چاپ مطلب چاپ مطلب

تجربه های بحران سفید گیلان برای برنامه ریزان

بحران سفید ناشی از برف سنگین اخیر در گیلان می تواند برای مدیران تجربه بسیار خوبی باشد مشروط بر آنکه همانند حوادث سالیان گذشته، بعد از رفع مشکل به فراموشی سپرده نشود.

براساس این خبر  طی سال های اخیر گیلان شاهد انواع حوادث طبیعی بوده که هر یک از این حوادث ویژگی هایی داشته و هر کدام خسارت های جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد و مردم استان وارد کرده است.

 

زلزله سال ۶۹، خشکسالی سال ۷۸، پیشروی آب دریای خزر در دهه ۷۰، سیل و بلاخره بارش برف در سال های ۸۳، ۸۶ و ۹۲ از حوادث مهم گیلان در دو دهه اخیر بوده اند.

برخی ویژگی های حوادث طبیعی در گیلان با نقاط دیگر ایران مشابهت دارد ولی برخی دیگر شرایط خاص خود را دارد که بیشتر متاثر از اقلیم منطقه است.

بارش باران در گیلان در بعضی از سال ها در محدوده رشت به دو هزار میلیمتر در سال می رسد که ۷۰ درصد این بارش در دو فصل پائیز و زمستان اتفاق می افتد.

از طرفی گاهی در همین دو فصل ریزش های باران در مدت چند روز آنچنان با شدت و فراوانی اتفاق می افتد که موجب سرازیر سیلاب، آبرفتگی و طغیان رودخانه ها می شود که اگر با سردی هوا همراه باشد برف سنگینی را در پی دارد. در نتیجه بارش برف در مدت ۶۸ ساعت در گیلان به ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر دور از انتظار نبوده است.

SomehSara-33لزوم تجهیز و نوسازی ناوگان برفروبی در گیلان

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در این خصوص لزوم نوسازی ناوگان برفروبی در استان تاکید کرد و گفت: بارش برف سنگین مردم استان های شمالی به ویژه گیلان را غافلگیر کرد.

حمیدرضا خصوصی ثانی اظهارداشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی این روزها سرگرم بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور هستند اما نمایندگان گیلان لحظه ای از معضلات بحران برف در استان غافل نبودند.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند ۱۳ نماینده مردم گیلان در بارش سنگین برف اخیر نتوانسته اند در حوزه های انتخابیه حضور داشته باشند اما از تهران مشکلات ناشی از برف را بطور مرتب رصد می کردند.

وی افزود: نمایندگان گیلان طی نامه ای به رئیس جمهوری خواستار ارسال تجهیزات و امکانات لازم به استان شدند.

خصوصی ثانی اظهارداشت: در این خصوص حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به سه عضو کابینه دولت (وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو) دستور عزیمت به استان را دادند.

وی اذعان داشت: نمایندگان طی هماهنگی هایی با استاندار گیلان مشکلات و کمبودهای که می توانست بارش برف سنگین اخیر را تبدیل به یک بحران بزرگ کند، شناسایی و اقدامات لازم در این زمینه انجام شد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نداشتن تجهیزات و ماشین آلات مناسب را از مشکلات عمده در بارش سنگین برف اخیر اعلام کرد و گفت: این مهم به معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور منعکس و در نهایت محمد باقر نوبخت با خرید و اجاره هر چند تعداد دستگاه ماشین آلات برای رفع مشکل برف در استان موافقت و همینطور یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و بازسازی مدارس به گیلان اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: از این میزان اعتبار تاکنون ۵۵۰ میلیون تومان به استان تخصیص یافته و بقیه بزودی پرداخت می شود.

خصوصی اذعان داشت: هدف از نامه نگاری به رئیس جمهور و تذکرات به وزرای دولت ارسال امکانات و تجهیزات از استان های همجوار به گیلان بود چون برای جلوگیری از بحران برف، امکانات استان جوابگو نبود.

وی در ادامه حجم بارش برف اخیر در استان را بی سابقه دانست و افزود: صومعه سرا که کانون این بارش بود ارتفاع برف به سه متر می رسید.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی همچنین به تصویب لایحه بودجه سال ۹۳ قبل از ۲۲ بهمن ماه امسال خبر داد و یادآورشد: بودجه یک سند مالی مربوط به درآمدها و هزینه ‌های دولت است.

وی بیان داشت: بودجه ریزی و بودجه نویسی مشمول یک روند خاص است بسیاری از مواردش منبعث از دوره های گذشته است./صومعه سرا نیوز

About

Check Also

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال

فراروز: جزئیات اختصاصی از پرونده معروف به فساد در فوتبال   🔹رئیس کل دادگستری استان …