چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری سومین همایش وقف ورسانه

همای گیلان:سومین همایش وقف ورسانه با حضور عادلی مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان گیلان،داداشی مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان،دکتر فاضلی مدیر کل ارشاد اسلامی ،جبار کوچک نژاد نماینده مردم رشت در خانه ملت،نصرپور مدیر کل صدا وسیمای گیلان وجمعی از اصحاب رسانه بر گزار شد . در ابتداء مدیر عامل خانه مطبوعات استان گیلان گفت:رسالت آشناسازی مردم نسبت به ابعاد مختلف وقف بر عهده رسانه‌ها است .

1

 مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان:فعالیتهای خوبی برای ترویج فرهنگ وقف انجام شده است

داداشی  خاطرنشان کرد : طی دو سال اخیر فعالیت‌های مطلوبی اعم از سمعی و بصری ، رسانه ملی و مکتوب در نشریات و پایگاه‌های خبری استان گیلان برای ترویج فرهنگ وقف انجام شده است .
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با تاکید بر تلاش بیشتر رسانه‌های استان گیلان برای انتقال مفاهیم و کارکردهای وقف، اظهار کرد: در همایش وقف و رسانه انتظار بود که رسانه‌های مکتوب آثار تولیدی و اثرگذار بیشتری داشته باشند و بیشتر آثار بررسی شده در قالب گزارش و خبر بوده است.
وی اذعان داشت : باید ویژه‌نامه‌ها و مقاله‌های محتوایی در طول سال برای گسترش فرهنگ وقف تولید و منتشرشود .
داداشی اعلام کرد : در سومین همایش استانی وقف و رسانه گیلان از بین ۹ روزنامه ۲۴۴ اثر، ۲۶ خبرگزاری و پایگاه خبری ۳۰۰ اثر، ۲۸ هفته نامه، دو هفته‌نامه و ماهنامه ۲۶ اثر مورد بررسی قرار گرفت .
وی اضافه کرد : در همایش وقف و رسانه از ۱۷ فعال رسانه مکتوب، ۹ فعال رسانه ملی و سه هنرمند گیلانی در حوزه شعر، نقاشی و کاریکاتور تقدیر شد.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان خاطرنشان کرد : گیلان از نظر کثرت و کیفیت نشریات بعد از تهران و قم جایگاه سوم کشور را دارد و به همین نسبت انتظار می‌رود آثار محتوایی بیشتری در حوزه وقف تولید کنند .
 در ادامه  مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان گیلان با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص وقف ، اظهار کرد : سنت حسنه وقف سبب می‌شود اندوه انسان برطرف شده و در دنیا و آخرت حزن و بیم نداشته باشد .
احجت الاسلام عادلی:ز ابتدای سال تاکنون ۲۹ مورد وقف جدید در استان به ثبت رسیده است

حجت الاسلام عادلی افزود : برنامه های فرهنگی هفته وقف با هدف ترویج و گسترش فرهنگ وقف و نیکوکاری برگزار می گردد و گرامیدشت هفته وقف ایجاد بستری مناسب جهت ترغیب مردم به سنت حسنه وقف و ایجاد وقف جدید و به منظور اجرای مجموعه متنوعی از برنامه های فرهنگی جهت گرامیداشت هفته وقف می باشد .
عادلی همچنین گفت : فرهنگ وقف ، انگیزه کار نیک و ابزار تدوام خیرخواهی در جامعه بوده که باعث از بین رفتن کینه و حسادت می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان خاطرنشان کرد : وقف یک مسئله منعطف است و باید با توجه به شرایط هر دوره آن را به خدمت گرفت تا ظرفیت خود را به تناسب نیازهای اجتماعی نشان دهد .
وی فرهنگ وقف را فرتر از مرزها و در خدمت جامعه دانست و گفت : وقف در طول تاریخ از پایه‌های ایجاد تمدن اسلامی بوده است و مومنان خیراندیش به فراخور حال در هر دوره‌ای کمال اهتمام را به خرج داده و از خود میراث عظیم فرهنگی و دینی بر جای گذاشته‌اند.
عادلی در خصوص برگزاری همایش وقف و رسانه نیز اظهار کرد : این همایش به منظور ایجاد آمادگی در رسانه‌های استان برای پوشش برنامه‌های هفته وقف و معرفی آثار و برکات وقف در استان است .
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان معرفی واقفان ، خدمات وقف و ایجاد انگیزه و رغبت در عموم مردم برای کمک به ترویج وقف را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و گفت: با توجه به فعالیت رسانه‌ای گیلان از ابتدای سال تاکنون ۲۹ مورد وقف جدید در استان به ثبت رسیده است.
عادلی تعداد موقوفات و رقبات کشور را به ترتیب ۱۷۹ هزار و ۸۲۴ موقوفه و یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ رقبه اعلام و اظهار کرد : گیلان سه هزار موقوفه و ۲۰ هزار رقبه دارد .

مدیر کل صداوسیمای مرکز گیلان : در صورت فراگیر شدن این سنت می توان آثار و برکات فراوان آن را در جامعه بخوبی مشاهده کرد

انگاه مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان گفت: برگزاری چنین همایش هایی به فضل الهی برای ترویج فرهنگ نورانی وقف می تواند کمک های شایانی در عرصه آگاهی این سنت حسنه داشته باشد .
مهندس نصرپور افزود : بحمدالله در استان گیلان رسانه ها اعم از گفتاری و نوشتاری اوقاف را در ماموریت هایش یاری رساندند و این بدان معنی است که باید در این عرصه پرتلاش ظاهر شد و همین تلاش های بی منت باعث شده که شما نیز از واقفین و سرمایه های وقف در استان گیلان باشید .
وی همچنین افزود :وقف یک سنت پسندیده و اسلامی است که در آن شخص بخشی از اموال خود را به امور عام المنفعه اختصاص می دهد و این سنت همواره مورد تاکید و سفارش پیشوایان دینی ما بوده است .
نصرپور همچنین افزود : در صورت فراگیر و اجرای این سنت حسنه می توان آثار و برکات فراوان آن را در جامعه بخوبی مشاهده کرد و واضح است که برای احیاء و ترویج این سنت حسنه باید فرهنگ سازی انجام پذیرد و این امر نیز باید در سنین پایین انجام گیرد .
مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان همچنین گفت : در بحث محورهای تبلیغی وقف ما باید توجه کنیم که گستره مخاطبین خود را افزایش دهیم . یعنی نباید روی قشر و یا محدوده سنی خاص تمرکز کنیم بلکه در همان سنین کودکی ما می توانیم نیک بودن این عمل خیر را به فرزندان خود آموزش دهیم تا در بلند مدت ریشه آن در جامعه ما گسترش پیدا کند .
وی همچنین گفت : درست است که رسانه ها نقش بی بدیل در ترویج این سنت حسنه دارند ولی تمام دستگاها مانند آموزش و پرورش ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، حوزه های علمیه دینی و دانشگاها می توانند با هدایت این موضوع بسمت رشد و بالنگی این سنت حسنه قدم های مثبتی بردارند .
نصرپور همچنین افزود : ما با ساخت و تولید مستندهای تلویزیونی و رادیویی و گزارش های خبری با موضوع ترویج فرهنگ و سنت حسنه وقف می توانیم قدم های مثبتی در این خصوص در جامعه داشته باشیم

جبار کوچک نزاد:وجود ۱۲۰ هزار موقوفه در کشور

دیگر سخنران این مراسم نماینده مردم رشت بو دجبارکوچکی نژاد  اظهار کرد: در اعتقادات ما احکامی مانند زکات وخمس وجود دارد که اثرات هزینه آنان، همچون وقف ماندگار نیست.

وی با تاکید براینکه وقف امری است که نسل‌ها و قرن ها باقی می ماند، افزود: اگر در وقف امانتدار باشیم، در اعتماد نسل‌های بعدی نیز برای وقف کردن موثر است.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی با اشاره  به اینکه ۱۲۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد، گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های نظام اسلامی از جمله وقف، برای جبران عقب ماندگی و کمک در بخش عمرانی استفاده کرد.

کوچکی نژاد سال ۹۴ را سال سختی برای دستگاه های اجرایی عنوان و تصریح کرد: قیمت نفت در بودجه امسال ۱۰۵ دلار درنظر گرفته شد اما هم اکنون ۶۰ دلار است و فشار درآمد نفت، در مالیات و بخش‌های دیگر اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن وقف می تواند به دولت کمک کند، افزود: برای این امر رسانه‌ها نقش بسزایی دارند.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بعضی دستگاه‌ها بودجه به صورتی درنظر گرفته شده که حقوق صد در صد افزایش پیدا کرده است اما برخی دستگاه‌های دیگر در فقر نگه داشته شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:سیطره وقف تنها در حوزه اقتصادی نیست/با وقف می توان عقربه ساعت را نگه داشت وزنده ماند

فیروز فاضلی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در همایش وقف و رسانه اظهار کرد : سیطره وقف تنها در حوزه اقتصادی نیست .
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان  گفت : هر اندیشه و مفهومی برای تبدیل به فرهنگ باید از سه مرحله نیاز ، تبیین و توصیف و تثبیت بگذرد .
وی خاطرنشان کرد : تا عاملی به نام نیاز نباشد گام اول فرهنگ سازی صورت نمی‌گیرد و در گام‌های بعدی این نیاز تعریف و توصیف شده و با تکرار تثبیت و نهادینه می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه به سنت وقف در نگاه اول به عنوان نیاز اقتصادی نگریسته می‌شود، گفت: نگاه‌های اجتماعی و فردی نیز در کنار نگاه ارزشی و دینی به وقف وجود دارد .
وی با اشاره به دید روانشناختی در خصوص سنت وقف ، گفت : انسان در آرزوی جاودانگی است و همراه با تولد دغدغه‌ای به نام مرگ با او متولد می‌شود و یک هنرمند ، شاعر و نقاش با خلق آثار هنری در واقع عقربه ساعت را نگه داشته و برای همیشه زنده می‌ماند .
وی با بیان اینکه سیطره وقف تنها در حوزه اقتصادی نیست ، تاکید کرد : وقف یک نوع مقابله با مرگ است و شخص واقف یک واژه به نام جاودانگی را با خود همراه می‌کند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان درباره نقش رسانه در فرهنگ سازی، اظهار کرد: رسانه در مرحله تبیین و توصیف به کمک فرهنگ‌سازی می‌آید .
وی اذعان داشت: هیچ اندیشه و مفهموی نمی‌تواند به فرهنگ تبدیل شود مگر اینکه دست خود را به هنر بدهد.
فاضلی با بیان اینکه ملتی شکست می‌خورد که شکست فرهنگی خورده باشد ، اظهار کرد : شکسته شدن فرهنگی از شکست جنگی سخت‌تراست .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خاطرنشان کرد : انسان تنوع طلب است و زبان می‌تواند تنوع‌طلبی را درمان کرده و زبان ، زمانی درمانگر می‌شود که لباس هنر بپوشد ./برداشت از اوقاف وامورخیریه

About سردبیر ارشد

Check Also

مدیرکل صمت گیلان: بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور

“مدیرکل صمت گیلان: بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور   همای خبر- …