چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری مراسم روز جهان تالاب در تالاب امیر گلایه لاهیجان/ رئیس اداره محیط زیست شهرستان لاهیجان: تالاب‎ها حافظ تنوع زیستی و محلی برای تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند

اختصاصی همای گیلان، مراسم روز جهانی تالاب‌ها صبح روز شنبه ۱۳ بهمن ماه با حضور رئیس اداره محیط زیست شهرستان لاهیجان سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی، مسئولین و دوستداران طبیعت، فرمانده پایگاه ، دهیاران وشوراهای اسلامی روستاهای حسنبکنده،و سحرخیز محله بخش رودبنه در کنار تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان برگزار شد.

ابتدا مهندس امیری رئیس اداره محیط زیست شهرستان لاهیجان از حضور سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و دوستداران طبیعت .فرمانده پایگاه ودهیاروشورای اسلامی روستاهای حسنبکنده سحرخیز محله واهالی خونگرم حاشیه تالاب تشکر و قدردانی نودند.
مهندس امیری با اشاره به ارزش تالاب‎ها گفت: تالاب‎ها حافظ تنوع زیستی و محلی برای تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند و یکی از جذاب‎ترین و بکرترین محیط های طبیعی برای تفریح و تفرج (اکوتوریسم) به شمار می‎روند.

وی با اشاره به تهدیدات و چالشهای که طی این چند سال پیش امده اشاره نمود و اظهارداشت :ما بارها شاهد حریق های متعددی در تالاب امیر کلایه بودیم در بحث اطفای حریق ما با دست خالی و با همکار پایگاه مقاومت بسیج، دهیاری و شورای اسلامی با ان مقابله نمودیم.در بحث کشاورزی تعداد ۲۰۰ پمپاژ ابی جهت تامین اب کشاورزان از این تالاب امیر کلایه استفاده می کنند که اگر کارشناسی دقیق جهت بازو سازی دور حاشیه تالاب صورت نگیرد تالاب در سالهای اتی با مشکل اب مواجه خواهیم شد.
وی بابیان اینکه یکی دیگر از موارد مهمی که امروز تالاب های کشور مارا تهدید می کند سمبول آبی ورودی سم دفع افات نباتات است که کشاورزان دور حاشیه تالاب از انها استفاده می نمایند که خطر بسیار بزرگی برای گونهای ابزی وپرندگان محسوب می شود.
امیری در پایان تصریح نمود : دغدغه‌ محیط زیست باید از طریق رسانه‌ها نسبت به فرهنگ سازی برای صیانت از تالاب‌ها اقدام کنند.
درادامه دکتر حمیدرضا درودیان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و رئیس هیأت مدیره انجمن بوم بانان گفت:نابودی بافت روستاها با سیاستهای اشتباه صورت می گیرد.
وی نسبت به تعقیر بافت روستاها اشاره نمود و ادامه داد: امروز یکی از مهمترین نکاتی که باعث از بین بردن بافت روستاها شده است ساخت سازهای بی رویه تعقیر کار بری زمین های کشاورزی روستاها است.
وی تصریح کرد: امروزه نابودی بافت روستاهای ما با سیاستهای نادرست صورت می گیرد، وجهت مقابل با این سیاستها دهیاران و مسئولین محلی نقش بسزایی در این زمینه دارند، چرا که ساخت و سازهای غیر اصولی و تغییر بافتهای موجود، خسارات فراوانی بر پیکر اقتصاد روستا و در نتیجه ضریب ماندگاری جمعیت درروستاها وارد کرده است.

وی یکی دیگر از مسائل مهم که باعث تهدید زیست محیطی وگونه های آبزی در تالاب ها می شود استفاده بی رویه کشاورزان از سموم دیازنون و دیگر سموم های کشاورزی است که سالهاست در اکثر کشور ها منسوخ شده است واثر بسیار سویی بر محیط زیست انسان وگونهای حیوانی دارد.
وی در پایان خواستار کاهش مصرف سموم توسط کشاورزان حاشیه تالاب شد.
یکی دیگر از سخنرانان این مراسم مهندس مه رو مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان بود.
وی اظهار داشت : اهمیت و کارکرد تالاب ها به ارائه تاریخچه روز جهانی تالاب بستگی دارد
و در ادامه با تاکید بر ارزش های تالاب ها به بهره وری از این ارزش ها بجای بهره برداری مستقیم اشاره نمود.
وی تاکیدکرد: با مدل های سازگار با سیمای منطقه میتوان باعث ورود گردشگر و ارتقا وضعیت معیشتی جوامع محلی شد
وی اذعان کرد: تربیت نیروهای علاقمند از بین جوانان روستا برای راهنمایی و ارائه خدمات رفاهی به گردشگران سبب ایجاد مشاغل در روستا گردیده و از تخریب تالاب ها در بلند مدت جلوگیری خواهد نمود.
دهیار روستای سحرخیز محله نیز در این برنامه با اشاره به کشاورز بودن مردم و تعامل مثبت روستاییان با اداره حفاظت محیط زیست خواستار تفاهمات بیشتر برای منتفع شدن مردم حاشیه تالاب از طریق شیوه های مصرح در قانون شد.

در پایان این مراسم نیز حاضرین با استفاده از پل چوبی احداث شده در تالاب با استفاده از تلسکوپ به مشاهده پرندگان پرداختند.

تالاب امیر کلایه در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون حفاظت از تالاب ها که به میزبانی کشورمان برگزار شد و به کنوانسیون رامسر مشهور است به ثبت رسید
در این تالاب تاکنون ۱۰۵ گونه گیاهی ، ۱۵ گونه و زیرگونه ماهی و ۱۳۶ گونه پرنده به ثبت رسیده است که یکی از زیستگاه های مهم و شاخص در جنوب دریای خزر محسوب میشود.
مساحت تالاب امیرکلایه لاهیجان بر اساس آخرین تصاویر هوایی که در سال ۱۳۷۲ گرفته شده ۹۳۵ هکتار می باشد که ۶۵۳ هکتار آن نیزار و بخش نیمه مرطوب و ۲۸۲ هکتار آن پهنه آبی است.

خبر نگار،عکاس:ولی شریعت ناصری

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

واکاوی نمایش ضعیف ملی پوشان والیبال در لیگ ملتها

مجید صبوحی کارشناسی فرهنگی ورزشی و مربی والیبال طی یادداشتی نوشت: در آستانه المپیک ریو …