چاپ مطلب چاپ مطلب

برکناری طهماسب دوم از سلطنت توسط نادر/تهیه کننده علی غلامرضائی مدرس دانشگاه و پژوهشگرتاریخ

اختصاصی همای خبر/ اشتغال نادر به جنگ در خراسان و لشگر کشی شاه طهماسب دوم به آذربایجان بدون اطلاع ازسپهسالارش (نادر) که به تحریک درباریان بود و سپس شکست شاه از لشگر عثمانی و عقد قراردادی ننگین که شامل اهدای قسمتهایی از ایران به آنها بودانجامید و نیز قراردادی با روسها بست که آنها با آنکه گیلان را تخلیه میکردند اما خروج خود را از باکو و دربند موکول به اخراج ترکها کرده بودندباعث شد نادر بسختی برآشفته شود . نادر برای شاه پیغام فرستاد و از اودرخواست کرد برای اتخاذ تدابیری مناسب در تهران یا قم به اردوی او ملحق شود که شاه به این درخواست توجه ای نکرد. نادر به اصفهان رفت و برای آنکه شاه را از جانب خود ایمن و مطمئن کند و در حق او فروتنی و خاکساری بسیارکرد.

بعد هم به بهانه سان دیدن از سپاه که عازم آذربایجان بود وی را به اردوی خویش دعوت و در باغ هزار جریب اصفهان از وی پذیرایی شاهانه کرد.دراین پذیرایی شاه طهماسب دوم تحت تاثیر شراب چنان حرکات سفیهانه یی از خود بروز داد که مایه حیرت و دلسردی امرا از وی شد و نادر با تبانی با همین امرا شاه را از سلطنت خلع و پسر شیرخواره اش عباس سوم را به جای او به سلطنت گمارید وخود به نیابت سلطنت رسید.منبع :اوضاع نظامی ایران در دوره نادرشاه،علی غلامرضائی،انتشارات دافوس

با کانال همای خبر همراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

حیات وحش.. حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که اجازه بهره کشی و سوددهی به ما ندادند و در برابر سوءاستفاده های نابجای ما ایستادند یا فرار کردند.. به همین دلیل بیجا، انسان هایی که متمرد و سرکش و نافرمان بودند هم صفت “وحشی” گرفتند!

حیات وحش..   حیات وحش؛ نامی است که ما بر روی موجوداتی گذاشته ایم که …