چاپ مطلب چاپ مطلب

تخصص ، سابقه ، دانش و مدیریت ، فاکتورهای فراموش شده در احراز صلاحیت کاندیداها/کاندیداهای بی برنامه وبی کارنامه سم مهلک برای بهارستان به قلم مدیر مسئول همای گیلان

اختصاصی همای گیلان:

در این کشور مشاغل هرکی هرکی است
کسی اینجا به کاری،جای خود نیست
پزشکی می کند فرضا تجارت
و یا گردیده مشغول عمارت
ولی نانوا کند اینجا طبابت
فقط از روی احساس رفاقت
بود فرهنگ ما دست کشاورز
معلم هم بود در وادی ارز
جوانان غالبا بیکار و علاف
بدون بهره اند و اهل اسراف
کدامین کشوری با این منابع
چنین پایین بود بین جوامع؟
(قبل ازپرداختن به مقاله ،لازم می دانم عنوان کنم فقط
چند بیتی که در بالا آورده شده مورد قبول اینجانب است و باقی ابیات خیر)
همه می دانیم که دوم اسفندسال ۹۸روز بزرگی برای ملت ما و نظام ما خواهد بود و برکسی پوشیده نیست که کشور در شرایط خاص و بحرانی به سر می برد . حتماٌ با بنده هم عقیده اید که به هر دلیلی طی دو سه دوره ی اخیر، سطح نمایندگی مجلس بسیار پایین آمده است . لذا به جای عدم مشارکت- به دلیل حجم مشکلات معیشتی و اشتغال- برما واجب است که نمایندگانی را راهی بهارستان نمائیم که دارای علم مدیریتی بالا ، تجربه ، تخصص، ارتباط کلان،سواد،دانش ،تسلط به قانون و رزومه کافی -که از جمله شرایط نمایندگی است – باشند .پس باید موشکافانه به این موضوعات پرداخته شود.


اهمیت موضوع انتخابات مجلس در این دوره به حدی است که رهبر انقلاب هم از نام نویسی بی محابای کاندیداها گله مند می شود و می فرماید هرکه سِمَتی دارد در کنارش باید مسئولیّت و تعهّدی هم داشته باشدو ببیند میتواند از عهده آن تعهّد بر آید یا خیر ؟
یا سردار “حاجی زاده “فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران توصیه می کند که در شرایط انتخابات ،افراد کارا و آدم های امتحان پس داده را انتخاب نمایید و به دنبال هندوانه های در بسته نروید.
با این تفاسیرو با عنایت به شرایط حیاتی کشور،ضرورت گزینش افراد کارا و متخصص در انتخابات این دوره بیش از پیش احساس می شود .
مطلب بعدی که جای نقد و بررسی دارد ،این است که کشور در شرایطی می تواند به رشد و شکوفایی برسد که قانون گذارمطلع، باسواد،مشرف به قانون، مجرب و متخصص داشته باشد. حال سوال اینجاست شورای محترم نگهبان که به موضوع دینداری، سلامت کار ومسایل اخلاقی توجه ویژه ای دارد – که جای بسی تشکر است -چرا بحث تخصص ،اشراف به قانون،تجربه، سواد ورزومه مدیریتی از دید آن شورا مغفول مانده است ؟
البته باز هم جای نقد برای شورای نگهبان وجود دارد که با این همه حساسیت چرا این همه تخلف در بدنه مجلس شورای اسلامی رخ می دهد؟ اینکه کاندیدا های محترم باید در صف اول نماز جمعه بنشینند کار پسندیده ای است اما چرا تنهادر نزدیکی انتخابات مبادرت به این امر می نمایند که شبهاتی را به همراه دارد؟
ویا این نقد بر شورای نگهبان وارد است که چرا کسی که یا اصلاٌ فاقد سابقه مدیریتی بوده یا کارنامه مدیریتی درخشانی از خود به جا نگذاشته است باید صلاحیتش احرازشود؟ در دنیا برای پست مدیریتی آدم تربیت می کنندو اومی داند پس از طی این دوران ،مدیرفلان جا خواهد شداین یعنی برنامه مدیریتی. خلاف کشور ما که مسیر رسیدن به مقام سوم وچهارم کشوریعنی نماینده مجلس شدن ، بسیار همواراست . لذا فرد بدون طی مدارج مدیریتی ،تمام همت خود را صرف جلوس برکرسی وکالت مجلس می نماید حال جذب رای مردم از هر طریقی !!
موضوع دیگری که به آن پرداخته خواهد شد این است که همه ما عنوان می کنیم که تحریم ها شرایط مملکت داری را ، سخت نموده است ، مبادلات تجاری،پولی و بین المللی صورت نمی گیرد .اگراین موضوع صحیح باشد که درست هم هست چرا این نمایندگان محترم و ناکارا این همه مخالفت دراجرای برجام می نمودند؟ آیا بهتر نبود به جای مخالفت و شعار دادن در مجلس وآتش زدن برجام، نقاط ضعف آن راشناسایی می کردند و با دولت همراه می شدندتا این گونه دولت را علیل ووذلیل نبینیم ؟ این موضوع مبین این مطلب است که برخی نمایندگان ما فاقد ایده هستندو واکنش احساسی آنها بیشتر از رفتار عقلایی است . بی تردید هیچ ایرانی ای راضی نیست که عنان اختیار ما دست بیگانگان باشد اگر حرف از آمریکا زده می شود به خاطر رشد اقتصاد و رونق معیشت مردم است و گرنه ما می خواهیم سر به تن آمریکا نباشد(چو ایران نباشد تن من مباد) اما شرایط هم اکنون طوری پیش می رود که اعتبار ایران در عرصه بین المللی را زیر سوال برده است به طور مثال “بیات “سفیر ایران در ایتالیا عنوان می کند با اینکه پول “استراماچونی” سرمربی استقلال آماده است اما به دلیل تحریم ها امکان پرداخت وجود ندارد یا پول پرداخت شده او چون مبدا مشخص ندارد پول شویی محسوب می شود(قابل توجه کسانی که مخالف اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف، FATF، هستند پس با این شرایط کشور نیازمند نماینده های کارآمد نه تنها در عرصه ملی بلکه بین المللی می باشد.

نکته دیگر قابل نقد این است که بسیاری از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در این استان(با حفظ احترام) در حد کاندیداتوری شورای شهر هم نیستند و اصولا کار را به جایی رسانده اند که با تهدید طرفداران رقبای خود، می خواهند بر میزان سبد رای خود بیفزایند. چرا یک بار قانون مصوب نمی شود که کسی می تواند نماینده شود که حداقلش مدیر کلی ، استانداری یا معاونت استانداری را در کارنامه خود داشته باشد .حرفی که سالها ما زدیم که آقایان چرا به داد شهرداری ها نمی رسید چرا هر آدم بیکاری به جهت ایجاد اشتغال برای خود تمام همت خودرا جهت شهردار شدن صرف می کند؟ چرا قانون حداقل ها و حداکثرها را برای انتخاب شهردار مصوب نمی کنید ؟ تا اینکه دو سال پیش مصوب شد کسی می تواند شهردار شود که حداقل سابقه مدیریتی را داشته باشد.آیا گزینش وکیل مجلس کم اهمیت تر از انتخاب شهرداراست؟
با نگاهی به اسامی کاندیداهای محترم می بینیم که شان و منزلت نمایندگی مجلس به حدی تنزل پیدا کرده که یک آدم که یا مدیریت نداشته و یا حد اکثرمدیر یک اداره کوچک بوده چنان جسارتی پیدا کرده که خود را لایق نمایندگی مجلس شورای اسلامی بداند.قربان این اعتماد بنفس !!!
اصلا موضوع عدم احرازصلاحیت این سری کاندیداها نباید حتی به شورای نگهبان برسدبلکه باید خود هیات های اجرایی و نظارت به این مسئله ورود کنند.گاه این گونه افراد به دلیل عدم توانایی ،ممکن است کمبودهای خود را از طریق تزریق پول به جامعه جبران نمایند بطوریکه امروز این مسئله گریبانگیر جامعه است .چرا این عزیزان در این مقطع برای هیات های ورزشی ،مساجد، مدارس و خیلی جاهای دیگر کمک مالی می نمایند ؟ آقایان تا حالا کجا بوده اند ؟ اصلاٌ این داستان صرف شام کی به اتمام می رسد؟ غالباٌ کارهایی از این دست توسط چنین کاندیداهای بی کارنامه و بی برنامه انجام می گیردکه خطر اساسی برای مجلس شورای اسلامی است . باید ازسخنان داهیانه رهبر انقلاب که در بالا ذکر گردید سپاسگزاری نمود که فصل الخطاب برای ملت شریف ایران است .
اصلاٌ چرا مردم مطالبه گری نمی کنند سوال مردم از این کاندیداهای محترم باید این باشد که برنامه شما برای کشور و شهرستان در شرایط خاص چیست؟ یا انکه به نظر شما در عرصه بین المللی چه رفتاری باید در پیش بگیریم؟کمبود های درآمد نفتی چگونه باید جبران شود؟ آیا اخذ مالیات حتی دریافت فرار مالیاتی می تواند رافع مشکلات کشور شود؟و خیلی سوالات دیگر…
آنچه مسلم است باید رای داد ،اما نه به هرکسی و هر شخصی .باید برای رای خود ارزش قائل شویم و در انتخاب کاندیدای اصلح نباید قومی گرایی و احساسات محلی را لحاظ کنیم.
اصلی ترین موضوعی که باید در انتخاب اصلح در نظر گرفته شود ، تجربه، دانش،و رزومه مدیریتی است. کشور در شرایطی نیست که مردم رفتار احساسی داشته باشند و فقط انسان خوب بودن را برای انتخاب نماینده کافی بدانند . برخی نمایندگان در این دوره رفتار قبل و بعد نمایندگی شان یکی بوده که این خود محل اشکال است . اگر کسی در دوره کاندیداتوری وقبل از وکالت ، حضوردرمراسم دفن و کفن، یادوارها و امثال آن را در برنامه کاریش قرار داده بود، بی شک وقتی نماینده شد، باید برنامه های مهمتری برای خود و مردم تعریف کند. اما در همین استان شاهد بودیم که برخی نمایندگان محترم تمام عمر نمایندگیشان به همان رفتار دوره کاندیداتوری و دید و بازدیدها خلاصه می شود .بی شک ایشان باید پلن دیگری برای خود تعریف کنند نه اینکه در سخنانشان بریکسان بودن رفتار قبل وبعد از وکالت خود مباهات نمایند. بلکه صد البته باید وقت خودرا صرف بکارگیری قدرت سیاسی، قانون گذاری ، ایده پردازی و توسعه اقتصادی، فرهنگی و ورزشی حوزه انتخابیه خود نماید .

باید شورای نگهبان به نماینده این اطمینان را بدهد که صحبت های نقادانه او راهکاربرون رفت از مشکلات و معضلات جامعه خواهد شد و اینگونه راه حل ها هیچ تاثیری بر صلاحیت یا رد صلاحیت او نخواهد داشت . بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ترس این موضوع ، منفعل یودن را بر می گزینند . نماینده خانه ملت به پشتوانه رای مردمی باید جرات ، شجاعت و قدرت سخنوری داشته باشد این در حالیست که برخی از نمایندگان همین دوره ما در گیلان، هنوز گلویشان صاف نشده و سخنانشان نه از روی تحلیل و تعقل است و نه گره گشای معضلات کشور هستند و برخی ها خیال کرده اند نماینده حزب و گروه خاصی هستند! با همه این تفاسیر اولا باید شورای نگهبان و نهایتا مردم غربالگری نمایند تا آدم های دسته چندم و بی تدبیر روانه مجلس نشوند ثانیا چرا مجلس و مجلسیان تاکنون درخصوص این حجم کاندیدای عموما بی برنامه و کارنامه تدبیری نیندیشیده اند ؟ ثالثا کشور دراین شرایط خاص و بحرانی بیش از هرزمان دیگری نیازمند مدیران توانمند و کارا ست و نکته آخر اینکه برخی باز هم خلط مطلب می نمایند و عنوان می کنند کشور نیازمند نمایند گان جوان است که این هم خود مشکل دیگری بر مشکلات کشور اضافه می نماید .البته جوانگرایی خوب است اما آیا هر جوانی توان اداره مملکت را دارد؟ جوانی شایستگی ورود به خانه ملت را دارد که حداقل مدیریت درسطوح میانه استانی یا کشوری را گذرانده باشد ./باکانال همای خبر همراه شوید

علی علی پور نیاول مدیر مسئول سایت همای خبر وهفته نامه همای گیلان

About سردبیر ارشد

Check Also

جشنواره عصر قلم/ شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “

جشنواره عصر قلم / شهرسازی نوین برای رشت در قالب طرح ” رها “ ویژه …