چاپ مطلب چاپ مطلب

به بهانه روز جهانی سگ ، نگاهی به آسیب سگهای ولگرد

به بهانه روز جهانی سگ ، نگاهی به آسیب سگهای ولگرد

سال ۱۳۸۷ یه قانون نوشته شد که از اون‌روز به بعد قرار شده برای سگ‌های بی‌سرپرست پناهگاه راه بندازند و سگ‌ها رو با خفت‌گیر، دارت و تفنگ بیهوشی زنده‌گیری کنند و ببرند در پناه‌گاه‌ها ، کمی رسیدگی کنند، سالم‌ترها رو عقیم و بعد براشون سرپرست پیدا کنند، سگ‌های مریض‌ هم یوتانایز (مرگ آسان) کنند، از این تاریخ میرشکارها کنار گذاشته شده و کار به دست پیمان‌کارها افتاد،
همه‌ی قسمت‌های دستورالعمل تقریبا اجرا می‌شه به جز اون بخش آخر،
چرا؟
چون یوتانایز یعنی سگِ کمتر! سگِ کمتر هم یعنی آجرشدن نان پیمان‌کار، یه کاسبی راه افتاد که هر چی سگ بیشتر، نانش هم چرب‌تر؟!
یواش‌یواش یه عده افتادند به ساخت قفس و طویله و اسمش رو هم گذاشتند پناهگاه! سگ‌های بدبخت رو می‌گیرند، از هر ۱۰۰ تا ۴ تاشون رو عقیم می‌کنند و دوباره تو بیابان آزاد می‌کنند؛ چند وقت بعد دوباره می‌گیرند تا صورت وضعیت بدهند!؟
و روز از نو، روزی از نو!
یه نون‌دونی چرب جور شده‌، سگ‌های هر منطقه، مثل گداهای سر چهارراه، حساب‌وکتاب و صاحب خودشون رو دارند حتی از همدیگه سگ می‌دزدند!؟
کار به توله‌کشی کشیده و در این شغل، هر چی سگ بیشتر، اوضاع بهتر…!؟
این همه سگ غذا هم می‌خواهند ، زرنگ‌ترها پناهگاه‌شون رو نزدیک مراکز دفن پسماند می‌زنند، اونجا پر از غذاست (البته از نوع فاسدش) شماره حساب هم می‌دهند و مردمِ ازهمه‌جا بی‌خبر براشون پول واریز می‌کنن! رقابت‌ سر سگ‌ها بالا گرفته، یه عده گردن‌کلفت شدن و مافیا شکل گرفته، با شعار «حیوان دوستی» شروع کردن به وانت‌وانت غذا دادن به سگ‌های نگون‌بخت بیابان؛ سگ‌ها هم که شکم‌شون سیر شد، تا تونستن زاییدند! توله پشت توله، جمعیت تو این چند سال ترکید و به بالای ۳میلیون رسیدند، متاسفانه یک جنبش عظیم غذارسانی به سگ‌های ولگرد و بی‌سرپرست راه افتاده، ما با یک لشکر طرفیم! آمار سگ‌گزیدگی از ۲۰۰هزارتا در سال گذشته!؟
غذارسانی به حیوانات ولگرد در ایران به یک فرقه و ایدئولوژی تبدیل شده‌، جهالتی مدرن که علاوه بر زیست‌شناسان حفاظت پس از تخریب جنگلهای بلوط و خطر انقراض یوز ایرانی، نیاز به ورود روان‌شناسان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی و حتی کارشناسان جرایم سازمان‌یافته و افراد آشنا به ویژگی‌های شخصیتی بزهکاران به این چالش خواهد بود، ماجرای سگ‌های بی‌سرپرست ماجرای حیوانی اهلی‌ست که به آفت و گونه مهاجم تبدیل شده، گونه‌های مهاجم به ویژه سگ‌های ولگرد و بی‌سرپرست یک معضل جهانی و سومین دلیل انقراض حیات وحش در جهان بشمار می آیند!؟
هزینه های سالانه سگ گزیدگی هم طبق شنیده ها، چیزی معادل اختلاسی بود که خاوری انجام داد.
سگها حامیان سرسختی دارند و در قبال گزیدگی ، کسی پاسخگو نیست ولی اگر آسیبی به همان سگهای ولگرد(حتی نمیشود گفت ولگرد ، مدعیان از بلاصاحب نام میبرند)وارد بشه، هفت خوان رستم را باید رد کرد و با تو برخورد خواهد شد.
کاش روز خیلی از حیوانات دیگر هم وجود داشت!؟ تا از خطر انقراض جلوگیری شود.
مدعی بهترین وفاداری بیشترین خسارت ها را در پی دارد!؟

✍محمدسالدیده #همای_خبر

ارسال سوژه؛
@Ame_vachan

همای خبر در تلگرام👇

@homaygilanir
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/I5m4aXr9DJo1zTHl0CKe6r
ایتا👇
https://eitaa.com/homayegilan
اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/invites/contact/?i=m9lc1kxt346g&utm_content=2j1y3cc

About مدیر خبر1

Check Also

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور

بیماری‌های قلب و عروق اولین عامل مرگ و میر در کشور رئیس گروه پیشگیری و …