چاپ مطلب چاپ مطلب

تاثیر تحولات ترکیه بر منافع ملی ما/ جلال میرزاآقایی

اختصاصی همای گیلان: بی شک ترکیه ای با ثبات و امن با ساختار حکومتی مدرن و دموکراتیک ,ارزش حیاتی بیشتری برای منافع ملی ما دارد و این مقوله را ما در طول پنجاه سال گذشته در حوزه هایی چون امنیت ملی و ژئو استراتژیک منطقه شاهد بوده و هستیم و بالعکس ترکها نیز همین احساس را دارند .

جلال میرزاآقایی

ثبات بازیگران بزرگ منطقه ای چون ایران و ترکیه به ثبات منطقه بسیار وسیعی از قفقاز تا مدیترانه و از اقیانوس هند تا مرزهای غربی چین ,بقول آمریکاییها خاور میانه بزرک می انجامد.به این مقوله می توانیم به نقش بسیار بجا و کارشناسی درست دولت و مجموعه وزارت امور خارجه بیافزاییم که علارغم دلخوریها از مواضع چند سال اخیر ترکیه ,تاکید کنیم .

فراموش نکنیم که حداقل پانصرد کیلومتر مرز مشترک با ترک ها داریم که بیشترین حجم مبادلات اقتصادی و تجاری و تا حدی دروازه ورودی اروپا را برایمان دارد که علاوه بر ترانزیت کالای حیاتی فی مابین و بسامان رساندن زندگی مرزنشینان ,تحت این حجم از مبادلات بزرگ تجاری ,از همه مهمتر امنیت مرزها و ثبات آنها بسیار برای ما اهمیت حیاتی دارد که ما هر گز این پتانسیل را با بقیه همسایگان خود در دیگر مرز ها نداشته و نداریم.

بنا بر این هر گونه اخلال در امنیت داخلی و عدم ثبات سیاسی ترکیه تاثیر مستقیم روی امنیت ما و منافع ما دارد به همین دلیل امنیت داخلی همسایه غربی برای ما مهم می باشد و از موضع گیری بحق دولت روحانی هم باید تشکر و سپاسگزاری کرد.
اگرچه ترکها در بحران سوریه کنار ایران نبودند ولی از طرف دیگر هم با تحریم های ساز مان ملل برعلیه ما همکاری هم ,نکردند ویا شخص اردوغان بیشتر در قالب سیاستمداری با هوش اما در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی فرصت طلب و برای قاپیدن فرصت هایی که همسایگان به اشتباه مرتکب شدند نهایت بهره برداری را کرده است و ترکیه را در شرایط اقتصادی خوبی نگه داشته است .

از طرفی قویترین جامعه مدنی منطقه را در ترکیه شاهدیم که این خودش هم ترمز محکمی برای مهار حاکمان اسلامی از نوع اردوغان و یا نظامیان مترصد و در کمین نشسته برای روز مبادا می باشد.اینک بعد از این بحران هم جامعه مدنی و هم شخص اردوغان که زیاد هم با این جامعه مهر بان نبودند بنظر می رسد که دشمن مشترک پیدا کردند و این نوید همکاری عاقلانه تری را می دهد و برای عبور از بحران پدید آمده به همکاری جدی تری نیاز مند همدیگرند .
اردوغان باید بپذیرد که احیای امپراطوری بزرگ عثمانی ,خواب خیالی بیش نیست و از طرف دیگر جامعه مدنی هم بپذیرد که مطالبات را در قالب متر و معیار های دولت وصله و پینه شده با احزاب دیگر دنبال کند که حاصل این اتحاد در حوزه منافع ملی ظهور و بروز دارد و برای ترکیه با ثبات جز این راهی دیگر متصور نیست.و همسایگان بزرگی چون ایران باید استعداد های حوزه ملی و منافع استراتژیکی را باید برای هرچه بیشتر شدن این ثبات سرمایگذاری کند .

جلال میرزاآقایی

 

14380610577

About سردبیر

Check Also

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر خواهد بود

 #تحلیل_و_تبیین | مروری بر سیاست‌های فرزندآوری کشور؛ از تحدید تا تشویق 📝پرونده:بیست سال دیگر دیر …