چاپ مطلب چاپ مطلب

به روایت اسناد ساواک/۱ کمک‌های نقدی شیکاگو به باشگاه لاینز رشت

هر چند سال طبق نوبت از مرکز اصلی باشگاه لاینز در شیکاگو کمک‌های جنسی و نقدی به باشگاه لاینز رشت صورت می‌گرفت.

 

به گزارش همایی گیلان به نقل ازخبرگزاری فارس از رشت، با توجه به نزدیک شدن ایام پیروزی شکوهمند انقلاب با نقبی به گذشته تاریخ قبل از انقلاب اسلامی، دفتر اسناد ساواک را ورق می‌زنیم تا با حوادثی کهمنجر به وقوع انقلاب و ظلم به مردم شد، آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

به روایت اسناد ساواک، در تاریخ ملت‌ها، استعمار و استعمارگر چهره پلید و منفوری در نزد مردمان داشته است.

استعمار زائیده فکر و اندیشه مشتی زیاده‌خواه و افزون‌طلب بوده که به داشته‌های خود قانع نبوده و همواره به دنبال دست بازیدن به مواهب و منابع مادی و معنوی دیگران بوده‌اند.

«باشگاه لاینز» موسسات اجتماعی بودند که بیشتر با نام باشگاه و یا کلوپ در کشورهای هدف ایجاد و سازماندهی می‌شدند و در چند دهه قبل، از دل سازمان تخصصی و صنفی به نام «فراماسونری» و یا «بنایان آزاد» بیرون آمد که بیشتر به صورت پنهانی و یا نیمه علنی فعالیت می‌کرد.

هدف از تشکیل این باشگاه‌ها و ساختار تشکیلاتی منسجم و هدفمند و عظیم به ظاهر خدمت به مردم بود اما باطناً سیاسی و استعماری و برای کسب سود بیشتر و لذت‌جویی و منافع مالی و بهره اقتصادی را دنبال می‌کردند.

برای اطلاع بیشتر مسئله به چند سند از تشکیل و فعالیت باشگاه لاینز در رشت به روایت اسناد ساواک مراجعه می‌کنیم.

*گیلان منطقه ۹ نامیده شد

در ساعت ۲۰.۳۰ دقیقه روز ۴۷.۴.۳۱ جلسه ماهانه باشگاه لاینز رشت در رستوران پامچال تشکیل شد.

شیرمحمد علی‌دوست اظهار کرد: امشب آقایان مهندس محمد رازق‌پناه و عبدالحسین ملک‌زاده به جرگه شیرمردان اضافه می‌شوند.

از آنجا که هادی شاپوریان فرماندار و اسماعیل جفرودی نامبردگان را معرفی و صلاحیت عضویت آنها را تصویب کرده است بنابراین باید مراسم سوگند را به جای آورند که بلافاصله انجام شد.

شیرمرد منوچهر احمدزاده رئیس باشگاه لاینز رشت گفت: برابر تصمیمات متخذه اخیر در منطقه ۳۵۴ الف، گیلان ناحیه ۹ نامیده شد و رئیس‌زاده با حفظ سمت معاونت منطقه، ریاست ناحیه ۹ را نیز به‌عهده دارد.

وی افزود: ناحیه ۹ به دو حوزه تقسیم شده که شامل شهرستان‌های رشت، سپیدرود، پهلوی و فومن است که ریاست آن را شیرمرد هادی شاپوریان به‌عهده دارد و حوزه دو شامل شهرستان‌های لاهیجان، رودسر و لنگرود است که ریاست آن را شیرمرد منوچهر گلسرخی به‌عهده دارد که اعضای باشگاه از این حسن انتخاب ابراز مسرت کردند.

*استانداری گیلان کاندیدای عضویت در باشگاه لاینز

«شیرمرد حاج‌محمد کوکبی» گزارش مالی باشگاه مذکور را به استحضار حاضران رساند و پس از صرف شام جلسه در ساعت ۲۲ پایان یافت.

اعلام شد که به مناسبت تعطیلات مرداد ماه هیئت مدیره باشگاه لاینز جلساتی نخواهد داشت و در پایان شیرمرد هادی شاپوریان عنوان کرد که هوشنگ ستوده، رئیس طرح‌ها و برنامه‌ریزی استانداری گیلان را برای عضویت باشگاه کاندیدا می‌کند که قرار شد در جلسه هیئت مدیره در این زمینه تصمیم اتخاذ شود.

*کمک‌های نقدی شیکاگو به باشگاه لاینز رشت

جلسه اعضای هیئت مدیره باشگاه لاینز رشت در محل باشگاه به تاریخ ۴۶.۱۱.۲۴ تشکیل شد.

این جلسه با حضور هادی رئیس‌زاده رئیس دادگستری گیلان، منوچهر احمدزاده قاضی دادگستری، احمد علی‌دوست، محمود کوکبی، بابا هروی، محمدعلی کدیور، اسماعیل جفرودی، پیروز ایزدی و عبدالمجید باقری تشکیل شد.

جلسه مذکور درباره پیشرفت باشگاه مذکور بود و قرار شد بعداً جلسات خود را مرتبا تشکیل دهند.

تمام افرادی که در شهرستان رشت در باشگاه مذکور نام‌نویسی کرده بودند حدود ۶۰ نفر بودند.

هزینه این باشگاه از محل پول‌هایی که بابت ورودیه و حق ویزیت از اعضا گرفته می‌شود مبلغ ورودیه برای هر نفر یک‌هزار ریال و ماهیانه ۱۰۰ ریال است.

اعضا باید مبلغ مذکور را بپردازند که ۲۵ درصد آن به مرکز لاینز ایران و ۲۰ درصد به شیکاگو مرکز اصلی لاینز در آمریکا حواله و باقی‌مانده نیز صرف امور اداری این تشکیلات می‌شود.

از قرار معلوم هر چند سال طبق نوبت از مرکز اصلی باشگاه در شیکاگو کمک‌های جنسی و نقدی به باشگاه لاینز صورت می‌گرفت

About

Check Also

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو

حضور منطقه آزاد انزلی در ایران اکسپو   ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادرتی ایران (ایران …