چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری جشنواره پنیر خیکی در ییلاقات گیلان

 

برگزاری جشنواره پنیر خیکی در ییلاقات گیلان

پنیر خیکی که به پنیر جلدی هم معروف است توسط دامداران در ییلاقات اطاقور تولید می شود؛ در واقع دامداران منطقه شیر گاو و گوسفند را تبدیل به محصولات لبنی با کیفیت از جمله پنیر می کنند . پنیر خیکی با شیر گاو ، گوسفند و در بعضی از مناطق با شیر بز درست می شود.
همای خبر -رقیه خوشحال سوستانی

برگزاری جشنواره پنیر خیکی اهمیت زیادی برای معرفی اشتغال در روستاها و دامداری دارد.
در ییلاقات گیلان لبنیات را به کشک و پنیر تبدیل می‌کردنند تا در زمان یخبندان زمستان و انسداد راهها ، غذایی این مدت را ذخیره کنند این آموخته ها نسل به نسل چرخید و تا امروز بخشی از این روش‌ها هنوز در زندگی مردم آن مناطق در جریان است .
نحوه زندگی دامداران را باید پاس داشت و به نسل جوان معرفی و منتقل کرد ایجاد اشتغال در روستاها چون بافتن جوراب و لباس پشمی از پشم گوسفند یا تهیه چادرشب و لباس برای مردم از ابریشم و نگهداری و تولید پنیر و نگهداری آن در پوست گوسفندان بنام خیکی و تولید محصولات لبنی محلی و مصرف این فرآورده ها سالم و بهداشتی توسط روستاییان و عشایر می‌تواند باعث نگاه بهتر به سطح زندگی این قشر از جامعه باشد.

نگهداری پنیر درگیلان سیاه‌مزگی درشفت و
عمارلو واشکورات بااندکی تفاوت تهیه میشود
که معمولا ازشیر گوسفند وبز تهیه میشود
وپوست برای این کار پنیر خیکی هم باید از
پوست گوسفند وبز باشد وشیرنباید خامه اش گرفته باشد طعم این پنیر باعطرو مزه آن قابل رقابت با انواع پنیرهای داخلی وخارجی است البته هم از شیر گوسفند وهم از بز وازشیر گاو پر چرب نیز استفاده میشود عطروطعم آن مخصوص است که بسیارآن را مشهور کرده است وبعضی وقتها هم درشهرها تهیه میشود

 پنجشنبه

  ۱۱ آبان  ۱۴۰

رقیه خوشحال سوستانی

About نسرین عشقی

Check Also

برگزاری جشن غدیر در ۳۸۳ بقعه متبرکه گیلان/ بهره گیری از برنامه های غدیر برای افزایش مشارکت در انتخابات

برگزاری جشن غدیر در ۳۸۳ بقعه متبرکه گیلان/ بهره گیری از برنامه های غدیر برای …