چاپ مطلب چاپ مطلب

تاریخ حقوق حکومت آل کیا در گیلان نوشته «دکتر بیژن عباسی»منتشرشد

همای خبر/یکشنبه بیست و چهار بهمن هزار و چهارصد، کتاب “تاریخ حقوق حکومت آل کیا در گیلان” نوشته دکتر بیژن عباسی لاهیجی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از نشر داتیک انجمن ایرانی حقوق اداری متشر شد.
آل کیا حکومتی محلی در شرق گیلان در سال های هفتصد و شصت و نه تا هزار ه. ق. به مرکزیت لاهیجان بود.
قلمرو این حکومت از شرق سفیدرود تا چالوس و در دوره هایی، غرب گیلان را نیز دربرمی گرفت. گفتنی است که شاه اسماعیل صفوی، در دوران کودکی و نوجوانی، پنج سال در این شهر و در پناه و تحت آموزش این حکومت بود و با حمایت آنها به سلطنت رسید.
این خاندان، منشا خدمات و بانی آثار تاریخی متعددی
از جمله آرامگاه چهارپادشاهان لاهیجان، پل خشتی تجن گوکه آستانه، تی تی کاروانسرای سیاهکل و… بودند.
نویسنده در این کتاب که به نظر، نخستین کتاب درباره تاریخ حقوق یک حکومت محلی در ایران است به تاسیس و استمرار حکومت آل کیا و مذهب آنها (فصل نخست)، روابط آل کیا با حکومت های همعصر خود (فصل دوم)، حاکمیت دینی در این دوران (فصل سوم)، توجه و احترام آل کیا به مردم و اندیشمندان (فصل چهارم)، امور و تشکیلات اداری، نظامی و قضایی این حکومت (فصل پنجم) و در پیوست کتاب به روابط حقوقی ارباب و رعیت در گیلان دیباچه ای بر نظام فئودالی در ایران پرداخته است.
این کتاب را می توانید در تهران از دفتر انتشارات داتیک انجمن ایرانی حقوق اداری و کتابفرشی شبرنگ (م انقلاب، خ منیری جاوید، بن بست شهرزاد)، در رشت از کتابفروشی نشر گیلکان (حاجی آباد، خ انقلاب، اول کوچه گنجه ای، بن بست صفاری) در لاهیجان از کتابفروشی ملی (م شهدا)
تهیه نمایید.

با کانال همای خبر همراه باشید.

http://homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت کمک به بازگشایی کنار رودخانه با  توافق  صاحبان اصلی مغازه ها باحضور شهردار محترم واعضای محترم شورای شهر لنگرود

جلسه با مغازه داران مسیر رودخانه اصلی شهر از پل بتنی تا پل خاله جهت …