چاپ مطلب چاپ مطلب

تاریخ شکل شهر :ضرورت و اهمیت تاریخ می‌تواند به زندگی امروز و آینده شهر تاثیر بسزایی داشته باشد .

به نام خداوند بخشنده و مهربان

 

تاریخ شکل شهر :

 

ضرورت و اهمیت تاریخ می‌تواند به زندگی امروز و آینده شهر تاثیر بسزایی داشته باشد .

 

.تاریخ از خود رد پای فراوانی دارد.

 

به ویژه در مناطق شمالی ایران که محل تاخت و تاز کشورهای همسایه ما ، کشور روسیه فعلی است و از حیث جغرافیا و موقعیت استراتژیک دریای خزر و کوه البرز شهرهای شمالی مورد توجه خاصی از نظر ساختار طبیعی و سیاسی اجتماعی بوده و می‌باشد.

 

اگر با دقت از دوره صفویه تا امروز به آثار تاریخی و کلاً اهمیت راه‌ها و کاروانسراهای مسیر ابریشم و رفت و آمد پادشاه هان از مناطق دریایی و بندرگاههای شمالی چون بندر انزلی و بندر کیاشهر و بندر چمخاله و رودسر توجه شود ، کاملاً مشخص است ارتباط کشور ایران به اروپا تنها از همین نقاط میسر بوده و لاجرم برای دستیابی به یک راه مناسب اهمیت و توسعه شهرهای شمالی منحصراً به ارتباط نقاط شمالی به اروپا و سایر کشورهای همجوار معانی خود را بیشتر توصیف می‌دارد.

 

پس می‌توان گفت شهرهای شمالی به موازات نقاط جنوبی و شرقی و غربی نقش خود را منطبق بر شرایط اقتصادی سیاسی ایفا نمودند.

 

در یک پروسه ۴۰۰ ساله یعنی از سال هزار و ۱۶ شمسی ، تا به امروز کل منطقه شمال ایران به عنوان مفصل ارتباطی و تاریخی ایفای نقش نمودند.

و بدیهی است ، این حلقه اتصال باعث گردیده ، تا روابط اجتماعی و فرهنگی بین ایران و اروپا تشدید گردد.

 

و سیل مهاجرت ایرانیان به اروپا و بالعکس افزایش گردد.

و به تبع این شهرها و راه‌ها بر اساس همین روادید توسعه یابد.

 

اوج روابط تجاری و اقتصادی از طریق بندرگاهها و دریای خزر و حمل صادرات ابریشم و مواد غذایی چون ، برنج و مایحتاج ضروری کشورهای شمالی ، از قفقاز تا آلاسکا و همچنین اروپا ی شرقی و غربی در دوره افشاریه و به بعد، یعنی بعد از مرگ نادرشاه در ایران آغاز گردید.

 

و این روادید بعضاً به لحاظ ضعف دوره قاجاریه بود و سو استفاده‌های روسیه در قراردادهای ترکمنچای و گلستان منجر به از دست دادن ۳۰ درصد از سرزمین‌های شمالی کشور ایران گردید.

 

ولی اگر خوب به تاریخ شهر لنگرود بپردازیم ، مسئله ازدواج فتحعلی شاه قاجار با دختر منجم باشی لنگرود بود.

 

و بعد از آقا محمد خان ، سرنوشت تاریخ قاجار منحصراً بستگی به عروس خاندان قاجار داشت.

 

و این دختر لنگرودی با سیاست گذاری و انتخاب حاکمان و والیان تمامی شهرها ایالت‌های ایران به ویژ ه گیلان و مازندران نقش موثری داشت.

بدینسان دختر منجم باشی لنگرود که همسر فتحعلی شاه بود ، نقطه عطف تاریخی گیلان و ایران به شمار می‌رفت و به همین دلیل لنگرود و رشت و بندر انزلی ، سه نقطه اصلی مثلث تاریخی و در ادامه اقتصادی سیاسی و اجتماعی تاریخ گیلان محسوب می‌گردد.

 

و به همین دلیل اهمیت و نقش زن در تاریخ گیلان برای اولین بار در گیلان در دوره محمد علی شاه مدرسه دخترانه در این سه نقطه شهری شکل گرفت.

 

و از آنجایی که زنان نسبت به مردان در کار کشاورزی سهم بیشتری داشتند ، از حیث اجتماعی ضرورت یافت در آموزش و پرورش نقش مضاعفی نسبت به تربیت فرزندان پیدا کنند.

 

و علاوه بر تسلط خانواده در اجتماع ، با داشتن سواد و دانش روز به مدیریت اجتماعی تسلط بیشتری نسبت به سایر نقاط ایران داشته باشند.

 

گذشته از مسائل فرهنگی آنچه که مهم است ، توسعه شهری بر پایه تاریخ شکل شهر است.

 

چرا که لنگرود به موازات بسیاری از شهرها ی استراتژیک اقتصادی، نقش موثری در اقتصاد کشور ایران داشت.

 

و بر پایه همین موقعیت طبیعی شهرستان لنگرود از دیر هنگام تاریخی و داشتن شبکه مواصلاتی بسیار قوی مورد توجه کشورهای همسایه بوده و هست.

 

لذا ، به لحاظ تاریخ بسیار غنی این شهر و همچنین شرایط حاکم بر موقعیت بسیار مهم این منطقه شهری ، ضرورت توجه خاص مسئولین و مدیران تراز اول کشوری را به خود می‌طلبد.

 

چرا که با ورق زدن تاریخ متوجه خواهیم شد ، اگر به شهرستان لنگرود از نگاه سیاسی و اجتماعی و همچنین اقتصادی و فرهنگی بنگریم ، این شهر دارای پتانسیل رشد در جهت رفاه و آسایش مردم خود و گردشگران و مسافرین عزیز ایرانی و خارجی را دارد.

 

به امید آن روز همراه با توجه بیشتر و بهتر

 

حسن درکشیده

About مدیر خبر1

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …