چاپ مطلب چاپ مطلب

بچه دار شدن دیگر آرزوی دست نیافتی نیست بانوی ۶۱ ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، حس مادری را تجربه کرد

همای گیلان: بانوی ۶۱ ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، با کمک متخصصان ایرانی حس مادری را تجربه کرد.

بانوی 61 ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، حس مادری را تجربه کرد

 سالها از ازدواجشان می گذشت، اما درخت زندگی شان به ثمر نمی رسید و زوج اصفهانی در حسرت داشتن فرزند، روزگارشان را سپری می کردند تا اینکه پزشکان و متخصصان ایرانی با استفاده از تکنولوژی، آرزویی را که این زوج، دست نیافتی می انگاشتند، به حقیقت رساندند. حالا آنها صاحب سه فرزند شده اند و زندگی شان رنگ تازه ای گرفته است.

بانوی 61 ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، حس مادری را تجربه کرد

خبر بچه دار شدن بانوی ۶۱ ساله اصفهانی عجیب و باورنکردنی است، اما واقعیت دارد. این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی، خیلی از غیرممکن ها ممکن شده است. روزگاری زوج هایی بودند که از داشتن فرزند، محروم بودند و خیلی از مواقع حتی کار به جایی می رسید که زن و شوهرها به خاطر این مشکل، راه جدایی را در پیش می گرفتند.

 اما این روزها مراکزی در کشورمان شروع به کار کرده اند که خیلی از زوج ها را با روش های علمی و پیشرفته کمک می کنند تا طعم پدر و مادر شدن را بچشند. یکی از این مراکز، مرکز ناباروی و باروری اصفهان است که این روزها به خاطر اینکه توانسته است بانوی ۶۱ ساله ای را برای بار دوم صاحب فرزند کند اسمش سر زبان ها افتاده است.

دکتر سید مهدی احمدی، رئیس این مرکز است. به سراغ او رفتیم تا از ماجرای بارداری این بانوی ۶۱ ساله برایمان بگوید.

بانوی 61 ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، حس مادری را تجربه کرد

احمدی که به همراه دیگر همکارانش در این سالها شادی را به زوج های جوان و میانسال و حتی پیر برگردانده اند، به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: ۳  سال پیش بود که این بانوی اصفهانی که در آن زمان حدوداً ۵۹ سال سن داشت به مرکز باروری و ناباروری اصفهان مراجعه کرد و درخواست کرد تا کمکش کنیم او بتواند طعم مادر شدن را بچشد.

وی ادامه می دهد: با اینکه این کار، کمی دشوار بود، اما با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم و همچنین توانایی متخصصان مرکز ، کارهای مقدماتی برای باردار شدن این خانم آغاز شد.

دکتر سید مهدی احمدیاین متخصص نازایی اضافه می کند: در طی آزمایشات مختلفی که از این خانم و همسرش انجام شد به این نتیجه رسیدیم که برای باردار شدن وی بهترین روش، IVF است. در این روش به خاطر اینکه این بانو دچار یائسگی شده بود و دیگر عمل تخمک گذاری انجام نمی داد، با استفاده از بانک تخمکی که این مرکز داشت و همچنین گرفتن نمونه اسپرم از همسر این خانم در شرایط آزمایشگاهی، عمل لقاح را انجام دادیم و بعد از اینکه لقاح انجام شد، تخمک را به داخل رحم منتقل کردیم و پس از ۹ ماه اولین کودک این خانم به نام ابولفضل که حالا حدوداً ۲ سال سن دارد به دنیا آمد.

اما این پایان ماجرا نبود و این خانم ۶۱ ساله اصفهانی پس از گذشت ۲ سال از آن ماجرا دوباره به این مرکز مراجعه کرد و از متخصصان درخواست کرد تا با کمک به او، دومین فرزندش را نیز به دنیا بیاورد.

دکتر احمدی می گوید: ابتدا با توجه به سن این خانم و خطراتی که این کار می توانست برای وی داشته باشد، قصد داشتیم این خانم را از تصمیمش منصرف کنیم، اما وقتی اصرار او را دیدیم، دوباره با همان روش قبلی، دوباره این خانم باردار شد و با کمک و یاری خدا، دومین و سومین فرزند این خانواده نیز به نام های هدیه و بهار تقریباً دو ماه پیش به دنیا آمدند.

این زن ۶۱ ساله در آخرین تجربه بارداری خود، از طریق روش انتقال جنین در سن صاحب فرزند دوقلوی دختر شد. حالا این روزها زوج مسن اصفهانی از داشتن سه فرزند سالم خیلی خوشحال هستند و خود را مدیون متخصصان و پزشکان ایرانی می دانند که با کمک علم و تکنولوژی روز نگذاشتند حسرت نداشتن فرزند تا آخر عمر برایشان باقی بماند.

بانوی 61 ساله اصفهانی پس از سالها چشم انتظاری، حس مادری را تجربه کرد

۲۰ درصد زوج های ایرانی دچار نازایی هستند

دکتر احمدی در ادامه اضافه می کند: این روزها طبق آماری که از زوج های ایرانی به دست آمده است، حدوداً ۲۰ درصد دچار ناباروری هستند که ۱۵ درصد با روش های دارودرمانی دارای فرزند می شوند و فقط ۵ درصد از روش های جدید و تکنولوژی روز برای فرزندار شدن استفاده می کنند.

وی می گوید: در روش های علمی و به کارگیری تکنولوژی، چند روش وجود دارد. یکی از این روش ها معروف به IUI است؛ در این روش، تخمک و اسپرم زوج با همدیگر لقاح پیدا نمی کند، به همین دلیل با استفاده از این روش، اسپرم های مرد گرفته می شود و پس از شست و شو در داخل  رحم زن تزریق می شود. این روش برای زوج هایی مورد استفاده قرار می گیرد که چندین بار برای بچه دار شدن اقدام کرده اند اما موفق نشده اند و نازایی بدون علت دارند.

دکتر احمدی در ادامه به روش دیگری به نام IVF اشاره می کند و اینطور توضیح می  دهد: گاهی اوقات ممکن است عمل لقاح در رحم زن صورت نگیرد، به همین دلیل پزشکان با گرفتن تخمک زن و اسپرم مرد و با استفاده از تکنولوژی، عمل لقاح در شرایط آزمایشگاهی انجام می گیرد. معمولاً بعد از لقاح که در طی ۳ روز انجام می گیرد و پس از تشکیل نطفه، جنین به رحم مادر منتقل می شود.

دکتر احمدی در ادامه از روش دیگری به نام میکرواینجکشن نیز می گوید: گاهی اوقات مشکل از طرف مرد است؛ یعنی اسپرم های مرد از کیفیت خوب برخوردار نیست. در این مواقع، اسپرم های مرد در شرایط آزمایشگاهی شست و شو داده می شود و پس از انجام یک سری اقدامات پزشکی، با سوزن هایی که ۳۰ برابر باریکتر از مو هستند، به داخل تخمک تزریق می شوند.

روش دیگری که دکتر احمدی می گوید مربوط به استفاده از تخمک های اهدایی است. وی در این باره می گوید:
در افرادی مثل همان بانوی ۶۱ ساله اصفهانی که به دلیل بالا بودن سن، وی دچار یائسگی شده بود و این یعنی دیگر تخمکی در بدن آنها تشکیل نمی شود. در این مواقع، از تخمک های اهدایی استفاده می شود. تخمک های اهدایی نیز اکثرًا از خانم هایی گرفته می شوند که مطلقه باشند و به صورت داوطلبانه تصمیم می گیرند تخمک هایشان را اهدا کنند. البته این خانم  ها باید از سلامتی کامل برخوردار باشند و پس از انجام یک سری آزمایشات، از آنها تخمک گرفته می شود و در آزمایشگاه با اسپرم شسته شده شوهر گیرنده، لقاح انجام می گیرد و جنین حاصله به رحم گیرنده منتقل می شود.

اما روش دیگری هم نیز وجود دارد که دکتر احمدی، کارشناس رسمی پزشکی قانونی درباره آن اینطور می گوید: روش دیگری وجود دارد که به اهدای جنین معروف است. در این روش؛ یک زوج شرعی، جنین حاصل از تخمک و اسپرم خود را اهدا می کنند؛ البته در این روش، زوج گیرنده به دادگاه معرفی می شوند و سرانجام با دستور مقام قضایی، جنین را تحویل می گیرند و صاحب فرزند می شوند./انتخاب خبر

About سردبیر ارشد

Check Also

با هدف تکمیل سیستم اندازه‌گیری دقیق مقدار انرژی خالص تولیدی نیروگاه لوشان

با هدف تکمیل سیستم اندازه‌گیری دقیق مقدار انرژی خالص تولیدی نیروگاه لوشان: ۶ دستگاه ترانس …