چاپ مطلب چاپ مطلب

تحلیلی اجمالی بر عملکرد و نحوه اثرات لیزر: محدثه فلاحتکار/پرتو پزشک

 


اختصاصی همای گیلان/لیزر یک دانش و فناوری است. یعنی بسته به کاربردی که دارد، میتوان ویژگی های خاصی در آن لحاظ کرد و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه سازی نمود.
لیزر موهای زائد دقیقاً به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی قسمت های دیگر پوست و بدن، باعث حذف موهای زائد شود.
نور لیزر هر چیزی که تیره رنگ باشد را حرارت داده و می سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می بیند و از بین می رود.
متاسفانه رنگ مو هنوز یک عامل محدود کننده مهم برای لیزر موهای زائد است. هرچه میزان ملانین بیشتر باشد، رنگ مو تیره تر است ولیزر بهتر روی این دسته از افراد جواب میدهد.
لیزر کردن موهای خاکستری بسیار سخت ولی شدنی است. موهای سفید و موهای بسیار بلوند را نمی توان لیزر کرد. ولی برای بسیاری از طیف های بلوند امکان لیزر موهای زائد وجود دارد. کسانی که موی قرمز دارند هم می توانند موهای زائد شان را لیزر کنند، ولی احتمالاً به جلسات درمانی و دوره های درمانی بیشتری نیاز خواهند داشت.
موهای بدن انسان دارای چرخه رشد و استراحت بوده اگر هنگام لیزرِ موهای زائد، فولیکول در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است.
با هر جلسه لیرز رفع موهای زائد،تعدادی از فولیکول های فعال مو سوخته می شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی موها از بین میروند.
لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد میشود. این روش می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مو های زائد را برای همیشه از بین ببرد. بنابراین از دیدگاه علمی اثبات شده است که لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد میشود،نه حذف دائمی آن، چون در یک دوره درمانی نمی توان ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین برد ولی آن ۷۰ تا ۹۰ درصدی که حذف شده‌اند، دیگر هیچ وقت رشد نخواهند کرد.

از دیدگاه علمی لیزر مو از سن ۱۴ سالگی به بعد مجاز است. در واقع متخصصان معتقدند که لیزر مو باید پس از رسیدن به سن بلوغ و تعادل رسیدن هورمون ها انجام شود.
به عنوان مثال درباره دختران نوجوان این کار بهتر است بعد از قاعدگی انجام گیرد.چرا که در دختران پس از شروع قاعدگی هورمون ها بالانس شده و مشکلی برای تخمدان هایشان ایجاد نخواهد شد.

از آنجایی که هورمونها در دوره نوجوانی هنوز به تعادل و پایداری نرسیده‌اند، استفاده از این روش ممکن است چندان موثر نباشد. در واقع ممکن است این عامل احتمال برگشت موهای زائد را بالا ببرد.

بنابر این متخصصان توصیه می‌کنند که نوجوانان تا سنین ۱۷ تا ۱۹ سالگی دست نگه داشته و پس از آن برای لیزر مو اقدام کنند. در این سنین هورمون ها پایدار شده و اثرات لیزر طولانی تر خواهد بود.

عوامل زیادی در نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار است که با تشخیص پزشک متخصص برای برطرف کردن موهای زائد بدن از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود.
بسته به رنگ مو، نوع پوست، ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد، برای زمانبندی جلسات لیزر مو یکی از دستگاههای لیزر مورد استفاده قرار می گیرد.

طول موج های مورد استفاده برای حذف موهای زائد:

۱) الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر، کوتاه ترین طول موج، مناسب برای پوست های تیپ ۱(خیلی خیلی روشن)

۲) دایود با طول موج ۸۰۸ نانومتر، مناسب برای پوستهای تیپ۶،۵،۴،۳،۲ (انواع پوست)

۳) ان دی یاگ ND YAG با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر، مناسب برای پوستهای تیپ۶،۵( پوست های تیره و خیلی تیره)

استفاده لیزر برای رفع موهای زائدِ افراد با شرایط زیر با بررسی و احتیاط انجام می پذیرد :

✅ وجود اختلالات هورمونی
✅افراد باردار
✅مصرف داروهای خاص
✅سابقه برخی بیماری ها مثل لوپوس
✅سابقه گوشت اضافه در محل عمل
✅سابقه تبخال مکرر
✅سابقه عفونت فعال مثل جوش های چرکی
✅برنزه بودن
✅وجود تاتو یا خالکوبی یا کک و مک در محل لیزر
✅مصرف ایزوترتینوئین
✅مصرف داروهای حاوی طلا

متاسفانه برخی بر این باورند که استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد سرطان زاست که در پاسخ باید گفت اگر دستگاه های لیزر موهای زائد حتی یک درصد خطر بیماری هایی مثل سرطان را تشدید میکردند(حتی یک مورد گزارش در دنیا)در اولین اقدام تولید آن توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده امریکا متوقف میشد.

✍محدثه فلاحتکار
پرتو پزشک
عضو آکادمی سلامت و زیبایی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مدرس و کارشناس مراقبت از پوست و مو و تجهیزات زیبایی
مرکز ترمیم پوست و مو پرتو آرا

با کانال همای خبر همراه باشید.http://@homaygilanir

About مدیر خبر1

Check Also

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل است

رشد گرانی‌ها و قیمت‌های کمرشکن امان مردم را بریده؛ دولت رئیسی فقط یک تماشاچی منفعل …