چاپ مطلب چاپ مطلب

تاریخچه شکل گیری بیمه در جهان/ سحر عامری کارشناس ارشد حسابداری


اختصاصی همای گیلان: از دیر باز مردم کوشیدند تا ریسک سرمایه گذاری و داشتن تمکن مالی خود را کاهش دهند، از این رو، در اغاز سرمایه خود را در پرستشگاه ها، آتشکده ها و مکان های مذهبی به امانت می گذاشتند و حتی گاهی برای این امانت،هزینه هم پرداخت می کردند،به مرور زمان،بویژه بعد از وقوع دستبردهای بزهکاران،سرمایه های خود را در تجارت به کار انداختند.

اولین دستاورد انسان ها در صنعت بیمه، به امور بازرگانی و دریانوردی باز می گردد، بازرگانان برای تعدیل خسارت های ناشی از طوفان و دستبرد، مال التجاره را بجای یک کشتی، در کشتی ها و قایق های گوناگونی قرار می دادند تا در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، کم تر متحمل ضرر و زیان شوند، تا این که بازرگانان فنیقی و بابلی، صورت برتری از بیمه را تهیه کردند و برای تامین کالا و کشتی وام دریافت کردند، بهره وام دریافتی از سطح متعارف بیشتر بود،اما در صورتی که حوادث غیر منتظره ایی روی می داد،وام دهنده،ریسک خسارت و غرامت را شخصا برعهده می گرفت و به بازرگان وام دریافتی را می بخشید.

این شیوه بیمه، از آسیا به سوی اروپا رفت، قدیمی ترین گزارش مکتوب قرارداد بیمه دریایی در ۱۳۴۵م مربوط به یک کشتی حمل بار در بندر جنوا ایتالیا به ثبت رسیده است. سابقه بیمه به شکل امروزی در جهان، به آغاز قرن هفدهم میلادی مربوط می شود که بازرگانان و صاحبان کشتی ها در انگلستان آن را پایه ریزی کردند،آنان در کافه ایی در لندن به نام لویدز گرد هم جمع شدند و موافقت کردند که در سود و زیان سفر های دریایی، به طور مشترک سهیم باشند، بعدا آن افراد شرکت بیمه لویدز را پایه گذاری کردند که امروزه نیز یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در صنعت بیمه است.

متعاقب این نشست،آتش سوزی مهیبی در لندن رخ داد، به طوری که ۱۳۰۰خانه در آتش سوخت و ۱۰۰٫۰۰۰ نفر بی خانمان شدند، مسئولان و سرمایه داران لندن، برای مقابله با تامین خسارت حادثه فوق و حوادث مشابه ، توافق کردند هزینه های غرامت بین تعداد زیادی از مردم تقسیم شود و بدین سان بیمه آتش سوزی، بعد از بیمه حمل و نقل دریایی به عنوان دومین بیمه در جهان راه اندازی شد.

بیمه آتش سوزی، سپس در قالب یک انجمن تعاونی در ۱۷۳۵م از شهر چارلستون فلوریدای جنوبی در آمریکا تأسیس شد و به فاصله کوتاهی در بسیاری از شهر های کوچک آمریکا که بیشتر خانه های شان چوبی بود،دارای شعبه و نمایندگی شد ، هنوز شش سالی از تأسیس این انجمن تعاونی نگذشته بود که آتش سوزی مهیبی در چارلستون روی داد ،انجمن تعاونی ورشکست شد و در ۱۷۵۲ بیمه P.C.I.H.L.F با اقتباس از شرکت بیمه اروپایی توسط بنجامین فرانکلین پایه ریزی شد.

بعد از جنگ جهانی دوم در۴۵-۱۹۳۹م ،بیمه ها گسترش یافت، خصوصا بیمه اجتماعی برای خنثی سازی برنامه های سوسیالیست رشد یافت که شامل بیمه حوادث ناشی از کار، بیمه بیکاری و بیمه از کار افتادگی و سالمندی بود.

با کانال همای خبر همراه باشید

About عطیه نصرتی

Check Also

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی

فضای مجازی و تاثیرآن بر گسترش پدیده بدحجابی در جامعه ایرانی حجاب و عفاف، از …