چاپ مطلب چاپ مطلب

بررسی اساسنامه موزه فرهنگ و هنر در کمیسیون مشترک فرهنگی و توسعه پایدار شورای شهر رشت/ 🔹 فراخوان جذب سرمایه گذار، برای راه اندازی موزه فرهنگ و هنر در رشت/ لزوم توجه به ظرفیت جوانان و نخبگان در اداره شهر

در پنجاه و دومین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و شورای رشت بصورت مشترک با کمیسیون توسعه پایدار شهری برگزار شد، لایحه  اساسنامه موزه فرهنگ و هنر رشت بررسی شد.


به گزارش همای گیلان- تاج شهرستانی در این جلسه اظهار کرد: لایحه رسیده از شهرداری با موضوع اساسنامه موزه فرهنگ و هنر در رشت با حضور اعضای دو کمیسیون مورد بحث و بررسی نهایی قرار میگیرد.

وی گفت: مقرر است عمارت فرهنگ و هنر واقع در پیاده راه رشت، پس از عملیات بازسازی و مرمت، به موزه آثار فرهنگی و هنری شهر رشت تبدیل شود. تاج شهرستانی گفت: نفس این کار مهم و لازم است اما سوالات زیادی در این میان مطرح است. وی اشاره داشت باید با مطالعه و ریزبینی در این اجرا، ظاهر شد  و اساسنامه را به گونه ای نوشت که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کمافی‌السابق سرپرستی این عمارت را بر عهده داشته و اختیارات شهرداری در کلیت موضوع حفظ گردد.

تاج شهرستانی توضیح داد: آنچه مسلم است نگهداری یا برون سپاری این موزه مورد ذکر، در این جلسه موافقان و مخالفانی دارد و همه اعضا در همین جلسه فرصت برای اظهار عقاید دارند؛ بدیهی است که خیر و صلاح شهر و شهروندی در مفاد این اساسنامه باید رعایت شود.

در این جلسه مطرح شد طبق برآوردهایی که اخیرا انجام شده ۲۲ میلیارد تومان هزینه مرمت و بازسازی ساختمان فرهنگ و هنر است؛ عمر مفید این ساختمان چندین سال است که پایان یافته اما این بنا، به لحاظ قدمت و  سابقه تاریخی، اکنون ماهیت فرهنگی یافته هم اکنون در مالکیت شهرداری رشت و تحت نظارت میراث فرهنگی استان است.

واثق کارگرنیا، رئیس شورا و نایب‌رئیس کمیسیون توسعه پایدار نیز در این رابطه اظهار داشت: تدوین اساسنامه برای موزه الزامی است و ایجاد موزه فرهنگ و هنر حرکتی است که باید انجام شود؛  اما با عنایت به این که شهرداری دارای وظایف خطیر و گسترده در حوزه های کلان است، فعالیتی مانند موزه داری که امری تخصصی و با رویکردهای فرهنگی است موازی با اهداف مستقیم شورا نیست.

وی گفت: صلاح است که موزه‌ داری را به اهلش بسپاریم اما طبق ضوابط و چهارچوبهای کاملا مشخص.

رئیس شورا تاکید داشت  تدوین اساسنامه،  بند به بند با نظارت مشاور حقوقی شورا انجام شود و حتما بعد از راه اندازی ، نظارت بر فعالیت موزه بصورت سازمانی انجام شود و یک شخص خاص، نظارت بر فعالیت موزه را انجام ندهد.

کارگرنیا ضمن تشکر از مونا زره‌پوش، مشاور کمیسیون فرهنگی و دیگر همکاران که در بازنویسی و  پیگیریهای مربوط به تدوین اساسنامه نقشی کارگشا داشتند گفت:  همواره باید در جذب  سرمایه گذار بستر و زیرساخت‌ها را طوری فراهم نمود که برای سرمایه گذار هم سودآور و جذاب باشد و در عین حال قوانینی جهت حفظ منافع شهرداری نیز در آن لحاظ گردد.

هادی رمضانی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار نیز در موضوع ایجاد اساسنامه گفت: اصولا برای ایجاد هر سازمان یا سازوکاری در چارت اداری باید اساسنامه تنظیم شود.

وی اشاره داشت در راه اندازی موزه فرهنگ و هنر در عمارت فرهنگ و هنر شهر، با دو موضوع اساسی مواجهیم که عبارت است از مدیریت شهرداری بر موزه و مدیریت توسط بخش خصوصی.

وی  گفت: ملاحظه میشود در موضوع واگذاری موزه به بخش خصوصی، هم سازمان بازآفرینی و هم سازمان فرهنگی شهرداری هر دو موافق هستند اما  دغدغه موجود در این میان این است که لازم است حضور شهرداری در مالکیت و نظارت بر نحوه این سازوکار فرهنگی اجرا شود  و شهرداری قدرت فسخ قرارداد و استرداد اموال را در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و عدم توافقات داشته باشد.

خاطره محجوب، معاون بازآفرینی شهرداری رشت نیز در این جلسه اعلام کرد: شهرداری هم اکنون سه ساختمان مهم در سطح رشت را که هر کدام برگی از هویت شهر رشت هستند در دست مرمت و بازسازی و در نوبت دارد.

 وی گفت: ساختمان ساعت شهرداری از قسمت سقف دچار استهلاک و در دست مرمت و بازسازی است و پروژه مرمت عمارت میرزا خلیل نیز به دلیل برخوردار شدن از حمایت دولتی به ناچار در همین زمان کلید خورده است و با توجه به هزینه های سنگین و بالای ۲۲ میلیاردی برای هر ساختمان، تا چند سال اینده امکان بازسازی عمارت فرهنگ و هنر را که فرسوده تر از دو عمارت میرزا خلیل و برج ساعت است نخواهد داشت.

محجوب تاکید کرد: از طرفی سرمایه گذاران نیز در عرصه های فرهنگی بسیار کم تعداد هستند. وی گفت: ما در انتخاب سرمایه گذار برای این موزه،  تخصص در امر موزه داری را در الزامات رزومه قرار داده ایم.

 وی توضیح داد: اکنون  شخصی که به مدت ده سال ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشته، برای بازسازی عمارت فرهنگ و هنر وراه اندازی موزه اعلام آمادگی کرده است ضمن اینکه در صورت برنده شدن در فراخوان، همزمان انتقال ۱۱۰ اثر فرهنگی، هنری از تهران به موزه رشت را نیز انجام خواهد داد.

پیمان پارسا، از مسئولان سازمان سرمایه گذاری شهرداری نیز در این جلسه اظهار داشت: حساسیتهای حاضران جلسه در تصمیم‌گیری در واگذاری یا عدم واگذاری عمارت و موزه فرهنگ و هنر به بخش خصوصی قابل درک است اما باید این واقعیت که شهرداری رشت با بودجه های محدود و هزینه های بالا تا چند سال آینده قادر به مرمت عمارت فرهنگ و هنر نخواهد بود و این امر علاوه ‌بر تاخیر در راه اندازی موزه، سبب فرسودگی بیش از پبش این عمارت تاریخی میگردد را در نظر داشته باشیم؛ لذا پبشنهاد مشخص ما در این خصوص ارائه بسته های سرمایه گذاری با رعایت تمام آپشن های موجود که سازمان سرمایه گذاری با کارشناسیهای لازم تعیین شده ارائه میشود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن سازمان فرهنگی حالت دوم که  برعهده گیری متولی‌گری موزه با خودِ شهرداری است را  نیز در نظر خواهد گرفت و اساسنامه را با تمهیداتی نظیر تامین نیروهای انسانی، زمان بندیهای اجرا، تعمیر و نگهداری و غیره را نیز تدوین  و ظرف دو هفته آینده به کمیسیون ارائه خواهد کرد.

 وی گفت: دو هفته دیگر اسناد سرمایه گذاری آماده خواهد شد اما شهرداری برای اجرای فراخوان واگذاری امتیاز موزه ، نیازمند تایید کمیسیون فرهنگی و صحن شوراست.

در ادامه این جلسه دکتر علیزاده ، معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی و یاسر محجوب، مدیر سازمان فرهنگی ورزشی با ذکر دلایلی از قبیل چند سلیقگی و چند متولی شدن عمارت فرهنگ و هنر ترجیح خود مبنی بر عدم فراخوان و عدم برون سپاری موزه اعلام کردند و تاکید کردند در صورت برون سپاری، طبق توافقاتی شفاف سرمایه گذار تحت پوشش سازمان فرهنگی ورزشی قرار گرفته و خودمختار عمل نکند.

دکتر رضویان، عضو کمیسیون نیز طی سخنانی و با مثال آوردن از ظرفیتهای گردشگری و رشد چشمگیر برخی شهرهای خارجی، پیشرفتهای آنان را مرهون جسارت شهرداران در سرمایه گذاری هوشمندانه دانست و گفت: انجام موفق جذب سرمایه گذار باعث رشد و توسعه و  شهرسازی مدرن است.

وی تاکید داشت: وقتی بودجه فراهم نیست، راهکار جذب سرمایه گذار است وگرنه درجا خواهیم زد و داشته های امروزمان نیز به مرور به فنا خواهد رفت.

این عضو کمیسیون اظهار کرد: موافق با برون سپاری موزه به بخش خصوصی هستم اما با درایت، هوشمندی و نظارت صحیح.
رضویان تاکید داشت: در اداره شهر از ظرفیت نخبگان و جوانان تحصیل کرده بهره گرفته شود؛ این شهر متعلق به تمام همشهریان است. فرصت درخشش و فعالیت دادن به جوانان و بکار بستن ایده های نو، روحیه تعلق، نشاط شهروندی و پویایی شهر را به همراه خواهد داشت.

تاج شهرستانی در پایان این جلسه دستور داد برای دو هفته آینده بسته های فراخوان آماده و به رویت کمیسیون برسد و در شرایط بر عهده گیری راه اندازی موزه توسط شهرداری هم،  داده های لازم و کافی با رفع نقایص پرونده آماده گردد.

وی اعلام کرد: طبق نظر اکثریت اعضا و در این جلسه با برون سپاری موزه فرهنگ و هنر به سرمایه گذار خصوصی طی فراخوان، توافق شده است و تصمیم گیری قطعی در این موضوع در جلسات بعد اعلام میشود.

در این جلسه چند لایحه نامگذاری معابر و یک لایحه حمایت مالی نیز به تصویب اعضا رسید.

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها جزء تکالیف وزارت ارتباطات است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان؛ اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها …