چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری تور یک روزه سیاحتی-زیارتی و بقعه گردی خبرنگاران لنگرودی در هفته وقف+تصاویر 

اختصاصی همای گیلان: بمناسبت هفته وقف اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان لنگرود  با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران اقدام  به برگزاری تور سیاحتی -زیارتی  در درقالب بقاع شهرستان نمود.این تور زیارتی و بقعه گردی بعد از مراسم غبارروبی از بقعه آقا سید محمد کیاکلایه لنگرود(سفید استانه )  و صرف صبحانه درجمع صمیمی هیات امنا ،خادمان این بقعه متبرکه و رئیس و کارکنان اداره اوقاف وامور خیریه در راس ساعت ۹ صبح  دیروز ،شنبه ۱۹ آبانماه  آغاز شد، به سمت بقعه آقاسید حسن کومله به حرکت درآمد.

حجت السلام والمسلمین رمضانعلی پاکیزه،رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود در صحن  بقعه متبرکه آقا سید حسن کومله گفت:  این امامزاده جز امامزادگان شاخص شهرستان میباشد و از قدمت بالایی برخوردار است. 

وی افزود : برای این بقعه طرح توسعه حرم پیش بینی شده است که  نیازمند اعتبار ملی است  و با اعتبار استانی نمیتوان انجام داد.

وی تصریح کرد :البته این طرح جامع باید در سازمان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تائید شود وچون  فرآیند قانونی طرح جامع پس از تایید سازمان به دلیل حجم زیاد طرح‌ها در سراسر کشور طولانی است وطرح توسعه حرم امامزاده آقا سیدحسن کومله به اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیازمند است. 

وی اضافه کرد : درنظر داریم متناسب با فضای این‌ مکان، حجره‌هایی احداث شود.وی  سپس نسبت به  وضعیت نامطلوب اطراف امامزاده و برپایی بازار هفتگی در اطراف آن ابراز نگرانی کرد و ضمن تشکر از تعامل خوب  اعضای شورای شهر وشهردارشهر کومله از آنان خواست تا دراین زمینه با اداره اوقاف همکاری صمیمانه ای داشته باشند.

رئیس اوقاف درادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:  برای تجهیز و بازسازی امامزاده بیش از صدمیلیون تومان هزینه شده است بطوریکه فقط برای کاشی‌کاری این امامزاده با اعتبار ۳۰ میلیون تومان انجام شد که نصف این هزینه با مشارکت مردمی  جمع‌آوری شد. در ایستگاه بعدی تور زیارتی-سیاحتی خبرنگاران به موقوفه قرآنی شهید عزیزیان کومله رسیدیم که  رئیس اداره اوقاف لنگرود درباره این موقوفه نیز گفت:موقوفه شهید رضا عزیزیان کومله در سال ۹۱ توسط پدر این شهید بزرگوار برای برگزاری کلاس‌های قرآنی وقف  شده است. این مرکز قرآنی که اولین مرکز تخصصی قرآنی در شرق گیلان میباشد فعالیتهایی ازقبیل ؛روخوانی و روانخوانی، تجوید، حفظ ترتیبی قرآن کریم، حفظ موضوعی و حفظ سوره‌های منتخب از جمله رشته‌های ویژه بانوان و تواشیح، اذان، روخوانی و روانخوانی، تجوید، حفظ ترتیبی قرآن کریم، حفظ موضوعی و حفظ سوره‌های منتخب و مداحی هم از رشته‌های ویژه برادران را انجام میدهد.

وی درادامه سخنان خود اضافه کرد:  این ساختمان فرسوده بودو شکل ظاهری خوبی نداشت که با تلاش و پیگیری مکرر و همت هیئت امنا محترم  توانستیم با هزینه ۲۵ میلیون تومان این ساختمان  را تعمیر و آماده برگزاری کلاس‌های قرآنی کنیم به طوری که تا به امروز ۳۶۰ متربی در این مکان در حال آموزش هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود سپس  ازمسئولان شهرستان خواست تا نسبت  به این مکان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی یاد آور شد:این مکان نیازمند تجهیزاتی از قبیل؛ وسایل گرمایشی و سرمایشی، لوازم آموزشی، کامپیوتر، تابلو هوشمند و …. است که بالغ بر یکصد میلیون تومان اعتبار نیازمند دارد تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ارتقا یابد.پاکیزه افزود: این مکان از ظرفیت توسعه جهت احداث ساختمان چند منظوره برای امور قرآنی برخوردار است. ازمسئولان شهرستان انتظار داریم تا  تلاش کنند که طرح جامعی برای این مکان در کمیته برنامه‌ریزی مصوب شود.

تور زیارتی خبرنگاران سپس به سمت  بقعه متبرکه آقاسید حسن میر عباسی معروف به سید حسن چوچاری ی واقع در روستای اقا علی سرای اطاقور به راه افتاد که دراین بقعه متبرکه باصفا که خادمی آن بعد از فوت دخترش برعهده نوادگان برعهده گرفته اند  رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود در زمینه توسعه و تعمیر  این بقعه متبرکه گفت:تعمیر وتوسعه این بقعه متبرکه ۱۲۰میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که نیازمند نذورات مردمی ودست باری خیرین می باشد.

 در ادامه به  بازدید از مسجد فاطمیه بقعه آقا سید سلیمان خاله سَر ازتوابع بخش اطاقور  رفتیم گفتنی است؛

برای بازسازی مسجد فاطمیه خاله سر و بقعه آقا سیدسلیمان تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است  اما  از مشکلات عمده این مسجد نداشتم سرویس بهداشتی و وضوخانه مناسب  است که اتمام بازسازی مسجد و بقعه  مذکور نیازمند  ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار  است اما اصل بقعه که بسیار قدیمی و فرسوده است با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان بازسازی می‌شود.

حجت الاسلام پاکیزه درخصوص این بقعه خاطر نشان کرد: آقا سید سلیمان خاله سر قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و توسعه  این بقعه متبرکه  نیازمند کمک خیرین است.

وی  در ادامه یاد آور شد:واقف اصلی زمین مسجد فاطمیه خاله سر اطاقور فردی به نام  “حاج محمود خلیلی” و مسجد نیز توسط خیرین  محلی و بومی ساخته شده است .

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …