چاپ مطلب چاپ مطلب

بمناسبت هفته مُعلّم /علی رحیم پور دکتری اقتصاد


هفته مُعلّم بر آموزش دهندگان و جویندگان دانش خجسته باد

♦️♦️♦️
اختصاصی همای گیلان: “مُعلمّان”؛نمایندگان ِمجلس” را آموزش داده اند.
آیا نمایندگان؛نمی توانند یک “قانون” تصویب کنند که مُعلّمان،ماهانه”چهار میلیون تومان”بگیرند که روی”خط فقر” ماندگار شوند؟!
پیش از انقلاب ۲ درصد دانش آموزان به مدارس ِخصوصی(ملّی) می رفتند.
با روی کار آمدن «دولت سازندگی»جمله ای جاری شد که: هر وزارتخانه و سازمان خرجش را در بیاورد!

این طرح صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود تا خصوصی سازی گسترش یابد.
♦️♦️♦️
اقدامات دولت سازندگی

۱)کنار گذاشته شدن
“قانون زمین شهری” و فروش”تراکم”توسط شهرداری ها.
۲)فروش آرم ترافیک ِروزانه و سالانه .
۳)خصوصی سازی بیمارستان ها و درمانگاه ها‌.
۴)ایجاد ِمدارس ۷ گانه.
(دولتی،غیر انتفاعی”غیر دولتی”،استعدادهای درخشان ، شاهد،نمونه مردمی،هیات امنایی و ماندگار).
♦️♦️♦️
پیامد های خصوصی سازی مدارس

۱)کوچ دانش آموزان پولدار درسخوان و درسنخوان به مدارس خصوصی.
۲)کوچ‌ معلّمان توانمند و مدیران کاسبکار به مدارس خصوصی.
۳)بهم ریختن ترکیب سنتًی کلاس ها
(درسخوان،متوسّط و ضعیف).
۴)صرف ِانرژی مُعلّمان در مدارس خصوصی و استراحت در مدارس دولتی.
۵)انحصار ِمُدیریت مدارس خصوصی در دست افرادی خاص برای کسب سود.
♦️♦️♦️
میانگین نرخ رشد جمعیت کشور در ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود{۴درصد در سال} بودکه نهایتا در سال های ۱۳۷۵‌ تا ۱۳۸۵ انفجار ِجمعیّت ِدانش آموزی پایان یافت .
اینک کل دانش آموزان حدود ۱۲ میلیون نفر و جمعیت دانش آموزی مدارس غیر دولتی یک میلیون و چهارصد هزارنفر نفر است(۱۲ درصد).
♦️♦️♦️
چه اتفاقی افتاد ؟!

الف)اضافه کاری از بین رفت .
ب)به دلیل کاهش رشد جمعیّت؛ تعداد دانش آموزان (دولتی و غیر دولتی)روز بروز کاهش یافت.
ج)مدارس غیر دولتی با مُعلّمان مانند نظافتچی های ساختمانی قرارداد می بندند ماهی۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان{در شهر های کوچک} .
د)مدرسه هایی هست که۱۰۰ متربع مساحت و ۵۰ دانش آموز دارد!
س)هزینه چاپ پرسش ها؛ از معلمان دریافت می شود.
ش)به دانش آموزان ضعیف نمره کمتراز ۱۷داده نمی شود!
چرا ؟
زیرا این دانش آموزان کالای چند میلیون تومانی هستند که باید باشند .
بازرسان آموزش و پرورش هم فقط تماشاگرند!
♦️♦️♦️
نتیجه:
بر اثر خصوصی سازی مدارس؛ حقوق ماهانه ی معلّمان را خیلی پایین نگه داشته اند و بخشی از اینان را به بخش خصوصی سوق داده اند که پیامد آن پایین آمدن کیفیت تحصیلی در هر دو بخش دولتی و خصوصی شد با این تفاوت که مدارس غیر دولتی اولا تبلیغاتی و ثانیا غارتگرانه است.
از کجا معلوم؟!
بروید به شجره ی مالکین مدارس غیر دولتی نظر بیفکنید قطعا با من همداستان می شوید.
در کشورهای پیشرفته؛مردم دغدغه ی آموزش،مسکن،کار،درمان و آمد و شد را ندارند!
امّا مردم ِایران؛فقط دغدغه ی همین پنج تا را دارند.

???

پیشنهاد ها :

۱)افزایش درآمد مُعلمّان به بالای خطّ ِفقر.
۲)تعیین وام مسکن و وام ضروری ادواری مُعلّمان .
۳)از بین بردن مدارس چندگانه
۴)تجهیز ِ آزمایشگاه و امکانات ِورزشی مدارس روستایی و شهری.
۵)جذّاب نمودن مدارسبا استخدام نیروهای با استعداد.
۶)اجرای نظام ِهماهنگ پرداخت حقوق.
۷)ریشه کنی فقر در خانوارهای ایرانی .

¤سرشک¤

? ? ?
————————————
منابع:
۱)سالنامه های آماری
۲)سایت مربوط به انواع مدارس
۳)نقدی بر خصوصی سازی نوشته ی دکتر رزاقی

 

 

انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …