چاپ مطلب چاپ مطلب

به بهانه روزخبرنگار؛ قحط‌سالی مطبوعات محلی و انفعال دولت /به قلم خداداد ابراهیمی

همای گیلان:امسال سال بد مطبوعات محلی بود.

خشک‌سالی نشریات استانی آنقدر دردآور بود که ورق‌های‌شان در پیشخوان دکه‌ها پرپر شد و یکی پس از دیگری خاموش و فراموش شدند. چرا که از منظر دولت‌ها، مطبوعات محلی همواره شهروند درجه دوم تلقی شده‌اند.

نه روز ملی مطبوعات محلی دارند و نه خبرنگارپارلمانی و نه نماینده‌ای در هیأت نظارت بر مطبوعات و حتی در تمام کارگروه‌های معاونت مطبوعاتی تاکنون هیچ نماینده‌ای نداشته‌‌‌اند. این یعنی بی عدالتی محض و دهن‌کجی در حق بیش از سه هزار نشریه محلی و همه این‌ کاستی‌ها و ناکامی‌ها حاصل انفعال و سیاسی‌کاری دولت بوده که پیکره‌ی معیوب نظام رسانه‌ای ما را ترسیم کرده است.

روزمرگی دولت و بحران گرانی کاغذ در سال‌های اخیر از یک طرف و شیوع کرونا از سوی دیگر، دست به دست هم دادند تا حیات نشریات محلی و پایگاه رسانه‌ای استان‌ها و تولید محتواهای بومی و محلی در سراشیبی سقوط قرار گیرند و به کلی به کُما بروند تا برای احیای آن در دولت روحانی، امیدها روز به رور کم‌رنگ‌تر شود.

این اتفاق ناخجسته موجب شده تا رانت‌خواری در بنگاه‌های مطبوعاتی سیاسی درقالب نوعی مافیای مطبوعاتی ظهور وبروز یابد. مافیایی انحصارطلب که بر روی یارانه میلیاردی مطبوعات کشور چمبره زده است. این مافیا تاکنون به راحتی توانسته با دور زدن وزیر ارشاد و نمایندگان مجلس به سهولت به رانت‌خواری و کثرت‌طلبی خود ادامه دهد. گاهی با انحصار آگهی‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری، گاهی با دریافت یارانه‌های میلیاردی و زمانی هم با جذب رپرتاژها و آگهی‌های شرکت‌های غول‌پیکر دولتی و اخیرا هم با دریافت هزاران تُن کاغذ دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومان به آلاف والوف رسیده‌اند.

این مافیا، عِده و عُده دارد، نوچه اجیر می‌کند، سیاه لشکر دارد، گردن کلفت است ، چاپخانه اختصاصی و انبارهای مملو از کاغذ دارد. خدمت فرهنگی نمی‌کند، تجارت می‌کند، تا همچنان به امپراطوری‌ کاغذی خود ادامه دهد.

اینک که انفعال و فشل بودن دولت در نظام رسانه‌ای کشور اخللال و بحران ایجاد کرده و نابودی مطبوعات و بیکاری صدها خبرنگار استانی را رقم زده است همه چشم‌ها به فراکسیون رسانه و فضای مجازی دوخته شده است که در راستای فسادستیزی و صیانت از حقوق رسانه‌‌های کشور، رسالت پارلمانی خود را ایفا نموده و دراین مقوله به نحو جدی و قاطعانه ورود کند.

نظر به کارکردهای مطلوب روزنامه‌های استانی که در راستای تقویت زبان مادری، بسط فرهنگ بومی، انسجام ملی و اطلاع‌رسانی گسترده همواره در کنار مسئولان کشور بوده‌اند، مدیران صدها مطبوعه محلی کشور انتظار دارند فراکسیون یادشده با تشکیل یک کارگروه متشکل از خبرگان رسانه‌‌‌ای، در راستای استیفای حقوق مغفول رسانه‌های محلی، راهکارهای برون رفت از بُن‌بست‌‌ موجود را بررسی و زمینه تجدیدحیات آنان را فراهم کند./مهران نیوز

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …