ؟ چقدر شور و غیر قابل کشت می ماند  ؟ چه قدر به دلیل نبود آب غیر قابل کشت است ؟ چه مقدار آب برای ابیاری داریم ؟

 

در جهان آینده  سرزمین خشک ما چه جایگاهی دارد ؟ کدام منابع آبی هنوز پا برجاست ؟ آیا منابع آب را حفظ می کنیم ؟ چه مناطقی به دلیل کمبود آب خالی از سکنه خواهد شد ؟ وضعیت آب و هوایی حاکم بر کشور ما چگونه است ؟ آیا سرپناه های ما برای آن زمان و تغییرات آن دوران مناسب است؟ مشکل و مشکلات ما در آن زمان چیست ؟ آیا برای  مشکلات برنامه ریزی کرده ایم ؟ آیا نفت و گاز و آهن ، مس و ده های ماده تجدید ناپذیر ‌که امروز راحت از آن مصرف می کنیم و متاسفانه به فکر نسل آینده هم  نیستیم ، باز  وجود دارد ؟

 

کدام منابع در آن زمان اهمیت دارد ؟ ارزش و جایگاه نفت در آن زمان کجاست ؟ تکنولوژی و   علوم جدید چقدر در کشور ما نهادینه و قابل استفاده و چه میزان در زندگی ما تاثیر گذاره ؟

 

علوم جدید بیوتکنولوژی ‌ و نانو تکنولوژی  چه جایگاهی در تولید کشور ما دارد ؟ چه گیاهان و حیوانات تراریخته ای  را تولید کرده ایم ؟ چه محصولات تغییر یافته ژنتیکی در سبد غدایی ما وارد شده ؟ در پروتکل های سرزمینی و منابع تا چه میزان منافع ما رعایت شده ؟ اولویت اول آن زمان چیست ؟ ما چه قدر برای آن زمان برنامه ریزی کرده ایم ؟ نیازهای اجتماعی و رفاهی و…در آن زمان چیست ؟ جمعیت کشور ما آن زمان چقدر است ؟ هرم سنی جمعیت به چه صورت خواهد بود ؟ هرم علمی و تخصصی جمعیت چگونه خواهد بود ؟ و سئوالاتی  که ما را وادار می کند که آن را مطالبه کنیم تا نسل آینده به ریش ما نخندد که با آن همه رسانه ارتباطی ، چرا ساکت بودیم !!

 

بر اساس داده ها در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۱۰ میلیارد نفر  می رسد! در آن دوره ما کجای جهان  قرار داریم ؟ جمعیت ایران که در آن تاریخ  به صد

میلیون نفر می رسد چه برنامه های برای برون رفت  طراحی کردیم ؟

در آن زمان چه عاملی باعث رشد تمدن ها می شود ؟ اقای اسمیت با نوشتن کتاب  جهان در سال ۲۰۵۰ اینگونه  پیش بینی کرده  که عواملی همچون اقتصادی ، و  تمایل و علاقه افراد جامعه ، وجود قانون و مقررات پایدار ، شرکای تجاری قابل اتکا و مستدام ، همسایگان مهربان و صلح طلب و تغییرات  اقلیمی  باعث تقویت تمدن ها خواهد شد ، یا نه ؟  آیا به آن هم اندیشیده ایم ؟

 

از جهت هرم سنی در آن دوران چه تدابیری را پیش بینی کرده ایم  ؟ آورده اند در  سال ۲۰۵۰ میانگین سن ایرانی ها  از ۲۵/۹ به ۴۰/۶ سال خواهد رسید ! با پیشگفته های مطرح شده ، قطعا  کشور  به نیروی جوان محتاج است( اگر چه ربات ها فراگیر می شوند) سیستیم ارتباطات و صلح در جهان به گونه ای خواهد شد تا کشورهای نیازمند بتوانند از نیازکشورهای دیگر بخصوص نیروی کار بهره ببرند ، ما آن زمان کجای این تغییرات و برنامه برای جوانان خواهیم بود ؟

 

سئوالات مطرح شده  می تواند ذهن همه مدیران و مسئولان و کارشناسان واقع گرا در داخل را به چالش بکشد که ما برای آن دوران چه باید بکنیم و  کجای جهان بایستیم  ؟

 

آینده را از  هم اکنون مورد گفتگو و برنامه ریزی  قرار دهیم و برای برنامه ریزی ها تاخیر نکنیم که  فردا دیر است !

 

سیر تحولات در جهان و منطقه شتابش آن قدر بالاست که اگر غفلت کنیم آسیب آن  برای نسل اینده حتمی است.

اولویت ها را دریابیم و روی  آن سعه بگذاریم.

 

اولویت های همچون  آب ، غذا ، جمعیت ، تغییرات  اقلیمی ، مهاجرت ها ، کار ، هرم سنی ، تکنولوژی ، فناورهای جدید و……‌.

می شود با نگاه های بازتر  و استفاده از ظرفیت های متنوع تر داخلی و خارجی از متخصصان تا نخبگان برای آیتده برنامه ریزی کرد.

 

هر چقدر دیرتر بجنبیم فاصله ما با منطقه و جهان بیشتر خواهد شد .و هر چقدر تخصصی تر بنگریم و از همه افراد با هر نگاه و نگرش  فکری بهره بیشتری ببریم  می توانیم آینده بهتری برای نسل اینده بسازیم

 

در یک جمله

 

اقایان مسئول اولویت ها را درست انتخاب کنید و برای آن از حالا  برنامه ریزی کنید ، فردا دیر است زمان به سرعت می گذرد

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …