چاپ مطلب چاپ مطلب

بهترین راه پیشگیری از گرایش به موادمخدر، کاهش تقاضاست

8180-1.jpg

همای گیلان:فرمانده نیروی انتظامی گیلان گفت: یکی از پیشگیری‌های موثر کاهش تقاضاست که در اثر آگاهی جامعه است و اینکه مردم به سراغ مواد نروند و با یک کنترل و مبارزه جمعی به مقابله با این آفت خانمان سوز بپردازند.

 منطقه گیلان، سردار ابراهیم قائد رحمتی، فرمانده انتظامی استان گیلان امروز، ۷ تیرماه در نشست با اصحاب رسانه که در سالن کوثر این فرماندهی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه، با ارائه گزارش عملکرد سه ماهه نخست امسال نیروی انتظامی استان نسبت به مدت مشابه در سال قبل، اظهارکرد: در بعد سرقت‌ها طی سه ماه گذشته ۸ درصد کاهش سرقت و ۱۱ درصد افزایش کشفیات را داشته‌ایم و خوشبختانه سرقت مهم نظیر راهزنی و مسلحانه اصلاً نداشته‌ایم.

وی افزود: ۱۶ درصد افزایش کشف موادمخدر، ۲۴ درصد افزایش کشف تجهیزات ماهواره‌ای، ۱۸۷ درصد افزایش کشف سلاح، ۱۰ درصد افزایش فوت‌ شدگان در تصادفات درون‌ شهری و یک درصد کاهش فوت‌شدگان در تصادفات برون شهری اما در مجموع در سطح جاده‌های استان و معابر ۱ درصد افزایش تصادفات را داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی استان گیلان ادامه داد: در سه ماهه نخست سال گذشته ۴۰ مرحله پاکسازی داشتیم که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر دستگیر شدند و امسال تاکنون ۲۰ مرحله پاکسازی مناطق داشتیم که متعاقب آن هزار و ۵۰۹ نفر دستگیر شدند؛ در بحث ماموریت‌های ۱۱۰ که طرح‌های عملیاتی صورت گرفته ۳ درصد افزایش داشته‌ایم و همچنین در بخش تماس با سامانه ۱۱۰، ۷۹ درصد افزایش در زمینه‌های راهنمایی و رانندگی، ارشادی و عملیاتی داشته‌ایم که بیشترین تماسها مربوط به گزارش تصادفات و کمترین مربوط به مسائل مرزی بوده است، این آمار نشان از اعتماد مردم به مجموعه ناجاست.

سردار قائدرحمتی بیان کرد: ۹ درصد افزایش اجرای عملیات داشته‌ایم؛ در سال ۹۳ یکی از اولویت‌های ناجا علاوه ‌بر مبارزه با خرده فروشان مواد، معضلات مرزی و اطلاعات، مبارزه با سرقت بوده است که از ابتدای امسال قرارگاه مبارزه با این جرم در استان و شهرستان‌ها دایر شد که با ارائه راهکارها و تاکتیک‌ها در جهت مبارزه با سرقت اقداماتی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح ۴ هزار و ۸۶۶ نفر معتاد ولگرد و هزار و ۴۵۵ نفر سارق سابقه‌دار جمع‌آوری شده اند، یکی از راهکارهای مبارزه با معتادین سارق مطابق ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد ایجاد قرارگاه کار و ترک اجباری مواد است که تا حدودی اجرایی شده که امیدوارم تا پایان سالجاری به اتمام برسد.

فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به فرا رسیدن ماه نزول قرآن، گفت: در ماه مبارک رمضان ضمن تشدید فعالیت‌های انتظام بخشی، برای ایام خاص نظیر لیالی قدر، روز قدس و عید فطر تدابیر خاص ترافیکی اندیشیده شده است. طی برگزاری جلسات تعاملی با دیگر نهادها برنامه‌های مطلوبی با هدف ایجاد فضای معنوی و ارائه خدمات با حفظ حرمت و قداست ماه رمضان در قالب ۱۵ بند اجرایی می‌شود و حتی یک اطلاعیه‌ مشترک را با ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و دادگستری تنظیم کرده‌ایم که با همکاری اصحاب رسانه انعکاس داده می‌شود.

سردار قائدرحمتی با بیان اینکه طرح دریا از اول خرداد آغاز شده است، تصریح کرد: در رابطه با اجرای این طرح اقدامات خوبی انجام گرفته است که یک قرارگاه با حضور نیروهای یگان ویژه و انتظامی شهرستان‌ها برای تامین امنیت و سالم‌سازی در سواحل تشکیل شده است اما امیدواریم بتوانیم هم درون‌سازمانی و هم برون سازمانی با آماده‌سازی دیگر سازمان‌ها سواحل را به عنوان یک فرصت مناسب معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه مواد مخدر امروزه به عنوان یکی از دغدغه‌های جهانی مطرح است که کشور ما از این امر بی‌آسیب نمانده است، افزود: طبق آماری که وزیر محترم بیان کردند یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد شناسنامه‌دار در کشور داریم لذا می‌طلبد که یک اقدام جدی در بخش پیشگیری و اجتماعی صورت گیرد، باید واقعیات تلخی را که در جامعه در ارتباط با مواد مخدر داریم، اطلاع‌رسانی کنیم، باید مردم ما آگاه باشند که چه قتل‌های خانوادگی بر اثر مصرف مواد توهم‌زا صنعتی صورت می‌گیرد و دیگر اقدامات مخاطره‌آمیزی در ارتباط با مصرف این گونه مواد داریم.

فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه بهترین راه پیشگیری از گرایش به موادمخدر، کاهش تقاضاست، متذکر شد: یکی از پیشگیری‌های موثر کاهش تقاضاست که در اثر آگاهی جامعه است و اینکه مردم به سراغ مواد نروند و با یک کنترل و مبارزه جمعی به مقابله با این آفت خانمان سوز بپردازند.

سردار قائدرحمتی بیان کرد: می‌توانیم با همکاری هم مقابل مافیای موادمخدر بایستیم و لذا مردم هرگونه مورد مشکوکی را دیدند، گزارش دهند تا فرصتی برای مجرمان این عرصه مهیا نشود بنابراین از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، اتحاد اجتماعی است.

وی با بیان اینکه باید در بحث آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی ترافیک این عامل انسانی بیشتر کار کنیم، گفت: طی همکاری با آموزش و پرورش استان در سال ۹۲، ۷۸ هزار و ۱۸۶ نفر در مقاطع تحصیلی مختلف تحت آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی قرار گرفته‌اند؛ هر کاری را که می‌خواهیم در جامعه نهادینه کنیم ابتدا باید فرهنگ سازی آن در جامعه صورت گیرد به عبارتی کلیت جامعه باید با فعالیت‌های فرهنگی منطبق باشد.

فرمانده انتظامی استان درخصوص نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: یک دستورالعمل تحت عنوان عفاف و حجاب داریم که در دولت آقای خاتمی تدوین شده است که ۲۳۰ مصوبه دارد که به وضعیت فرهنگی جامعه پرداخته است، که ۲۷ دستگاه باید در این زمینه همکاری و هماهنگی لازم داشته باشند که نیروی انتظامی تاوان کج‌کاری‌های ۲۶ دستگاه دیگر را نمی‌دهد چه بسا طبق آمارهای موجود ۲ الی ۳ برابر کاری که باید انجام دهیم، انجام داده‌ایم که البته در راستای تامین امنیت اجتماعی با تمام توان برخورد می‌کنیم.

سردار قائدرحمتی در خصوص کودک گمشده در انزلی، اظهارکرد: فقدانی در جامعه یک بحث کلی است و جزو جرائم محسوب نمی‌شود اما طی سه ماهه نخست سال ۹۲، ۹۶ مورد گمشده داشتیم و طی سه ماه نخست سالجاری نیز ۷۱ مورد گزارش گمشده داشته‌ایم که ترکیبی از همه سنین بوده است و ۶۵ مورد آنان نیز پیدا شده‌اند و این مورد خاصی نیست که به آن پرداخته شده بلکه در اثر القائاتی است که یک گروهی در جامعه ایجاد کرده‌اند اما در حوزه‌های میدانی و فنی پلیس با همکاری دستگاه‌های قضایی در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بالای ۵۰ درصد کل تصادفات فوتی در استان مختص به موتورسواران است، گفت: در استان گیلان بواسطه بافت جغرافیایی و اقلیمی مهم‌ترین وسیله نقلیه موتورسیکلت است، در سال ۹۲ فقط توسط واحد درون‌شهری نیروی انتظامی استان ۵۰ هزار و ۹۵۷ موتورسیکلت توقیف شده است که در راستای ارتقای امنیت راکبان موتور در بخش‌های استان توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی آموزش صورت گرفته است اما هنوز کلاه ایمنی مانند کمربند ایمنی فرهنگسازی نشده است؛ اصل قضیه حفظ جان شهروندانمان است که ما برای اینکار حتی به کارشناسانمان ابلاغ کرده‌ایم که اگر موتورسواری کلاه ایمنی داشت و مقررات راهنمایی و رانندگی را هم به درستی رعایت کرد، همراه نداشتن گواهینامه مشکلی ندارد.

فرمانده انتظامی گیلان تاکید کرد: کار اگر فرهنگ و باور قلبی شد و نگرش ما نسبت به کلاه ایمنی عوض شد حتما موثر واقع می‌شود، پس پلیس واقعی همان باور انسان است.

به گزارش ایسنا، در ۵ تیرماه به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، یک تن مواد مخدر در رشت امحاء شد./ایسنا

About

Check Also

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه

الکترونیکی شدن آزمون‌ها در سطح وسیع به شرط اختصاص بودجه   رئیس سازمان سنجش کشور: …