چاپ مطلب چاپ مطلب

بیماری بلاست برنج/داود محمودی

اختصاصی همای گیلان، این بیماری در تمام قسمتهای هوایی از جمله برگ،ساقه؛خوشه،پوشش شلتوک و دانه دیده می شود .برخی از کارشناسان بیماری بلاست را به دو مرحله بلاست برگ (قبل از ظهورخوشه) و بلاست خوشه (بعد از ظاهر شدن خوشه) تقسیم می کنند
.بلاست برگ
در مراحل اولیه رشد و در شرایط مساعد جوی ،ممکن است سبب مرگ بوته ها گردد.در روی برگ علایم بیماری به صورت لکه های دوکی با مرکز خاکستری مایل به سفید و حاشیه قهوه ای تا قهو ه ای قرمز ظاهرمی گردند.
بلاست خوشه
.شدیدترین مرحله بیماری موقعی است که گردن خوشه،مورد حمله قرار گیرد. در این صورت پوسیدگی قهوه ای در گردن خوشه می شود و موجب قطع جریان شیره غذایی از ساقه به خوشه می گردد.اگر آلودگی در مراحل اولیه تشکیل خوشه باشد دانه در خوشه تشکیل نمی شود. در صورتی که آلودگی خوشه بعد از به خوشه رفتن ایجاد شود در این صورت دانه ها تشکیل می گردد.ولی در اثر سنگینی دانه ها سر خوشه سمت زمین خم می شود.
تاثیر باران و اب هوا

خسارت بیماری موقعی قابل توجه خواهد بود که زمان ظهور خوشه ها مصادف با بارندگی فصلی و مساعد شدن شرایط جوی می باشد.
نحوه مبارزه
برای مبارزه با بلاست از قارچ کش هایی چون تری سیکلازول و ناتیوو و…میتوان استفاده نمود که به علت کثرت استفاده نحوه مصرف تری سیکلازول بیان میشود
قارچ‌کش تری سیکلازول چون از سنتز ملانین ممانعت می‌کند، باید برای پیشگیری بیماری بلاست برگ و طوقه به محض مشاهده اولین علائم آلودگی، اقدام به سمپاشی گردد. مقدار مصرف در سمپاشی اول جهت‌ پیشگیری بیماری بلاست برگ و طوقه به میزان ۵۰۰ گرم تری سیکلازول در ۵۰۰ لیتر آب در هر هکتار میباشد و در سمپاشی دوم برای پیشگیری از بیماری بلاست خوشه به میزان ۵۰۰ گرم تری سیکلازول در ۷۵۰ لیتر آب در هر هکتار می‌باشد. برای بیماری بلاست خوشه که در ایران بیش از بیماری اول شیوع دارد، می‌بایست بعد از ظهور ۳۰ تا ۴۰ درصد از خوشه‌ها با توجه به شرایط جوی، سمپاشی گردد. تری‌سیکلازول به علاوه باعث کاهش خسارت ناشی از تنش غرقابی در گیاهچه‌ها می‌شود. تری سیکلازول را باید به نحوی سمپاشی نمود که اندام‌های هوایی گیاه به محلول سم آغشته شود.
در هنگام سمپاشی بهتر است از کود مایع سیلیس استفاده شود بوته‌های برنجی که سلولهای اپیدرمی آنها، حاوی مقدار زیادی ترکیبات سیلیس بوده و سیلیکاته شده‌اند، از بیماری بلاست کمتر خسارت می‌بینند و با افزایش سیلیس بوته برنج مقاوم می‌شود و احتمال ورس یا خوابیدن برنج نیز کمتر میشود .

گرد اورنده :داود محمودی

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …