- پایگاه خبری و تحلیلی همای خبر - https://homaykhabar.ir -

تحلیل رفتار اجتماعی مردم در دوران کرونا/ سحر عامری مدرس دانشگاه

اختصاصی همای گیلان، رفتار اجتماعی Social Behavior
به هرنوع رفتاری که متضمن کنش متقابل دو یا چند نفر باشد ، اطلاق می گردد، در واقع انسان موجودی اجتماعی است و لبخند نوزاد به عنوان لبخند اجتماعی معرفی شده است،که مبین احساس نیاز نوزاد به برقراری ارتباط است ، انسان در چهار تا پنج سالگی توجه به همسالان ، در دوره دبستان علاقمندی به حضور در اجتماع ، در نوجوانی میل و گرایش به گروه های اجتماعی را تجربه می کند و در جوانی و میان سالی نیز انتخاب رشته تحصیلی،انتخاب شغل،ازدواج،تربیت فرزندان و … را به عنوان مولفه های روابط اجتماعی سپری می کند.
رفتار اجتماعی در یک تقسیم بندی به دو بخش رفتارهای اجتماعی جامعه پسند و جامعه ستیز تقسیم می گردد،مبنای این تقسیم بندی قوانین رسمی و هنجار های عرفی و فرهنگی است، در رفتارهای اجتماعی جامعه پسند، کارکردهای مورد قبول جامعه و عرف مد نظر است و در رفتار های جامعه ستیز، آنچه که با معیار های اجتماعی تطابق ندارد و احیاناً پیامد های منفی دارد ، مطمح نظر قرار می گیرند.

نکته مهم این است بحران ها و یا دسته ایی از حوادث بر روی رفتارهایی کاملا موثرند و می توانند منجر به تغییر رفتار شوند، برای این تغییرات که در دو وجه اثباتی و سلبی ممکن است رخ دهند، مراحل چهار گانه ایی را در نظر گرفته اند که به شرح زیر از آن ها یاد می کنم:
۱. تغییرات دایمی در شیوه زندگی
این تاثیر گذاری ها منوط به تداوم مستمر با دو ویژگی اقدام و حفظ است،مانند تعدیل عادت غذایی برای رسیدن به وزن مطلوب و دلخواه و یا ترک سیگار.
۲.تغییرات تکرار شونده ولی محدود
که منوط به یک اقدام با داشتن نقطه پایان معین است ، نظیر:اخذ گواهینامه بعد از اتمام دوره آموزشی و یا ضرورت تحمل درد در درمان سرطان.
۳. تغییر یک بار و برای همیشه
که امکان تحقق آن بیش از یک بار ممکن نیست مانند اهدای کلیه به مریض.
۴. تغییرات موقعیتی
که در طول زمان اتفاق می افتد و باید حفظ گردد ، که خود ترکیبی از سه روش فوق است ، چون: استفاده از کمربند ایمنی و یا تعیین یک راننده هشیار برای رانندگی.

پرسش مهم و اصلی در تغییر رفتار اجتماعی این است که : عوامل مهم و موثر بر تغییر و یا تثبیت رفتار کدامند؟
برای پاسخ گویی باید اذعان کرد ،انجام اقداماتی که معرف تغییرات است ، باید شناسایی شده، بکارگیری شوند و برای حفظ آن نیز کوشش شود.
به دیگر سخن :حمایت از تثبیت رفتار ، مستلزم کمک به ایجاد یا فراهم آوردن محیط،شرایط،امکانات،اطلاعات و ارایه کمک های راهبردی و روانشناختی به مردم (جامعه انسانی) است.

در نوشته بعدی
برخی از رفتارهای اجتماعی مردم پیرامون عملکرد حکمرانی را بیان خواهیم کرد.

با کانال همای خبر همراه باشید [1]