چاپ مطلب چاپ مطلب

برگزاری نشست هم اندیشی منطقه ای شرکت های آبفار شمال کشور در گیلان

نخستین همایش بلوک های هم اندیشی منطقه ای (بهام)شرکت های آب و فاضلاب روستایی شمال کشور به میزبانی گیلان برگزار شد.

IMG_0122

همای گیلان:  در این همایش که با حضور مدیر دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارشناسان این دفتر و بیش از ۳۰ نفر از معاونین نظارت بر بهره برداری، رؤسای اداره ی نگهداری و بهره برداری از تاسیسات، مدیران اداره ی فناوری و اطلاعات و کارشناسان انرژی، کنترل کیفی و سپتای شرکت های آب و فاضلاب روستایی استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی برگزار شد، مهم ترین مباحث مربوط به نگهداری از تاسیسات آبرسانی و سامانه ی پایش تاسیسات آب (سپتا) بررسی و کارگروه های مربوطه تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در سخنانی ضمن خیرمقدم گویی به حاضران، برگزاری چنین نشست هایی را موثر دانست و ابراز امیدواری کرد؛ راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات مربوط به حوزه ی توسعه و نگهداری شبکه های آبرسانی روستایی اتخاذ شود.

محمدعلی فرّ امینی، با تاکید بر تداوم برگزاری جلسات بلوک های هم اندیشی منطقه ای، گفت: فعالیت معاونت های بهره برداری شرکت های آب و فاضلاب روستایی می تواند به ارتقای شاخص بهره وری کمک کند.

وی، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان دارای ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت است، تصریح کرد: نزدیک به ۵ درصد از جمعیت روستایی کشور در گیلان ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت این استان، روستایی هستند، اظهارداشت: ۲ هزار و ۵۹۲ روستا در گیلان وجود دارد که ۲ هزار و یک روستا، بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

فرّ امینی افزود: تراکم جمعیت در گیلان ۱۷۲ نفر در هر کیلومتر مربع است که این رقم ۴ برابر تراکم جمعیت در کشور می باشد.

وی، با بیان اینکه برای آبرسانی به ازای هر مشترک روستایی در گیلان باید ۶۵- ۷۰ متر لوله گذاری شود، تصریح کرد: این در حالیست که متوسط کشوری برابر ۱۴ متر است.

وی، در ادامه هزینه ی اجرای لوله گذاری برای تامین آب شرب هر مشترک در گیلان را ۳ برابر میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یکهزار و ۵۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

وی، با اشاره به اینکه شاخص بهره مندی روستاییان گیلان از شبکه ی آبرسانی حدود ۶۷ درصد است، افزود: امیدواریم با تخصیص اعتبارات مناسب از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این شاخص در استان افزایش یابد.

وی، همچنین به چالش های مربوط به حوزه ی بهره برداری اشاره کرد و گفت: اثرات مخرب خشکسالی، نفوذ آلاینده های محیطی به آب های زیر سطحی، افزایش تقاضا و عدم رعایت الگوی صحیح مصرف از مهم ترین چالش های پیش روست.

مدیر دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با بیان اینکه هم اندیشی در خصوص مسائل و مشکلات بهره برداری از تاسیسات آب و نظارت بهینه بر عملیات این حوزه، از اهداف نشست بلوک های هم اندیشی منطقه ای شرکت های آبفار شمال کشور می باشد، خاطرنشان کرد: هم اینک  ۶ بلوک هم اندیشی منطقه ای در شرکت های آبفار و ۷ بلوک در شرکت های آبفای شهری کشور، جلساتی را به صورت فصلی برگزار می کنند.

مهندس عزیزا… مبینی همچنین به تشریح و تجزیه و تحلیل مسائلی در بخش های مختلف مدیریت تولید و توزیع آب، اُپراتوری نگهداری از تجهیزات و تاسیسات آب، راهبری فرآیندهای آب، کاهش هزینه های تعمیرات، افزایش فاصله ی بین خرابی ها، ارزیابی عملیات، جلوگیری از فرسودگی زودرس تاسیسات آبرسانی، کنترل نقاط کم فشار و قطع آب در شبکه و حذف فعالیت های زائد و تداوم فرآیندهای مناسب، پرداخت.

بنابراین گزارش؛ کارشناسان دفتر بهبود روش های بهره برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز پیرامون موضوعاتی از قبیل عملکرد بهره برداری و نگهداری از ایستگاه های پمپاژ، خطوط انتقال، شبکه ی توزیع و مخازن، راهکارهای استفاده از سامانه های تحت وب، نگهداری از چاه ها، تشریح برنامه و چشم انداز سامانه ی پایش تاسیسات منابع آبی ( سپتا ) توضیحاتی را ارائه دادند. سپس هر یک از معاونین بهره برداری استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، عملکرد و تجارب حوزه ی معاونت خود پرداختند.

در پایان این همایش یک روزه، کارگروه های تخصصی تشکیل و برنامه ها، موانع و چالش های حوزه ی معاونت های بهره برداری این استان ها مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش حاکیست؛ شرکت آبفار گیلان از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به عنوان دبیر بلوک های هم اندیشی منطقه ای شمال کشور و مهرزاد علیزاده رئیس اداره ی نگهداری و بهره برداری از تاسیسات آبفار این استان با اکثریت آراء به عنوان نماینده ی بلوک های هم اندیشی استان های شمالی، در کمیته ی راهبری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انتخاب شد.

/روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی

About

Check Also

تیمور پورحیدری گفت: بازار بی‌التهاب گیلان، مدیون اصناف و کسبه پرتلاش است

تیمور پورحیدری گفت: بازار بی‌التهاب گیلان، مدیون اصناف و کسبه پرتلاش است مدیر کل صنعت، …