چاپ مطلب چاپ مطلب

بی‌استعدادی و بیفکری همه جانبه درفرایند تصمیم گیری‌ها،،، به قلم مدیرمسئول همای گیلان

اختصاصی همای گیلان:ایران عزیز ما ،کهن دیاری بزرگ است که هم ازحیث ثروت وهم ازحیث جمعیت در ردیف مهمترین کشورهای جهان جای دارد.

.
ضمن آنکه این کشور با میانگین بهره هوشی۸۴ دررتبه ۵۴جهان قراردارد.
هرچند رتبه ما پس از نام کشورهایی چون ژاپن،چین وتایوان که بهره هوشی بالای۱۰۰ برای آنها براورد شده است ؛قرار گرفته اما به جرات میتوان گفت ایران نیز با رتبه ۵۴ دربین ۱۸۵ کشورجهان در ردیف کشورهای خلاق و اندیشمند جهان دارای سکوی محکم و در خور توجهی است.

و سوال مهم در این بین آنست که چرا و به چه دلیلی این کشور باید ازحیث زیرساخت‌ها اینچنین مشکل دار و متزلزل ظاهر شود در حالیکه با توجه به پتانسیلهای انسانی و هوشی، مدیریتی سازماندهی شده و کارآ باید برای آن متصور بود!
قدرمسلم موافق این مطلب هستید که از ویژگی‌های افراد مستعد، اخذ تصمیم های خوب وکارامد ،درزندگی شخصی وجامعه می باشد اما چه عواملی موجب شده که کشور ما همواره در اخذ تصمیمات حیاتی کشور نامناسب عمل کرده و همیشه هم ناگزیر رنج و مصائب ناشی از آن را متحمل شده است؟!

و این سوال پیش می اید که آیا مدیران تصمیم گیر ما، آیا از افراد با بهره هوشی متوسط جامعه هستند یا قوی و یا حتی ضعیف ؟؟
و اینجاست که ذهن ناخودآگاه متوجه مهاجرت نخبگان و استعدادهای جوان جامعه ایرانی میشود که بخصوص در سالهای اخیر همچون نهر آبی روانه اقصی‌نقاط جهان شدند تا کشورهای دیگر و دولتهای دیگر از این استعدادهای شکفته در جهت آبادانی خویش بهره گیرند و مشاغل تاریک خود را به نور این شمعهای فروزان ایرانی رونق بخشند؟!!

آیا زمان آن نرسیده تا با شایسته سالاری و جوانگرابی اندکی به این وضعیت وانفسای مدیریتی مشاغل کلیدی کشور رسیدگی شود؟؟
بنده به یاد دارم دربحران جنگ ایران وعراق به دلیل روحیه دیکتاتوری و بهاندادن به نظرات اندیشمندان ۳میلیون نفر از دانشمندان وعالمان کشورعراق مجبور به مهاجرت به کشورهای بیگانه شدند.
البته تحریم‌ها ، نادیده گرفتن‌ها، عدم وجود امکان رشد اجتماعی و شغلی و دلایل بسیار دیگری میتواند عامل این گونه مهاجرت‌ها شود. وقتی صداوسیمای ما تضارب آرا را برنمی تابد، مسلما دیگر جایی برای عادل فردوسی پورومزدک میرزایی و امثال آنان نیست. در نتیجه استعدادای بالفعل و بالقوه کشور یا باید فرارکنند و یا درگوشه خانه جای خوش کنند و به مرور بسوزند و خاموش شوند حیف شوند و حیف.
همگی دیدیم رشیدمظاهری به دلیل ارقی که به کشورخودداشت بعد از بازی فوتبال ایران وعراق وتوهین به ایران توسط تماشاگران عراقی، با سیمای جمهوری اسلامی چه درددلی کرد اما از درددل های وی قربانی گرفته شد پخش نشد. سانسور شد. صورت مسئله پاک شد. جایی که از کشورعراق انتظارداشتیم که به خاطر جانفشانیهای سردارسلیمانی وملت ما درمبارزه با داعش درکشورعراق حامی ماباشد نه اینکه درشرایط سخت به راه خود رود و رای ممتنع بدهد.

فوتبال یک ورزش گروهی است و یکی ازهدف های آن پرکردن اوقات فراغت مردم است تا شایدساعاتی با دیدن بازی تیم محبوب خودوقتاشان رادرکنار خانواده خوش و با هیجان، سپری کنند. حال که امکان ورودتماشاگران به ورزشگاه ها به دلیل این ویروس منحوس هموارنیست، واقعا چه اصراری است مسابقات فوتبال دروسط هفته برگزارشود.! و این هم باز ازتصمیمات غلطی است که توسط مدیران ورزشی ما گرفته می شود
از جمله بدترین و نابخردانه‌ترین تصمیمات فدارسیون فوتبال ما، برگزاری مسابقه فوتبال دوتیم پرطرفدارایران(استقلال وپرسپولیس)دروسط هفته را باید نام برد. چرا که ممکن است این تصمیم براقتصادجامعه به دلیل تعطیلی برخی ازبنگاه های اقتصادی وکارگری بینجامد. ویا برعکس به دلیل فشارکارفرمایان ، برخی را ازدیدن فوتبال تیم محبوب خودمنع کند.
لازم است به خاطرداشته باشیم هرکاری که درکشورانجام میگیرد، لزوما باید رضایت مردم در آن مورد توجه قرار گرفته و حتما لحاظ گردد.
گذشته از موضوع فوتبال و ورزش کشور، در بحران ویروس بسیار کشنده کوید نیز از اینگونه نابخردیها بسیار صورت گرفت.
در اوایل کرونا شاهد بودیم که مسئولین کشورما، قرنطینه استانهارابی فایده نامیدند و بعد با سختگیری هایی که ازطریق دولت اعمال شدو باقرنطینه نصفه نیمه‌ای که اجراگردیدامارمرگ ومیردورقمی گشت!!
به راستی چه کسی پاسخگوی این همه سهل انگاریست؟! و مصیبت اینجاست که این تصمیمات غلط فقط در این چندحوزه نبوده و نیست بلکه سراسرکشور ما پراست از تصمیمات غلط و اندر غلط، فکر نشده ، بی‌برنامه و باری به هر جهت طی شدیم و رفت.

با کانال همای خبرهمراه باشیدhttp://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …