چاپ مطلب چاپ مطلب

به یاد تنهایی مصدق و امیر کبیر / جلال میرزاآقایی

اختصاصی همای گیلان: انچه که مصدق کشید ,چه زیبا شریعتی به قلم تصویر کشید.تاریخ گواه است که این بزرگواران قبل از اینکه قربانی تیغ تیز حاکمان جور و ستم شوند, هدف طاعنان تکفیر و حاسد ان کوته بین شدند .از میرزا حسن خان سپهسالار تا امیر کبیر و دکتر مصدق همه و همه به این تیغ سنان گرفتار شدند .منهیان خنیاگر و نمّامان بنیانکن و سفلگان بی در و پیکر, که در تار و پود نظام اداری و اجرایی و ساختار سیاسی نفوذ کرده بودند و تقریبا اصلاح آنرا نا ممکن ساختند.نیازی نیست که فساد دستگاه اداری و مملکتی راکه باز تاب شخصیت فرهنگ ملی هر کشوری می باشد را توضیح داد.

کم کاری,کارشکنی,رشوه,ظلم و تعدی,مردم آزاری,ضعف و ناتوانی,دنباله روی و عدم خلاقیت,حاکمیت روابط قبیلگی,حقارت و خود کم بینی در مقابل کار های کار شناسی و…
شاردن جهانگرد فرانسوی می گوید که ایرانیان به سود جویی نا مشروع و در آمد ناشی از “غیر کار”علاقه وافری دارند.ما نقالی و دلالی را بیش از هر چیز دیگر تر جیح می دهیم.این خصیصه هر چند مکروه و نا مبارک می باشد و تابع عوامل مختلف اجتمایی می باشد, اما یک نکته را نمی توان در باره آن نادیده گرفت وآن اینکه این”ویژگی فرهنگی”جزء پاره های تن فرهنگ ما شده است و مصلحینی چون امیر کبیر و مصدق و حتی خاتمی را به زانو در آورده است چون فساد به مفهوم واقعی کلمه در رگ و ریشه های فرهنگ اجتمایی ریشه دوانده است و این بدان معنی است که فساد به صورت نهادی در آمده است و از بافت روابط اجتمایی سر چشمه می گیرد و چیزی گذرا و سطحی نیست.دست به اصلاح این بیماری زدن ,همچون انگشت در سوراخ زنبور کردن است یعنی همان کاری که مصدق و امیر کبیر کردند .فساد نا پذیر بودن امیر کبیر و مصدق از خصو صیاتی بود که دوست و دشمن بدان اعتراف دارند.امیر کبیر گذ شته از اینکه خود فاسد نبوده ولی کلیه اقدامات را جهت رفع فساد انجام داده.

رشوه نماد بارز فساد و مقوله ضد فرهنگی و تخریب کننده منافع ملی می باشد و از نظر بعد فرهنگی و شکل اجتماع ,سطوح بسیار متنوعی و مختلف مادی دارد و هم غیر مادی و آبی است که اگر به پای دیوار چیده شده هر نظام اداری و اجتمایی ,بیفتد اداره دستگاه را از مسیر “اداره عقلانی و حسابگرو منطقی”خارج کرده و آن را به شکل و شمایل قبیلگی و دادن و گرفتن تحفه و هدایا و تمجید و ستایش غیر انسانی و زشت در می آورد.
امیر کبیر و مصدق و…قربانی شدند چون انگشت به لانه زنبوراین بخش از فرهنگ ایرانی ما بردند. ماشین نخبه کشی فقط منحصر به ساختار بوروکراتیک اداری و دولتی و حکومتی نیست .اگر زباغ رعیت مَلک خورد سیبی بر آرند غلامان درخت را زبیخ.

/جلال میرزاآقایی

About سردبیر

Check Also

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت

ایران در میان سه زیست‌ دیجیتال محمد پور خوش سعادت در عصر پلتفرم، جامعه ایران …