چاپ مطلب چاپ مطلب

تدارک”داعش” برای تسخیر” چین “

همای گیلان:,چند روزی از خبر ممنوعیت ورود زنان محجبه و مردان دارای محاسن به اتوبوس های عمومی مسلمانان ساکن منطقه “شین جیانگ”  چین  نمی گذرد که یک نشریه چینی با انتشار گزارشی مدعی شده که نیروهای وابسته به گروه داعش قصد تسخیر آن ناحیه و اعلام خلافت در این نقطه حاشیه در چین کمونیست را دارند.

 20140811234054_thumbnail

تهدید “امنیتی” در ارتباط با افزایش احتمالی تهدید افراط گرایی همواره در اولویت مسائل مورد توجه دولت های چین و روسیه قرار داشته است. گسترش بحران در عراق و رشد پدیده افراط گرایی از سوی نیروهای داعش، هراس روس ها را برانگیخته است چرا که در منطقه بالکان و آسیای مرکزی نیروهای افراطی به خصوص چچنی ها در طول سالیان گذشته فعال بوده اند و ارتباط گیری آنان با نیروهای داعش تهدیدی امنیتی علیه فدراسیون روسیه محسوب شده است. این تهدید برای چین کمونیست متحد قدیمی روسیه نیز مطرح است.

دولت چین در راستای مقابله با پدیده افراط گرایی در مناطق مسلمان نشین که عموما اویغوری های مسلمان در آنجا سکونت دارند تدابیر سخت گیرانه امنیتی را در پیش گرفته است. هفته گذشته نشریه “فارین پالسی” با انتشار خبری اعلام کرد که مقام های منطقه “شین جیانگ” در طول مدت برگزاری مسابقات ورزشی در آن ناحیه حضور مردان مسلمان دارای محاسن و زنان محجبه در اتوبوس های عمومی را به طور موقت ممنوع کرده اند. چند روزی از زمان انتشار این خبر نگذشته بود که نشریه چینی زبان “فوئنیکس” با انتشار خبری مدعی شد که نیروهای داعش خود را برای آغاز “جنگ مقدس” در شمال شرقی چین در ناحیه “شین جیانگ” آماده کرده اند.

نشریه “تایمز” چین با انتشار این خبر افزوده است:”این موضوع تهدیدی عمده علیه چین محسوب می شود. “شین جیانگ” منطقه ای است که اقلیت اویغوری در آنجا سکونت دارند. آنان سالهاست که دولت چین را متهم به نقض آزادی های مذهبی و فرهنگی کرده اند. در سال های اخیر اویغوری ها چندین بار شورش کرده اند که در جریان آن صد نفر کشته و ۲۰۰ نفر بازداشت شده اند. از زمان شورش سال ۲۰۰۹ میلادی در مرکز “اورومقی” که به کشته شدن ۱۹۷ نفر و مجروح شدن ۱.۷۰۰ تن دیگر انجامید آن ناحیه یکی از امنیتی ترین و حساس ترین نواحی چین محسوب می شود.”

از زمان آغاز بحران در عراق علیرغم آن که چینی ها دارای منافع سرشاری از نظر سرمایه گذاری در حوزه های نفتی عراق هستند با این حال دستگاه دیپلماسی چین تصمیم گرفته تا در تحولات عراق دخالت نکند. تا پیش از بحران عراق، دولت چین روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت از عراق خریداری می کرد. نشریه “دیپلمات” درباره موضع اتخاذ شده از سوی دولت چین می نویسد:”هوا چونیینگ” سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشته بود که پکن وضعیت داخلی عراق را به دقت رصد می کند. دولت چین با موضعی میانه روانه از دولت عراق خواسته تا امنیت چینی هایی که در عراق به سر می برند را تامین کند.”

 پیش تر نیز گروه داعش با انتشار نقشه ای که سودای آنان برای گسترش خلافت خودخوانده را نشان می داد از مراکش تا اسپانیا و سری لانکا و هم چنین مرزهای چین را جزو مناطق مشخص شده برای حمله و گستراندن خلافت اعلام کرده بودند.

“تدبیر” پیش تر با انتشار گزارشی از با اشاره به جاه طلبی های “ابوبکر البغدادی” رهبر و خلیفه خودخوانده داعش برای فتح شهرهای اروپایی نوشته بود:”رهبر داعش با انتشار ویدئویی از مسلمانان خواسته بود تا سلاح در دست گیرند و رم پایتخت ایتالیا را تسخیر کنند و خلافت خود را در سرتاسر اروپا تاسیس نمایند. علاوه بر آن شبکه خبری “راشا تودی” با انتشار ویدئویی دو فرد را در فیلمی نشان داده بود که به زبان اسپانیایی صحبت می کردند. این دو نفر که وابسته به داعش بودند مدعی شدند که “ما با یاری خدا اسپانیا را آزاد می کنیم. ما تا پای مرگ برای آزادسازی سرزمین های اشغال شده پیش می رویم. از جاکارتا تا آندلس”.

از زمان آغاز بحران در عراق علیرغم آن که چینی ها دارای منافع سرشاری از نظر سرمایه گذاری در حوزه های نفتی عراق هستند با این حال دستگاه دیپلماسی چین تصمیم گرفته تا در تحولات عراق دخالت نکند. تا پیش از بحران عراق، دولت چین روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت از عراق خریداری می کرد. نشریه “دیپلمات” درباره موضع اتخاذ شده از سوی دولت چین می نویسد:”هوا چونیینگ” سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشته بود که پکن وضعیت داخلی عراق را به دقت رصد می کند. دولت چین با موضعی میانه روانه از دولت عراق خواسته تا امنیت چینی هایی که در عراق به سر می برند را تامین کند.”/تدبیر

About

Check Also

برپایی سیرک در کومله

برپایی سیرک در کومله با حضور دکتر مهدی پور شهردار، آقای عظیمی ریاست شورای شهر …