چاپ مطلب چاپ مطلب

به مناسبت هفته معلم/فرهاد پردخته

 

 

برای همه ی معلمان سرزمینم ایران

نامی نام معلم            باری، باری تعالاست

اولین ناجی معلم                  آخرین منجی معلم

تا معلم در زمین است                     با خدایش در کمین است

فاتح جهل وجهالت               نصرت حق وعدالت

غلط ترین فکر این است که ما همه اصلاحات جزئی و کلی را از مصلح و ظهور غیبی بخواهیم (شهید مطهری).

 همه ی معلمان سرزمینم می دانند، اول مهر همیشه شروع یک رسالت است. همه چیز از اول مهر آغاز می‌شود. تفهیم سرنوشت یک ملت، اقتدار یک ملت، رفاه یک ملت، دین یک ملت، دموکراسی یک ملت، آزادی یک ملت و عدالت یک ملت، از اول مهر آموزش وتربیت آن آغاز می‌شود؛ همان‌گونه که در طبیعتِ زمین، همه چیز از بهار شروع می‌شود و بدون خورشید، طبیعت زمین عقیم خواهد ماند، در جامعه مانیز همه چیز از مهر برای فرزندان ایران اسلامی  شروع می‌شود و بدون معلم تعلیم وتربیت معنی پیدا نمی کند. ماه مهر آغاز کشت‌وکار در مزرعه‌ی وجود کسانی است که اگر در دلشان مهر بکاریم، سرنوشت‌مان مهر‌آگین خواهد شد و به رشد وتعالی انسان می توان امیدوار بود.


 امروز معلم در جامعه همه ی سختی ها را به جان خریده است و می‌خواهد کودکانی که جنسشان از طلاست را ساخته وپرداخته کند برای آینده  و فردای این سرزمین تا سرزمین ناب ایران را تزئین کند با نسلی ناب و تبلور یافته  برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ایرانی.

اما؛

امروز دیگر فقط اقتصاد ما نیست که درمانده‌ی سیاست زدگی  شده است، کودکان ما نیز دچار سیاست زدگی ها  شد‌ه‌اند. نظام آموزشی ما هم در مواردی دچار سیاست زدگی شده است!

 

ای معلم‌های عزیز، می‌دانیم که شما در این سیاست زدگی ها بی تقصیرید شما هم در این دنیای هزاررنگ  گرفتار شداید، بدانید در  جنگ با دشمنی هستید که نمی گذارد جهالت را براحتی نابود سازید ، اما شما مراقب کودکان ماین سرزمین  باشید؛ مبادا آنان در جهل وبی بصیرتی بمانند؛ باور کنید مشق شب اگر بود خوب بود وسرگرمی بیادماندی می شد بجای بازی با موبایل ، باور کنید املا مغز کودکان ما را جلا می داد به جای خواندن هرچه محتوای بی محتوای فضای مجازی!

 

چهل سال است بخش اعظم جوانان مان را درس دادیم و به دانشگاه فرستادیم، اما بسیاری از تلاش های ما ثمر نداد؛  تصادفات رانندگی‌مان بیشتر شد، ضایعات نان‌مان بیشتر شد، آلودگی‌ هوای‌‌مان بیشتر شد، شکاف طبقاتی مان بیشتر شد، پرونده‌های دادگستری‌مان بیشتر شد، خشونت پنهان اداری  پدیدار شد، تعداد زندانیان‌مان بیشتر شد و مهاجرت نخبگان مان بیشتر شد ، نماز خوان هایمان کمتر شد ، بی احترامی ها در جامعه بیشتر شد، واحترام به معلم کم تر وکمتر شد ؛ پس درس دادن مان  چه بود  وچرا تاثیر آن در وجود فراگیران ما نمود نمی کند! ایراد از ما معلمان است یا نظام آموزشی فعلی مان و یا …

 امروز فرزندان ایران زمین بیش از گذشته به یادگیری چگونه  زندگی کردن ، گفت‌وگو کردن ، تخیل را، خلاقیت را، مدارا را، صبر را، گذشت را، دوستی با طبیعت را، دوست داشتن حیوان را، لذت بردن از برگ درخت را، دویدن و بازی کردن را، شاد بودن را،  بوییدن گل را، سکوت کردن را، شنیدن و گوش دادن را، اعتماد کردن را، دوست داشتن را، راست گفتن را و راست بودن را لازم است ماندگاربیاموزند وای معلم شما باز هم  بیاموز که سرنوشتت همین است.

 معلم عزیز ایران اسلامی اکنون که شما و ما و فرزندان ما همگی  در دنیای نفوذ مرکب دشمن بشریت ( جهل ونادانی ) که دنیا را اسیر یک نظام استکباری کرده است ، دستکم هوای نسل های آینده سرزمین  زخم خورده از دوران هایمان را داشته باشیم، نداشته‌ها و تنگناها و غم‌ها و عقده‌های خود را به کلاس‌ها نبریم. رسالت الهی خویش را باورکنیم و ناخدای  کشتی مدرسه و سرنشینانش  به ساحل مقصود (تعالی انسان) باشیم.

شاید خدا به شما و ما رحم  نه فقط به خاطر عنوان معلمی داشتن بلکه به عنوان عاشق فرزندان ایران زمین بودن  و در خدمت ملتی با عزت  بودن  در آخرکار به ما رحم کند و از این زندان‌  تن رنجور و فرسوده وخسته از  جهالت فزون یافته  در دنیا ی امروز رهایمان سازد.

ای معلم  تو خود می دانی نام معلم از عظمت وجود باری تعالا به ارث رسیده است و خود می دانی که اولین ناجی و معلم  بشریت انبیا الهی بوده اند و آخرین معلم هم منجی عالم بشریت مهدی موعود بوده و برای هدایت بشر ظهور خواهد کرد .

امروز جامعه ما هم چنان به کمین گاه مرصاد می ماند برای فتح جهل وجهالت و برای رسیدن به پیروزی نهایی هم چنان به عنوان یک معلم مسلمان باید به کمک الهی جهت برقراری حق وعدالت همواره ماموریت انسان سازی خود را در مسیر پیش رو ادامه دهیم تا در پیش گاه الهی که رو سفید هستی ، سعادتمند محشور شوی.

ای معلم  عزیزی که ما معلمان امروز این جامعه دست پرورد های شماییم

 مگر نه این است که تو چراغ راه ما دراین دهکده امتحان و بلکه ظلمت کده غفلت و از خدا بی خبری شدی ، تو که بعنوان یک معلم دلسوز هیچگاه دست پر مهر و محبت ومملو از امیدت را از سر ما برنداشتی و شب وروز به راه درست و صراط مستقیم بودی ، همان راهی که تمام پیامبران الهی وامامان معصوم (ع) تا اخرین نفس شان سعی داشتند مردم را از منجلاب غفلت  وانحراف بسو ی رستگاری ابدی سوق دهند و راهی که فلاح و رستگاری ما در آن نهفته است . پس این تو بودی ای معلم آزاده که آزادی و آزادگی را به ما اموختی و به ما یاد دادی که چگونه با سلاح برنده ایمان خودرا از زنجیر های اسارت وبردگی این دنیای  بی رحم  برهانیم . سلام ابدی ما نثار گام های استوارتو باد ای معلم عزیز ، تو باعث شدی تا ما آفریدگار حقیقی خودما را بشناسیم و به دستورا ت او عمل کنیم و با کارهایی خدا پسندانه خودما بجای نارضایتی او سایه لطف ومهربانی اش را بر سر ما احساس کنیم . بهشت جاویدان جایگاه ابدیت باد ای معلم عزیز . بار دیگر روزت مبارک باد .

(هفته معلم و اساتید بر همه ی اسطوره های صبر و تلاش مبارک باد. )

با کانال همای خبر همراه باشید

 

 

About عطیه نصرتی

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …